تغییر سیاست غرب در قبال سوریه کلید خورد

تلاش برای رساندن طلاس به راس ارتش آزادیبخش

۲۶ مرداد ۱۳۹۱ | ۱۹:۳۰ کد : ۱۹۰۵۵۴۹ اخبار اصلی خاورمیانه
ناظران می‌گویند که ارتش آزادیخبش چند دسته است چرا که هر شاخه از سوی یک کشور یا جریان حمایت مالی می‌شود.
تلاش برای رساندن طلاس به راس ارتش آزادیبخش

دیپلماسی ایرانی: روزنامه گاردین گزارش داد که فرانسه، بریتانیا و ایالات متحده امریکا امید خود را از شورای ملی سوریه، جریان مخالف اسد از دست داده اند و این در حالی است که از حمایت های مالی و تسلیحاتی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس از جریان های اسلامی سلفی مخالف اسد نیز بسیار نگران هستند.

به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن، بنا به این گزارش نگرانی ها از وقوع جنگ داخلی در سوریه بسیار افزایش یافته به خصوص که اوضاع جاری در این کشور رنگ و بوی طایفه ای به خود گرفته و گزارش های اخیر حاکی از وحشی گری جریان های مخالف اسد علیه شهروندان و افراد وفادار به بشار اسد است که در این میان قدرت گروه های سلفی که سازماندهی بیشتری دارند و از حمایت مالی برخوردارند، بسیار بیشتر از دیگر جریان ها است.

گاردین می نویسد، مجموعه این عوامل باعث شده است تا سیاست های واشنگتن، لندن و پاریس که تا کنون بر یک پارچه ساختن گروه های مخالف اسد زیر چتر شورای ملی سوریه تاکید داشتند، تغییر کند و دریابند که این سیاستشان شکست خورده است و در مقابل تلاش های تازه ای را برای برقراری ارتباط با جریان های مخالف داخل سوریه آغاز کنند.

گاردین در تایید تحلیل خود به اظهارات اسامه المنجد، عضو شورای ملی سوریه اشاره می کند که می گوید: «شورای ملی می توانست بهتر از این ها عمل کند و حداقل به یک هماهنگی بهتر سازمانی در روی زمین برسد.» وی همچنین می گوید: «مشکل اساسی اکنون این است که جمع کردن جریان های مخالف در یک چارچوب و یک سازمان کار بسیار مشکلی شده است. اما این بدان معنا نیست که شورای ملی از بین خواهد رفت و در حال حاضر فاقد هر گونه کارامدی است چرا که همان طور که می گویند بزرگ ترین مجموعه سیاسی است و نقش سیاسی و دیپلماتیکی در تحولات جاری بازی می کند.»

این روزنامه مشهور بریتانیایی در ادامه به تلاش های تازه امریکا برای یافتن راه حلی در پرونده سوریه اشاره می کند و می نویسد که سفر اخیر هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه امریکا به ترکیه در حقیقت تلاشی برای برقراری ارتباط با فعالان اینترنتی و حقوق بشر بود تا بدین ترتیب آنها بتوانند پلی میان امریکا با گروه های مخالف داخل سوریه باشند و علاوه بر آن تلاشی امریکایی – ترکی در زمینه های گوناگون امنیتی رقم بخورد تا بحران جاری در سوریه به خاک ترکیه کشیده نشود.

در همین رابطه جان ویلکس، نماینده ویژه بریتانیا در امور مخالفان سوریه نیز هفته گذشته به استانبول رفت و با جمعی از نمایندگان سیاسی بارز ارتش آزادیبخش دیدار کرد. در آن دیدار نماینده انگلیس تاکید کرد، احترام به حقوق بشر و حمایت از اقلیت ها شرط ادامه همکاری ها است.

از سوی دیگر در فرانسه، روزنامه گاردین می نویسد که فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری این کشور به شدت از سوی سلف خود نیکولا سارکوزی تحت فشار است که در امور داخلی سوریه بیشتر دخالت کند. فابرس بلانش، کارشناس امور سوریه در دانشگاه لیون در این باره می گوید: «در وزارت امور خارجه فرانسه این دیدگاه حاکم است که پاریس سرمایه گذاری بسیاری بر شورای ملی سوریه کرده و اکنون کار به جایی رسیده است که کل ثقل سیاسی شان بر روی ژنرال مناف طلاس متمرکز شده که ماه گذشته از سوریه خارج شد و به مخالفان پیوست. اکنون فرانسه امیدوار است که بتواند ارتش آزادیبخش و همه جریان های مسلح پراکنده را حول طلاس گرد آورد.»

این در حالی است که بسیاری از ناظران می گویند که ارتش آزادیخبش چند دسته است چرا که هر شاخه از سوی یک کشور یا جریان حمایت مالی می شود. به گفته یکی از افراد بلندپایه ارتش آزادیبخش شاخه ها به سیاست های آن جریانی نزدیک می شوند که بیشتر به آنها پول دهد. اموالی که سوری های خارج به شورشی ها می پردازند به جریان های مختلف می رسد، سوری هایی که مقیم امریکا و کشورهای عربی خلیج فارس هستند از طریق شبکه های خاص خود اموال را به دست جریان های مخالف دولت سوریه می رسانند. وی در ادامه می افزاید: «هر فرمانده شمار مختلفی نیروی شورشی در اختیار دارد، این پول ها نیز به دست این افراد و خانواده های آنها می رسد. برای همین فرمانده واحدی وجود ندارد که آنها را به دور خود جمع کند. تنها استثنائی که در این میان وجود دارد اموال عربستانی ها و قطری ها است که به گروه های سلفی می رسند. تنها جریانی که از همه سازمان یافته ترند، جریان های سلفی هستند که حقوق های بسیار بالایی دارند و شدیدترین و خشن ترین و ظالمانه ترین برخوردها را هم با افراد مختلف و وفاداران به اسد دارند. آنها همچنین بیشترین میزان تسلیحات را در اختیار دارند چرا که همه این ها به همراه اموال از یک منبع واحد به دست آنها می رسد.»

جولین بارنز دیسی، عضو مرکز مطالعات خارجی اروپا در این باره می گوید: «کشورهای غربی در حال حاضر به این اطمینان رسیده اند که اگر در روند بازی شکل فعالانه تری نداشته باشند احتمالا در تاثیرگذاری بر تحولات داخلی سوریه شکست خواهند خورد، به ویژه این که در حال حاضر قطری ها و عربستانی ها به تنهایی از جریان ها حمایت می کنند و این مساله می تواند مشکلات تازه ای را به وجود آورد. در این میان شیوخ کویتی نیز نفشی مهم ایفا می کنند. همچنین گزارش هایی که می رسد حاکی از آن است که اموالی که از سوی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس می آید فقط به دست جریان های سلفی می رسند. در حال حاضر این یقین به وجود آمده است که ارتش آزادیبخش به هیچ وجه از غرب تاثیر نمی گیرد و این مساله نگرانی هایی را به وجود آورده است، اکنون این سوال مطرح است که سلاح هایی که برای این ارتش ارسال می شود به کجا می رود. کاخ سفید به شدت از این نگران است که این سلاح ها به دست جریان های جهادی برسد برای همین تلاش های تازه ای را برای تقویت حضور امنیتی خود در کشورهای همسایه سوریه آغاز کرده اما هنوز تصمیم به حمایت از مخالفان نظامی اسد نگرفته است.»

کلید واژه ها: سوریه ارتش آزادیبخش شورای ملی سوریه فرانسه


نظر شما :