اطلاعات اشتباه امریکایی‌ها اردنی‌ها را گمراه کرد

امان سر درگم در رابطه با اخوان

۱۵ تیر ۱۳۹۱ | ۱۴:۳۷ کد : ۱۹۰۳۶۵۶ اخبار اصلی
امریکا با دادن اطلاعات غلط به اردنی‌ها و گمراه کردن آنها باعث شده است که آنها در تعامل با اخوان المسلمین خود متحیر شوند.
امان سر درگم در رابطه با اخوان
 

دیپلماسی ایرانی: بنا به گزارش‌ها ایالات متحده امریکا با دادن اطلاعات غلط به اردنی‌ها بر سر انتخابات مصر آنها را در برابر تحولات جاری در این کشور سر در گم کرد.

به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن، سفارت امریکا در امان دو هفته به طور مرتب به مقام‌های اردنی گزارش می‌داد که ژنرال احمد شفیق، رئیس منتخب مصر است و محمد مرسی، نامزد اخوان المسلمین پیروز انتخابات در این کشور نخواهد بود.

دیپلمات‌های امریکایی از طریق وزارت امور خارجه اردن این پیام را به تصمیم‌گیران سیاسی اردنی رساندند که بر اساس برآوردها از اوضاع داخلی مصر احمد شفیق رئیس جمهوری آینده مصر خواهد بود.

برای همین پس از آن که خبر پیروزی محمد مرسی در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری مصر اعلام شد، برای اردنی‌ها این پرسش به وجود آمد که آیا امریکایی‌ها تلاش می‌کنند اردنی‌ها را گمراه کنند یا این که واقعا امریکایی‌ها در آن لحظه صادقانه به اخباری دست یافته بودند که نشان می‌داد شفیق پیروز انتخابات است؟

خارج از چارچوب بروکراتیک در امان، اطلاعات به دست آمده نشان می‌دهد که امریکایی‌ها از شفیق حمایت قاطع می‌کردند و استراتژی خود را بر وی بنا کرده بودند در حالی که معادلات سیاسی داخل مصر به سرعت در حال تغییر بودند و امریکایی‌ها از سرعت تحولات جا مانده بودند، به همین دلیل بر خلاف برخی برآوردهای اولیه، نهادهای امنیتی صحبت از پیروزی نماینده اخوان المسلمین در انتخابات ریاست جمهوری مصر می‌زدند. برای همین اردنی‌ها بر این اعتقادند که بر خلاف برآوردهای امریکایی‌ها مبنی بر پیروزی شفیق نمایندگان مصری اطلاعات دقیق‌تر و صحیح‌تری به آنها داده بودند. نمایندگان سیاسی داخلی مصر به آنها اطلاع داده بودند که مرسی برنده انتخابات است و استراتژی‌ای که امریکایی‌ها بر سر شفیق بنا کرده‌اند از اساس اشتباه است.

روزی که هیئت عالی انتخابات مصر قصد اعلام پیروز نهایی انتخابات را داشت، پارلمان اردن به شدت متشنج بود. به گونه‌ای که نزدیک به چهار ساعت فعالیت‌های عادی پارلمان تقریبا مختل شده بود و بحث و جدل‌های بسیاری بر سر رئیس جمهوری آینده مصر و چگونگی تعامل با آن در گرفته بود. درگیری نمایندگان مجلس عمدتا بر سر این مساله بود که در صورتی که نامزد اخوانی‌ها برنده انتخابات مصر شود، آنها باید با اخوان المسلمین اردن چگونه برخورد کنند؟

بر همین اساس عبدالکریم الدغی، رئیس مجلس نمایندگان مصر همان شب میزبان 24 تن از نمایندگان پارلمان برای صرف شام بود و درباره چگونگی آینده سیاسی اردن و هوشیاری نسبت به انقلابی ناگهانی و مطالعه‌نشده با آنها به بحث نشست. آنها دریافتند که باید فضای کشور را از حالت تک‌صدایی خارج کنند تا مبادا در برابر انقلابی مطالعه نشده قرار بگیرند و وادار به تسلیم شوند. آنها همچنین دریافتند که در معادلات سیاسی کشور هیچ جایی برای اخوان المسلمین اردن در نظر گرفته نشده است.

در این جا عده‌ای پیشنهاد دادند که انتخاباتی برگزار شود و حتی اگر اخوان المسلمین حاضر به شرکت در آن نشدند، این انتخابات آزادنه برگزار شود. از این پیشنهاد عبداله الخطیب، رئیس هیئت مستقل برگزاری انتخابات که از دشمنان سیاسی اسلام‌گرایان محسوب می‌شود، خوشش نیامد و تاکید کرد که باید به هر قیمتی شده صفحه تازه‌ای در تاریخ برگزاری انتخابات کشور گشوده شود.

پس از آن به مجرد این که نتایج انتخابات مصر مشخص شد، نهادهای تصمیم‌گیر سیاسی اردنی با دو مساله مواجه شدند: اولا، تاخیر اعلام نتیجه انتخابات به مدت سه روز پرسش‌های بسیاری را مطرح کرده است و نشان می‌دهد که پشت پرده خبرهایی بوده است که کمتر کسی از آن خبر دارد. در این مرحله اردنی‌ها تلاش می‌کنند که از طریق سفارت خود در قاهره به اطلاعاتی درباره آن‌چه در مصر می‌گذرد دست یابند که سفارت اردن نتوانست اطلاعات در خور توجهی به آنها بدهد. ثانیا، اطلاعاتی که از دیپلمات‌های امریکایی به طور مخفیانه می‌گرفته‌اند کاملا اشتباه و گمراه کننده از کار در آمدند.

اکنون اردنی‌ها با این حقیقت مواجه شده‌اند که نمی‌دانند باید با اخوان المسلمین خود که با اخوان المسلمین مصر روابط بسیار تنگاتنگ و نزدیکی دارند، چه کنند. برای همین برخی مقام‌های دولت اردن به کاخ پادشاهی اطلاع دادند که بهتر است زمان برگزاری انتخابات دو ماه به تعویق بیفتد تا بدین ترتیب بتوانند همه را راضی کنند که در انتخابات شرکت کنند و مطمئن شوند که آزادانه برگزار خواهد شد. کاخ پادشاهی این پیشنهاد را رد کرد و تاکید کرد که باید به هر قیمتی شده تا پایان سال 2012 انتخاباتی آزاد و بدون هیچ مشکلی برگزار شود. برای همین گفته می‌شود که دولت اردن تصمیم دارد این بار بدون توجه به توصیه‌های امریکایی‌ها به فکر برقراری ارتباطی نزدیک با اخوانی‌ها بیفتد و با آنها از در دوستی در آید.  

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی

 

نظر شما :