تلاویو پیش‌بینی کرد:

نزدیکی تهران به قاهره یعنی زلزله

۲۸ تیر ۱۳۹۱ | ۱۹:۲۲ کد : ۱۹۰۴۲۶۴ اخبار اصلی
حتی اگر برای سوریه جنگ با اسرائیل راهی برای خروج از بحران باشد، بعید است که نظام حاکم بر این کشور اقدام به این کار کند.
نزدیکی تهران به قاهره یعنی زلزله
 

دیپلماسی ایرانی: ژنرال افیف کوخافی، رئیس شعبه امنیت ارتش اسرائیل مدعی شد که بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه روزهای آخر را می‌گذراند و ایران و حزب الله نیز خود را برای کناره‌گیری وی از قدرت آماده می‌کنند.

به گزارش روزنامه القدس العربی، نزدیک به شش ماه پیش نیز ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل پیش‌بینی مشابهی کرده بود و گفته بود که اسد ظرف چند روز آینده از قدرت کنار می‌رود که مورد تمسخر کارشناسان حتی مقام‌های اسرائیلی و امریکایی قرار گرفته بود.

بر اساس بیانیه‌ای که سخنگوی ارتش اسرائیل منتشر کرد، کوخافی در نشست کمیسیون سیاست خارجی و امنیت کنست اسرائیل در این باره گفت: «اسد در برابر ناآرامی‌ها ساکت و دست بسته نمی‌نشیند و تلاش می‌کند که از فرصت‌ها نهایت استفاده را ببرد حتی اگر این کار وقت زیادی از او بگیرد. اما به نشانه‌های تازه‌ای دست یافته‌ایم که اسد قصد دارد داوطلبانه از قدرت کناره‌گیری کند.»

وی همچنین درباره گزارش‌هایی که سازمان زیر نظرش از اوضاع جاری در سوریه تهیه کرده، گفت: «بر اساس گزارش‌های ما مخالفان مسلح خسارت‌های بسیاری را به تاسیسات زیر بنایی و استراتژیک سوریه وارد کرده‌اند که از جمله آنها می‌توان به نهادهای ارتش و پلیس، ساختمان‌های دولتی و ساختمان‌های متعلق به چهره‌های سیاسی اشاره کرد.»

کوخافی درباره توانایی‌ها و عملکرد مخالفان اسد گفت: «آنها جریان‌های منظمی نیستند و نمی‌توانند به یک رهبری واحد برسند، شمار بسیاری جریان مخالف وجود دارد که برخی از آنها با دیگران از لحاظ ایدئولوژیک اختلاف‌های بسیاری دارند. این مساله باعث می‌شود تا حکومت سوریه بتواند از فرصت استفاده کند و اجازه ندهد به سادگی رهبری‌ای علیه آن شکل بگیرد.»

وی در ادامه افزود: «بر اساس اطلاعات ماهواره‌ای ما نیروهای نظامی اسد در تمامی شهرهای سوریه مستقر هستند و با هر گونه ناآرامی به شدت برخورد می‌کنند.»

کوخافی اذعان کرد، ارتش اسرائیل به شدت از ایران و حزب الله می‌ترسد و این نگرانی وجود دارد که سلاح‌های استراتژیک سوریه به دست آنها برسد. امروز در لبنان نزدیک به 70 تا 80 هزار موشک مستقر شده که همه آنها به سمت ما نشانه رفته‌اند و می‌توانند قلب اسرائیل را هدف بگیرند. این در حالی است که همکاری‌های ایران و لبنان نیز بسیار گسترده است و این مساله کار را برای هر گونه برخورد احتمالی با هر کدام از آنها بسیار مشکل می‌کند.

وی احتمال درگیر شدن اسرائیل با سوریه را بسیار ضعیف دانست و گفت: «حتی اگر برای سوریه جنگ با اسرائیل راهی برای خروج از بحران باشد، بعید است که نظام حاکم بر این کشور اقدام به این کار کند.»

رئیس شعبه امنیت اسرائیل تاکید کرد، بنا به اطلاعات ما تا کنون شمار بسیاری از نیروهای نظامی سوریه از بلندی‌های جولان خارج شده‌اند و به دمشق انتقال یافته‌اند و این نشان می‌دهد که اسد در فکر جنگ با اسرائیل نیست و هیچ گونه طرح جنگی‌ای را در ذهن نمی‌پروراند. اسرائیل نیز تلاش می‌کند خود را از هر گونه درگیری‌ این چنینی دور نگه دارد اگر چه ممکن است درگیری منطقه‌ای به وجود آید. در آن صورت پرسشی که مطرح می‌شود این است که حجم این رویارویی تا چه اندازه خواهد بود و چه تاثیری بر بسیاری از مغیرها خواهد گذاشت.

وی از این که جولان به دست تروریست‌ها بیفتد و اتفاقی که در حال حاضر برای سینا در مصر افتاده در این جا نیز رخ دهد، ابراز نگرانی کرد و گفت: «اخیرا تعدادی از نیروهای مسلح به اسم مخالفان اسد که در حقیقت فعال تروریستی هستند به این منطقه نفوذ کرده‌اند و این مساله می‌تواند باعث نگرانی بسیار باشد. ما می‌ترسیم جولان نیز مثل سینا شود. در سینا تا کنون 10 طرح حمله خونین به اسرائیل خنثی شده در حالی که در دستورالعمل‌های دولت مصر سینا در اولویت دوم قرار دارد. ما می‌دانیم که در سینا جریان‌هایی هستند که خود را برای انجام عملیات مسلحانه علیه اسرائیل آماده می‌کنند.»

کوخافی همچنین نسبت به نزدیکی روابط ایران و مصر ابراز نگرانی کرد و گفت که ایران تلاش دارد با نزدیک شدن به دولت مصر و تاثیر بر این کشور یک زلزله سیاسی منطقه‌ای ایجاد کند. همان طور که با رسیدن اخوان المسلمین به قدرت در مصر نزدیکی بسیاری میان اخوانی‌ها با حماسی‌ها ایجاد شده و این مساله می‌تواند در برابر حکومت خودگردان فلسطینی دیوار جدیدی بنا کند که به نفع آن نخواهد بود.

 ترجمه:  تحریریه دیپلماسی

 

نظر شما :