لغو شکایت اس 300 در برابر حمایت در پرونده هسته ای

گروکشی به سبک روس ها

۲۱ مرداد ۱۳۹۱ | ۱۶:۱۲ کد : ۱۹۰۵۳۵۷ اخبار اصلی پرونده هسته ای
روزنامه روسی کمرسانت در گزارشی اعلام کرد در صورتی که تهران شکایت خود در خصوص خودداری روسیه از فروش موشک های اس 300 را پس نگیرد، مسکو نیز موضع قاطعانه تری را در قابل مساله هسته ای جمهوری اسلامی اتخاذ می کند.
گروکشی به سبک روس ها

دیپلماسی ایرانی : روزنامه روسی کمرسانت در گزارشی اعلام کرد در صورتی که تهران شکایت خود در خصوص خودداری روسیه از فروش موشک های اس 300 را پس نگیرد، مسکو نیز موضع قاطعانه تری را در قابل مساله هسته ای جمهوری اسلامی اتخاذ می کند.

این روزنامه به نقل از یک مقام دولتی گزارش داد:ما هم اکنون برای ایران روشن کرده ایم که این اقامه دعوی کمکی به توسعه روابط ما نمی کند اما درخواست ما پس گرفتن این شکایت از دادگاه است. به گفته وی در غیر این صورت مسکو آماده است تا حمایت خود از تهران بر سر برنامه های هسته ای اش را متوقف کند.

این مقام که در کرملین فعالیت دارد به کمرسانت گفت: پیش از نشست آتی گروه 1+5 با ایران، قصد داریم بار دیگر موضع خود را برای تهران روشن کنیم و به همین دلیل یک هیات دولتی را روانه ایران خواهیم کرد. اما اگر ایران بار دیگر از پس گرفتن شکایت خودداری کند، باید مساله هسته ای اش را خودش را جامعه بین المللی پیش ببرد.

این در حالی است که روابط ایران و روسیه در سال گذشته به دنبال اظهارات سفیر ایران در مسکو دچار تنش شد. سید محمد رضا سجادی اعلام کرد تهران علیه روسیه به دلیل خودداری این کشور از فروش اس 300 به یک دادگاه بین المللی شکایت کرده است. مسکو در واکنش به این اظهارات اعلام کرد که بسیار شگفت زده شده است.

از سوی دیگر الکساندر لوکاشنویچ، وزیر امور خارجه روسیه خاطرنشان کرد تجدید نظر در تصمیم روسیه برای این کشور غیر ممکن است چار که ایران تحت تحریم های شورای امنیت سازمان ملل قرار دارد. به گفته وی با توجه به اعمال قطعنامه 1929 علیه ایران، اجرای قرار داد فروش اس 300 برای روسیه امکان ندارد.

اما گروکشی روسیه در پرونده هسته ای در شرایطی اتفاق می افتد که کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از ادامه مذاکرات هسته ای با ایران در اوایل شهریور ماه خبر می دهد. به گفته یک مقام آگاه احتمالا وین میزیان مذاکراتی بین مقامات ایرانی و نمایندگان آژانس بین المللی انرژی اتمی خواهد بود.

کارشناسان بر این باورند که نشست آتی، آخرین فرصت تهران برای حل پرونده هسته ای است. این در حالی است که روسیه نیز تهدید کرده است در صورت پس گرفته نشدن شکایت اس 300، از حمایت ایران در پرونده هسته ای صرفنظر می کند.

سرگئی دمیننکو، تحلیلگر موسسه برآورد و تحلیل استراتژیک بر این باور است که موضع اخیر کرملین در قابل تهران حاکی از آن است که روسیه پیامی قاطع برای جمهوری اسلامی ارسال کرده است. وی در گفت و گو با خبرگزاری نووستی خاطرنشان کرد، این موضع نشان می دهد که روسیه می خواه نشان دهد اهرم های کنترل موقعیت به خصوص فشار بر ایران را در اختیار دارد. به گمان این تحلیلگر، احتمالا روسیه و ایران ماجرای اس 300 را خارج از دادگاه پیگیری خواهند کرد. وی ادامه داد: آنها به توافق می رسند چرا که اس 300 یک موضوع کلیدی در روابط تهران و مسکو به شمار نمی رود. روسیه در نیروگاه بوشهر فعال است و این موضوع اهمیت بسیار بیشتری دارد.

یک کارشناس روس بر این باور است ک تصمیم روسیه در خودداری از فروش اس 300 به ایران صحیح بوده چرا که از افزایش احتمال درگیری نظامی بین ایران و اسرائیل جلوگیری می کند. از سوی دیگر به گفته وی برخی در کرملین نگرانند که با فروش اس 300 به ایران، انگیزه تهران برای تولید سلاح هسته ای تقویت شود.

با این حال گفته می شود که در مساله اس 300 ضرر مالی ایجاد شده برای ایران نیز اهمیت زیادی دارد. سفیر ایران در روسیه می گوید تهران به دنبال دریافت غرامتی 900 میلیون دلاری از روسیه است. به گفته سجادی، 3 میلیارد دلار هم بابت مجازات روسیه از سوی دادگاه ژنو تعیین شده که ایران از آن اطلاعی نداشته است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10


نظر شما :