خبرگزاری رویترز ادعا کرد

تعطیلی برخی چاه های نفتی در ایران

۲۱ تیر ۱۳۹۱ | ۰۴:۵۰ کد : ۱۹۰۳۹۶۴ اخبار اصلی
یک مقام نفتی اروپایی که در راس یکی از شرکت های سرمایه گذار در ایران قرار دارد اینگونه برآورد می کند که 25 درصد از چاه های نفتی در ایران تعطیل می شوند. این در حالی است که مقامات ایرانی این ادعا را تایید نکرده اند
تعطیلی برخی  چاه های نفتی در ایران

دیپلماسی ایرانی: همانگونه که برخی کارشناسان و تحلیلگران نفتی پیش بینی کرده بودند، تحریم های سنگین غرب علیه جمهوری اسلامی، مقامات در تهران را بر آن داشته برخی چاه های نفتی را تعطیل کرده و تولید نفت را به پایین ترین سطحی که در دو دهه اخیر مشاهده شده، کاهش دهند، روندی که میلیارد ها دلار کاهش درآمد برای دولت تهران به همراه دارد. این ادعایی است که خبرگزاری رویترز در تازه ترین گزارش خود در خصوص صنعت نفت ایران منتشر کرده اما تا کنون هیچ یک از مقامات ایرانی آن را تایید نکرده اند.

تحریم های نفتی اتحادیه اروپا که از 10 روز پیش علیه ایران اعمال می شود، فروش نفت برای جمهوری اسلامی را دشوار کرده و این در شرایطی است که مقادیر قابل توجهی از 3 میلیون بشکه نفت که به طور روزانه تولید می شود نیز در ذخایر شناور انباشته شده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از برخی منابع نفتی ایرانی و غربی گزارش می دهد ، صنعت نفت ایران به بهینه سازی نیاز دارد تا تولید نفت ایران بتواند همچنان با کشور هایی مانند عراق رقابت کند. همچنین در صورتی که به دلیل زیرساخت فرسوده صنعت نفت ایران مقدار قابل توجهی از تولید کاسته شود، احیای تولید بسیار دشوار خواهد بود. یک مقام نفتی ایرانی در این زمینه اظهار داشت: اکنون ایران در شرایطی قرار دارد که ناگزیر به کاهش تولید است و به همین دلیل روند بهینه سازی زیرساخت نفتی را به تعویق انداخته است. این مقام ناشناس در ادامه یادآور شد این به معنی تسلیم شدن ایران نیست.

گزارش رویترز حاکی از آن است که روند نزولی فروش نفت ایران از ماه مارس آغاز شده است اما تهران در ماه جولای اذعان کرد صادرات نفتی افت داشته است.

یک مقام نفتی اروپایی که در راس یکی از شرکت های سرمایه گذار در ایران قرار دارد اینگونه برآورد می کند که 25 درصد از چاه های نفتی در ایران تعطیل می شوند. این در حالی است که مقامات ایرانی درخصوص تعطیلی چاه های نفتی سکوت اختیار کرده اند. اما تحلیلگران و کارشناسان غربی همچنان در این مورد اظهار نظر می کنند. یک مقام صنعتی در این زمینه مدعی شد، این روزها اخباری شنیده می شود که از تعطیلی چاه های نفتی در ایران حکایت دارد اما نمی توان انتظار داشت تهران تعطیلی چاه های نفتی را تایید کند.

اما کارشناسان نفتی می گویند در صورتی که سطح تولید یک چاه نفتی کاهش یافته یا تعطیل شود، افزایش یا احیای تولید آن به زمان زیادی نیاز دارد و این روند دشوار خواهد بود. این در حالی است که مهندسان ایرانی برای سال ها تلاش کرده اند تا از میادین نفتی ایران بهترین تولید را به دست آورند. چرا که این چاه ها به دلیل تحریم های اعمالی از تکنولوژی و خدمات نفتی مدرن بهره مند نیستند.

به هر ترتیب در شرایطی که اتحادیه اروپا واردات نفت از ایران را متوقف کرده، دست کم 500 هزار بشکه نفت که تا کنون به اروپا صادر می شد در جستجوی بازاری جدید است. این در حالی است که بنا بود چین بخشی از نفت تحریم شده از سوی اروپا را خریداری کند اما در زمینه اجاره تانکر و انتقال نفت با توجه به تحریم های بیمه ای اتحادیه اروپا، مشکلاتی ایجاد شده است که می تواند صادرات نفت ایران به چین را به تعویق بیاندازد.

ترجمه: تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10


نظر شما :