واکنش تل آویو به سفر رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به تهران

عباس باید طرف خود را مشخص کند

۱۹ تیر ۱۳۹۱ | ۲۰:۲۵ کد : ۱۹۰۳۸۸۰ اخبار اصلی
یکی از مقامات در تل آویو در این زمینه اظهار داشت عباس باید از حصار بیرون بیاید و تصمیم بگیرد که با چه کسی است . بنا بر ادعای وی رئیس دولت خودگردان فلسطین نمی تواند از یک سو اذعان کند که به صلح و آشتی اعتقاد دارد و از سوی دیگر حماس و حکومت ایران را در آغوش بگیرد.
عباس باید طرف خود را مشخص کند

 دیپلماسی ایرانی: رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین باید تصمیم بگیرد با چه کسی است. این نخستین اظهار نظر یک مقام اسرائیلی پس از پذیرش دعوت تهران برای سفر محمود عباس به ایران است که در روزنامه اورشلیم پست به چاپ رسیده است.

گزارش ها حاکی از آن است که محمود عباس دعوت تهران برای حضور در کنفرانس سران کشور های غیر متعهد را که اواخر ماه آتی میلادی برگزار می شود، پذیرفته است و این اقدام انتقاد مقامات دولت اسرائیل را به همراه داشته است. این در حالی است که عباس برای نخستین بار در زمانی که بار دیگر تنش ها در منطقه به اوج خود رسیده، به ایران سفر می کند.

یکی از مقامات در تل آویو در این زمینه اظهار داشت عباس باید از حصار بیرون بیاید و تصمیم بگیرد که با چه کسی است . بنا بر ادعای وی رئیس دولت خودگردان فلسطین نمی تواند از یک سو اذعان کند که به صلح و آشتی اعتقاد دارد و از سوی دیگر حماس و حکومت ایران را در آغوش بگیرد. به گفته وی در شرایطی که عباس با عناصر تندرو همدست است نمی تواند بگوید که در روند صلح با اسرائیل شریک است. این مقام ناشناس خاطرنشان کرده که حتی در جهان عرب نیز مقامات در مورد سفر به ایران محتاطانه عمل می کنند.

این در حالی است که خبرگزاری رسمی فلسطین با نام وفا، اخیرا گزارش داد حسین امیر عبدالله، معاون وزیر امور خارجه ایران در جریان نشستی با عباس که در امان انجام شده دعوتنامه سفر به ایران را به وی ارائه داده است.

با این حال یک مقام دیپلماتیک در اورشلیم از اینکه بیش از جد در مورد موافقت رئیس دولت خودگران فلسطین به ایران مبالغه شود، انتقاد کرده است. به گفته وی این یک نشست دوجانبه نیست ، بلکه کنفرانسی با حضور بلوک کشور های غیر متعهد است. به گفته وی البته در این بلوک برخی کشور ها که اسرائیل با آنها روابط خوبی دارد مانند چین و برزیل نیز حضور دارند. این مقام دیپلماتیک مدعی شده مساله این نیست که چرا عباس این دعوت را پذیرفته است بلکه موضوع این است که دلیل میزبانی ایران برای این نشست چیست.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی در خصوص سفر عباس به تهران که برای نخستین بار از سوی سخنگوی وی اعلام شده می نویسد، عباس برای نخستین بار به ایران سفر می کند.ِ

به گزارش خبرگزاری فرانسه نخستین سفر عباس به عنوان رییس تشکیلات خود گردان فلسطین به ایران در حالی انجام می شود که وی مواضع نسبتا تندی را در قبال تهران اتخاذ کرده بود. ایران که از حامیان جنبش اسلامی حماس به شمار می رود مدت ها در جدال با گروه فتح به رهبری محمود عباس بود و عباس نیز بارها تهران را به دخالت در روابط فتح و حماس به منظور برقراری صلح، متهم کرده بود.

عباس ماه گذشته در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت ایرانیان حماس را آموزش می دهند و می گویند که چه اقدامی انجام دهد یا از چه اقدامی پرهیز کند. وی در ادامه تاکید کرد، حماس از راهنمایی های ایران پیروی می کند. در مقابل نیز مقامات دولت ایران از هر گونه تلاش برای دستیابی به طرح دو کشوری که عباس از آن حمایت می کند، انتقاد می کنند.

ترجمه: تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10


نظر شما :