به دنبال تعطیلی سفارت انگلیس در تهران

سوئد حافظ منافع لندن می شود

۲۳ تیر ۱۳۹۱ | ۱۴:۰۶ کد : ۱۹۰۴۰۶۲ اخبار اصلی
بخش جدید حافظ منافع انگلیس، از تاریخ 15 جولای در سفارت سوئد آغاز به کار کرده و خدمات کنسولی اضطراری را ارائه می دهد. همچنین حفاظت از کارمندان انگلیسی و اموال سفارت نیز بر عهده سوئد خواهد بود.
سوئد حافظ منافع لندن می شود

دیپلماسی ایرانی: درحالی که برخی منابع خبری در تهران از تلاش برای ترمیم روابط تهران و لندن خبر داده بودند، انگلیس اعلام کرد از این پس سوئد حفاظت از منافع این کشور در ایران را بر عهده دارد. سوئد در حالی حافظ منافع انگلیس در ایران می شود که پاییز گذشته سفارت انگلیس در تهران توسط گروهی از معترضان به اشغال درآمد و به دنبال آن نیز دیپلمات های ایرانی در انگلیس به تهران بازگردانده شدند.

در جریان حمله به سفارت انگلیس در تهران که در نوامبر گذشته اتفاق افتاد، دو مقر دیپلماتیک انگلیس در تهران اشغال شد و پرچم انگلیس در اعتراض به تحریم های سنگینی که این کشور علیه ایران اعمال می کند به آتش کشیده شد. انگلیس نخستین کشوری بود که در سال گذشته رابطه با بانک مرکزی جمهوری اسلامی را قطع کرد و پس از آن نیز برای تحریم نفتی ایران از سوی اتحادیه اروپا اقدامات زیادی انجام داد.

اما حمله به سفارت انگلیس در تهران جدی ترین تنش دیپلماتیک بین دو کشور را رقم زد و روابط دوجانبه به پایین ترین سطح نزول یافت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، عمان ماه گذشته اعلام کرده بود رایزنی ها را برای بر عهده گرفتن حفاظت از منافع ایران در انگلیس آغاز کرده است که نشانگر عدم بهبود روابط تهران – لندن به شمار می رود.

این در حالی است که وزیر امور خارجه سوئد، خبر انتخاب این کشور به عنوان حافظ منافع انگلیس در ایران را تایید کرده است. گفته می شود بخش جدید حافظ منافع انگلیس، از تاریخ 15 جولای در سفارت سوئد آغاز به کار کرده و خدمات کنسولی اضطراری را ارائه می دهد. همچنین حفاظت از کارمندان انگلیسی و اموال سفارت نیز بر عهده  سوئد خواهد بود.

در بیانیه ای که از سوی وزارت امور خارجه انگلیس منتشر شده، آمده است، ما برای سال ها در ایران سفارت داشته ایم و امیدواریم که در آینده نیز در ایران سفارت داشته باشیم اما در حال حاضر به این نتیجه رسیده ایم که سوئد باید حفاظت از منافع انگلیس در ایران را بر عهده داشته باشد.

این در حالی است که علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه ایران و همتای انگلیسی اش، ویلیلم هیگ  چندی پیش در حاشیه اجلاس منطقه ای در کابل با یکدیگر ملاقات کرده و در خصوص روابط دو کشور و ماجرای اشغال سفارت انگلیس در تهران گفت و گو کردند. دیداری که به احضار صالحی به مجلس شورای اسلامی منجر شد. مجلس به دنبال اشغال سفارت انگلیس در تهران به کاهش روابط تهران و لندن رای داده بود. اما پس از ملاقات صالحی با هیگ، حسن نقوی، عضو هیات رئیسه‌ی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی اسلامی ضمن اعلام خبر احضار وزیر امور خارجه به مجلس تصریح کرد باید مشخص شود که با چه هماهنگی‌هایی این ملاقات انجام شده است.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی/10

 


نظر شما :