مئیر داگان رئیس سابق موساد:

ایران به‌رغم هشدارهای ما هسته‌ای می‌شود

۲۲ تیر ۱۳۹۱ | ۱۵:۴۲ کد : ۱۹۰۴۰۱۶ اخبار اصلی
رئیس سابق موساد گفت: «به اعتقاد من درگیری در سوریه پایان نمی‌یابد، از بابت اسد باید بگویم که او سوار یک شیر شده و با مخالفانش می‌جنگد.»
ایران به‌رغم هشدارهای ما هسته‌ای می‌شود
 

دیپلماسی ایرانی: ژنرال مئیر داگان، رئیس سابق موساد بار دیگر رهبران اسرائیلی را به باد انتقاد گرفت و گفت که نمی‌دانند چگونه مذاکرات صلح با فلسطینیان را به پیش ببرند و با پرونده هسته‌ای ایران برخورد کنند.

به گزارش روزنامه السفیر، چاپ لبنان داگان همچنین گفت: «به دلیل تحولاتی که در جهان عرب رخ داده ممکن است اسرائیل بین سه تا پنج سال آینده در معرض خطر قرار بگیرد و قبل از این مدت بعید است که چیزی اسرائیل را تهدید کند.»

وی که در کنفرانس "رهبران سخن می‌گویند" سخنرانی می‌کرد، همچنین گفت: «پرزیدنت شیمون پرز بارها به من گفته است که اگر بنا بود کاری صورت می‌گرفت و اسرائیل از بین می‌رفت این اتفاق پنجاه سال پیش می‌افتاد. ممکن است اتفاقی رخ دهد که کسی پیش‌بینی نکرده باشد ولی بعید است که چیزی یا کسی بخواهد امنیت اسرائیل را در حال حاضر تهدید کند.»

وی درباره تحولات منطقه و پرونده هسته‌ای ایران و مخاطراتی که اسرائیل از آن احساس می‌کند نیز گفت: «من به اندازه خودم می‌گویم که تحولات پیرامونی ما پایانی ندارند و تهدیدهایی که دولت اسرائیل با آن مواجه است نیز چندان ساده نیست ولی مساله این است که نمی‌دانم اسرائیل چه وقت قرار است با این تهدیدها مواجه شود. در هر کدام از کشورهای پیرامونی ما تغییراتی در شرف وقوع است. ما در هیچ کدام از آنها نه توازن طایفه‌ای می‌بینیم و نه توزان دینی. موازنه‌ها در هر کشوری با کشور دیگر متفاوت است. این مساله برای اسرائیل هم فرصت است هم خطر که راه گریزی از آن نیست.»

رئیس سابق موساد درباره بهار عربی نیز گفت: «عده‌ای می‌گویند آن‌چه در منطقه عربی رخ می‌دهد بهار عربی است که در حقیقت مفهمومی بر گرفته از اتفاقاتی که از سال 1848 در اروپا رخ داده است، زمانی که اندیشه‌های لیبرالیستی در جهان مطرح شدند در حالی که این مفهوم اشتباه است. حقیقت این است که هیچ کدام از انقلاب‌های عربی خواستگاه و رنگ و بوی لیبرالیستی ندارند و همین مساله آنها را با اروپا متفاوت می‌کند. آن‌چه در نهایت خواهیم دید دعوای جریان‌های سیاسی برای تسلط بر مراکز قدرت است.»

وی تاکید می‌کند، آن‌چه در تونس، لیبی، مصر و حتی سوریه می‌بینیم در حقیقت خواسته‌های جوامع اسلامی برای اسلامی شدن است. این مساله با آن‌چه درباره لیبرالیسم مطرح می‌شود فاصله بسیاری دارد. اکثر آنها ابعاد طایفه‌ای دارند و این مساله باعث می‌شود تا رهبران اجتماعی نتوانند طرح‌های خود را مطرح کنند. یکی از رهبران منطقه بارها به من گفت که مهم نیست که چگونه رای می‌دهند مهم این است که چه کسانی رای می‌آورند. مردم می‌شنوند که عده‌ای آنها، موسسات و حکام جدیدشان را با یکدیگر مقایسه می‌کنند. تظاهرات به تنهایی یک حرکت خارجی است که معناهای مختلفی دارد و انتخابات دموکراتیک الزاما به معنای دموکراسی نیست.»

