به دنبال گفت و گوی تلفنی اشتون و جلیلی اعلام شد

مذاکرات هسته ای ادامه می یابد

۱۳ مرداد ۱۳۹۱ | ۱۸:۳۰ کد : ۱۹۰۵۰۵۸ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای
برخی از ناظران بین المللی می گویند ایران بر این باور است که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در صورتی پیروزی مجدد در انتخابات ماه نوامبر در مورد تحریم ها موضع انعطاف پذیرتری اتخاذ خواهد کرد.
مذاکرات هسته ای ادامه می یابد

دیپلماسی ایرانی: روسای مذاکره کنندگان هسته ای ایران و اتحادیه اروپا اواخر وقت پنجشنبه اعلام کردند برای گفت و گوی بیشتر در زمینه برنامه های هسته ای ایران به توافق رسیده اند اما اتحادیه اروپا هیچ نشانه ای مبنی به پیشرفت در حل بحران هسته ای ایران که حدود یک دهه از عمر آن می گذرد، ارائه نداد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، 6 قدرت جهانی به نمایندگی کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا  به دنبال راضی کردن تهران برای محدود کردن برنامه های هسته ای اش از طریق روش های دیپلماتیک و تحریم ها هستند اما آنها در 3 ماه اخیر با وجود برگزاری چند دور نشست در تحقق هدف خود موفق نبوده اند. با این حال هیچ یک از طرف ها با توجه به نگرانی های موجود از جمله احتمال درگیری نظامی خواستار پایان دادن به این مذاکرات نیست.

این در حالی است که هر گونه توافق احتمالی تنها در صورتی انجام خواهد شد که نشست در سطح سیاسی بین نمایندگان ایران و گروه 1+5 ( آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) انجام شود. اما هنوز طرف ها نتوانسته اند تاریخی برای زمان از سرگیری مذاکرات سیاسی اعلام کنند. آخرین دور این مذاکرات در تاریخ 3 ژوئن در مسکو برگزار شد و به دنبال تشدید اختلاف نظر ها از آن پس کارشناسان و معاونان روسا، نشست هایی را برگزار کردند.

اشتون پس از گفت و گوی تلفنی با سعید جلیلی، مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: راه های دیپلماتیک به منظور تعدیل نگرانی های بین المللی در خصوص برنامه های هسته ای ایران مطرح شده است. وی ادامه داد: ایران باید موضوعات را حل کند تا اعتمادسازی انجام شود. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد، من پیشنهاد دادم و جلیلی نیز پذیرفت در پایان ماه جاری میلادی گفت و گو کنیم.

گزارش ها حاکی از آن است که تعلیق غنی سازی 20 درصدی در ایران مهمترین موضوعی است که آمریکا و متحدانش در گفت و گو های هسته ای با ایران آن را دنبال می کنند. اما تهران پیش از هر اقدامی خواستار لغو تحریم های اقتصادی است.

این در حالی است که در یک ماه اخیر علاوه بر به اجرا درآمدن تحریم های آمریکا علیه بانک مرکزی جمهوری اسلامی و تحریم نفتی اتحادیه اروپا، کنگره نیز بسته جدیدی از تحریم ها به منظور کاهش هر چه بیشتر درآمد نفتی ایران را تصویب کرده است.

برخی از ناظران بین المللی می گویند ایران بر این باور است که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در صورتی پیروزی مجدد در انتخابات ماه نوامبر در مورد تحریم ها موضع انعطاف پذیرتری اتخاذ خواهد کرد.

کلیف کاپچان؛ تحلیلگر امور خاورمیانه در موسسه اوراسیا در این زمینه اظهار داشت: هیچ یک از طرف ها نمی خواهد این مذاکرات کاملا به شکست بیانجامد. ایرانیان می خواهند این روند را تا انتخاب دوباره اوباما به سمت رئیس جمهور آمریکا، حفظ کنند. از سوی دیگر غرب نیز امیدوار است تحریم نفتی ایران و کاهش درآمد این کشور به موضع مصالحه ای تهران پای میز مذاکرات کمک کند.

 

 

کلید واژه ها: تحریم مذاکرات آمریکا اتحادیه اروپا


نظر شما :