هدف ساورز از اظهار نظر جنجالی چیست

پیام ام آی 6 برای تهران و تلاویو

۲۴ تیر ۱۳۹۱ | ۱۴:۰۰ کد : ۱۹۰۴۰۹۹ اخبار اصلی
ساورز مدعی شده در صورتی که ام آی 6 مانع تلاش های تهران برای ساخت سلاح هسته ای نمی شد، ایران به جای اینکه اکنون 2 سال با ساخت سلاح هسته ای فاصله داشته باشد، در سال 2008 به بمب هسته ای دست می یافت.
پیام ام آی 6 برای تهران و تلاویو

 دیپلماسی ایرانی: رئیس سازمان جاسوسی انگلیس، ام آی 6 به تازگی در اظهاراتی غیر متعارف هشدار داده است که ایران 2 سال با دستیابی به سلاح هسته ای فاصله دارد اما تحلیلگران می گویند تصور وی بر این است که ایران در واقع فعالیت های مربوط به تولید بمب هسته ای را گسترش داده است.

جان ساورز، ، رئیس ام آی 6 در این زمنیه اظهار داشت، آژانس های انگلیسی از سال 2008 تلاش کرده اند از دستیابی تهران به سلاح هسته ای جلوگیری کنند. روزنامه دیلی تلگراف، که روزنامه ای منتصب به مقامات وزارتخانه ای و وکلا در انگلیس است به نقل از ساورز اعلام کرد ، البته ایران با ساخت سلاح هسته ای 2 سال فاصله دارد. این در حالی است که به گفته ساورز، در صورتی که ایران به سلاح هسته ای دست یابد، آمریکا و اسرائیل با خطر های بزرگی از جمله احتمال اقدام نظامی مواجه خواهند شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، تحلیلگران بر این باورند اظهارات ساورز از این تصور ناشی می شود که تهران هم اکنون برنامه های تولید سلاح هسته ای را توسعه داده است. دینا اسفندیاری، از موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک در این زمینه خاطرنشان کرد، اغلب آژانس های جاسوسی غربی بر این باورند که ایران هنوز برای ساخت سلاح هسته ای تصمیم گیری نکرده اما در حال افزایش توانمندی های خود برای هسته ای شدن است تا در صورتی که تصمیم قطعی را اتخاذ کرد بتواند سلاح هسته ای تولید کند. وی ادامه داد: به نظر می رسد که ساورز در مورد هسته ای شدن ایران کاملا حاشیه زده شده است.

اسفندیاری افزود: ایران در حال حاضر ذخایر اورانیوم غنی شده با خلوص پایین را به اندازه ساخت 4 تا 5 بمب در اختیار دارد اما ساخت بمب ها در صورتی عملی می شود که اورانیوم موجود بیشتر غنی شود. به گفته وی تنها اورانیوم غنی شده با خلوص بالا برای ساخت سلاح هسته ای مورد استفاده قرار می گیرد.

پاتریشیا لویس، کارشناس امنیت بین الملل در موسسه چاتهم هوس لندن می گوید از اینکه ام آی 6 می گوید از سال 2008 دستیابی ایران به سلاح هسته ای را متوقف کرده شگفت زده شده است. این کارشناسان امنیت بین الملل تاکید دارد گزارش های آژانس بین المللی انرژی اتمی نشان می دهد که ایران از سال 2003 فعالیت های مربوط به ساخت سلاح را متوقف کرده است.

لویس در ادامه خاطرنشان کرد اظهارات ساورز به چگونگی توصیف سلاح هسته ای بستگی دارد، اینکه ایران کلاهک هسته ای ساخته با اینکه به تکنولوژی ساخت آن دست یافته است.

این در حالی است که تلگراف به نقل از ساورز گزارش داده است ایران در طی کردن تمامی راه های منتهی به سلاح هسته ای مصمم است و این خطر آمریکا و اسرائیل را تهدید می کند. وی همچنین مدعی شده در صورتی که ام آی 6 مانع تلاش های تهران برای ساخت سلاح هسته ای نمی شد، ایران به جای اینکه اکنون 2 سال با ساخت سلاح هسته ای فاصله داشته باشد، در سال 2008 به بمب هسته ای دست می یافت.

این اخبار در حالی منتشر می شود که ایالات متحده به تازگی تحریم های جدیدی را علیه بخش تانکری ایران اعمال می کند.

لویس بر این باور است که ساورز با اظهارات اخیر خود در واقع پیامی را برای ایران و اسرائیل ارسال کرده است. پیام ساورز برای اسرائیل این بوده که ایران سلاح هسته ای در اختیار ندارد و آنها را متوقف نکنید تا ما زمان بیشتری داشته باشیم. محتوی پیام رئیس ام آی 6 برای ایران نیز این است که می دانیم چه می کنید. به بیان دیگر هدف ساورز عصبی کردن ایران است. از سوی دیگر ساورز یک پیام نیز برای جامعه بین المللی داشته که در واقع هشداری است که نشان می دهد در صورتی اسرائیل باور داشته باشد تنها تا سال 2014 فرصت دارد، برای اقدام علیه ایران آماده می شود.

تهیه کننده: دیپلماسی ایرانی/10

 

( ۵ )

نظر شما :

عباس ۲۳ فروردین ۱۳۹۸ | ۱۵:۴۰
شماهایی که مسولیت این ملت را به دوش گرفته اید، هیچگونه مصالحه با آمریکا نکنید.با روشن کردن افکار عمومی از نیات شوم غربی ها،ملت بیشتری را با خود همراه کنید.باتشکر.