داگان همچنین گفت: «تحولات منطقه به گونه‌ای است که اگر بنا باشد چیزی اسرائیل را تهدید کند برای سه تا پنج سال آینده خواهد بود. در کوتاه مدت خطر نظامی حداقل برای سه تا پنج سال آینده علیه اسرائیل وجود نخواهد داشت. البته نمی‌توانیم سیر تحولات را برای مدتی طولانی‌تر از این زمان نادیده بگیریم. ایدئولوژی اسلامی می‌تواند نسخه نظامی علیه اسرائیل صادر کند اما احتمال آن بسیار کم است، مصر با مشکلات اقتصادی شدیدی دست و پنجه نرم می‌کند که عوامل خارجی نیز در آن دخالت دارند که بارزترین آن وابستگی‌اش به کمک‌های اقتصادی امریکا است، همچنین درآمدهای بسیار کم آنها و کاهش گردشگر مشکلات اقتصادی متعددی را برای آنها به وجود آورده‌ است. در سوریه نیز مشکلات فقط به شخص بشار اسد مرتبط نمی‌شود، بلکه آن‌چه در آن‌جا می‌بینیم حاصل درگیری‌‌ای است که ده‌ها سال است در این کشور میان جریان‌های مختلف وجود داشته است. به اعتقاد من درگیری در سوریه پایان نمی‌یابد، از بابت اسد باید بگویم که او سوار یک شیر شده و با مخالفانش می‌جنگد. درباره اردن ما فقط به حفظ صلح با آن کشور نیازمندیم.»

وی همچنین گفت: «اتحادیه عرب در چند سال اخیر بیش از هر زمانی فاقد روحیه ملی‌گرایی شده است. آنها دیگر کسی مثل صدام حسین ندارند که به آن روحیه پان‌عربیستی بدهد.»

رئیس سابق موساد درباره صلح با فلسطینیان نیز به انتقاد شدید از رهبران فعلی اسرائیل پرداخت و گفت: «رهبران اسرائیلی در تعامل با فلسطینی‌ها هیچ کاری نکرده‌اند. ما در وضعیت بسیار بغرنج و سختی قرار گرفته‌ایم. در حالی که در کشورهای عربی بهار عربی وزیدن گرفته و تغییرات بسیاری در پیش است ما دست بسته و منفعل گوشه‌ای نشسته‌ایم، ما در پیشبرد روند صلح کاملا شکست خورده‌ایم. در آن طرف شاهدیم که جامعه فلسطین میان فتح و حماس تقسیم شده است. مشکل سخت‌تر این است که به روشنی می‌بینیم که در صورت نبود ابو مازن کسی نیست که جانشین او شود.»

وی بار دیگر به تفکر حمله به ایران به شدت تاخت و گفت: «ایران با سرعت به سمت هسته‌ای شدن می‌دود در حالی که ما فقط می‌ترسیم و هشدار می‌دهیم. درست است که وضعیت اقتصادی ایرانی‌ها سخت شده است ولی آنها می‌توانند از این وضعیت سخت هم بگذرند. ایران خود را ابرقدرت منطقه می‌بیند و این مساله‌ باعث می‌شود تا اسرائیل نتواند خود را در راس مخالفان آن قرار دهد. تهدید ایران برای همه سنگین است. عربستان و امریکا که بر ذخایر نفتی جهان تسلط دارند هر دو از قدرت گرفتن ایران نگران هستند. ما باید برای حل بحران به فکر راهکار دیگری باشیم نه این که مشکلی بسازیم که مشکلات را بزرگ‌تر کند. این را هم باید بدانیم که مشکلات با جادو حل نمی‌شوند.»   

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی

 

نظر شما :