حمایت تمام قد مسکو از تهران و دمشق

لاوروف: هدف نهایی ایران است نه سوریه

۲۷ خرداد ۱۳۹۱ | ۱۷:۵۸ کد : ۱۹۰۲۸۰۴ اخبار اصلی
بی‌شک توطئه‌ای برای هدف قرار دادن ایران در جریان است، در این توطئه ایالات متحده امریکا، ناتو، اسرائیل، ترکیه و برخی کشورهای منطقه دست دارند و می‌خواهند نقش منطقه‌ای ایران را تضعیف کنند.
لاوروف: هدف نهایی  ایران است نه سوریه
دیپلماسی ایرانی: سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز جمعه گفت که تلاش برای سرنگونی نظام اسد و تغییر نظام در آن جزئی از یک بازی ژئوسیاسی بزرگ‌تر در منطقه است که در نهایت ایران را هدف قرار می‌دهد. وی تاکید کرد، بسیار ضروری است که بازیگران بین‌المللی این سناریو بدانند وارد کردن سوریه به یک جنگ داخلی طولانی مدت بر امنیت منطقه‌ و جامعه جهانی تاثیر مستقیم خواهد گذاشت.

به گزارش روزنامه القدس العربی، لاوروف که در مقاله‌ای که در روزنامه امریکایی هافینگتون پست منتشر کرده است، همچنین گفت: «فشار برای سرنگونی فوری بشار اسد، با آن‌چه جامعه سوریه لحاظ و به آن توجه می‌کند تعارض دارد و جامعه سوریه همچنان به این نظام برای تامین امنیت و معاشش اعتماد دارد. برای همین بدانید که تداوم این رفتار جامعه جهانی بدان معنا است که قصد دارند سوریه را وارد یک جنگ داخلی خونین کنند.»

وی در ادامه افزود: «لازم است که نقش بازیگران خارجی مسئول که به قصد کمک به سوریه وارد این سناریو شده‌اند، محدود شود تا تضمینی برای نظام سلطه سیاسی در سوریه برای انجام اصلاحات فراهم آید، لازم است که این تحول از این طریق و نه از طریق انقلاب حاصل شود، یعنی این که از طریق گفت‌وگو به دست آید نه از طریق اعمال فشارهای خارجی.»

لاوروف در این یادداشت تاکید می‌کند، تلاش برای حمایت یک جانبه از مخالفان سوریه باعث نمی‌شود که صلح فوری به دست آید و با هدف حمایت از امنیت شهروندان تعارض دارد.

لاوروف در ادامه تصریح می‌کند، تلاشی که برای تغییر نظام حاکم بر دمشق در جریان است و منازعه‌ای که بر سر آن در گرفته در حقیقت جزئی از یک بازی ژئوسیاسی بزرگ‌تر منطقه‌ای است که بی‌شک توطئه‌ای برای هدف قرار دادن ایران است، در این توطئه ایالات متحده امریکا، ناتو، اسرائیل، ترکیه و برخی کشورهای منطقه دست دارند و می‌خواهند نقش منطقه‌ای ایران را تضعیف کنند.»

وزیر امور خارجه روسیه در ادامه به زمزمه‌های حمله نظامی به ایران اشاره می‌کند و می‌نویسد: «در حال حاضر صحبت از حمله نظامی به ایران است، بارها تاکید کرده‌ام که انتخاب چنین گزینه‌ای عواقب بسیار وخیمی به دنبال خواهد داشت و باید این را دانست که حل مشکلات متراکم و پیچیده با یک حمله نظامی حاصل نخواهد شد و محکوم به شکست است.»

وی همچنین می‌نویسد: «احترام به حقوق بشر و آزادی‌های اساسی همچنان مشکلات اساسی خاورمیانه است و این مساله دلیل اصلی انقلاب‌های عربی بوده است. اما سوریه در آخرین کشورهای این فهرست محسوب می‌شود، آزادی‌های مدنی در این کشور به طور غیر قابل مقایسه‌ای بسیار بالا است، بزرگ‌ترین کشور خاورمیانه در حالی تلاش می‌کند که به دمشق آموزش دموکراسی بدهد که به گزارش یک روزنامه‌ فرانسوی که اخیرا گزارش داده، فقط در سال 2011 به تنهایی 76 مورد حکم اعدام داشته است که برخی از آنها علیه افرادی که متهم به جادو شده بودند، اعمال شده است.»

وزیر امور خارجه روسیه تاکید می‌کند، مسکو هر روز با دمشق در تعامل است تا به طور کامل طرح نماینده سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه، کوفی عنان اعمال شود.

لاوروف همچنین می‌نویسد: ما از رفتارها و تلاش‌های برخی بازیگران مشخص در وضعیت سوریه احساس انزجار می‌کنیم، آنها تلاش می‌کنند که طرح عنان را به شکست بکشانند که در این رابطه می‌توان به تقاضای مجلس ملی سوریه به دخالت خارجی در این کشور اشاره کرد. چگونه چنین رفتارهایی می‌تواند تلاش‌هایی را که برای یک‌پارچه ساختن جریان مخالف است را تحقق بخشد؟ ما از یک پارچه شدن اپوزسیون حمایت می‌کنیم به شرطی که تنها زمینه‌ای برای انجام‌ گفت‌وگوهای سیاسی برای همراهی با طرح کوفی عنان باشد. مسکو همچنان با مقام‌های سوریه برای اجرای بندهای شش گانه طرح عنان همکاری می‌کند. هم‌زمان با نمایندگان جریان‌های مخالف سوری نیز در تماس هستیم. ما از این که سوریه وارد یک جنگ داخلی شود بسیار نگرانیم و برای اجتناب از این واقعه همه تلاش خود را می‌کنیم و در عین حال با هر گونه دخالت خارجی نیز به شدت مخالفیم. از شبکه‌های تلویزیونی‌ای که دائما خواستار کمک تسلیحاتی به مخالفان هستند نیز می‌خواهیم که به این بازی خطرناک پایان دهند و اجازه ندهند که صلح در این کشور و کل منطقه به مخاطره بیفتد. استمرار این وضعیت باعث می‌شود تا کنترل مرزهای سوریه – اسرائیل نیز دشوار شود، وضعیت در لبنان و کشورهای دیگر منطقه پیچیده‌تر شود و سلاح به دست افراد خطاکار مثل تروریست‌ها بیفتد.

لاوروف در ادامه به رفتارهای روسیه در شورای امنیت سازمان ملل در قبال سوریه اشاره می‌کند و می‌نویسد: بسیار روشن است که نمی‌توان تفسیرهای دوگانه از قوانین بین‌المللی کرد، دلایل بسیاری وجود دارد که نشان می‌دهد می‌توان تصمیم‌های متوازن در قبال سوریه اتخاذ کرد. در حالی که اکنون بسیار روشن است که مسیر به سمتی می‌رود که تصمیم‌های غیر دقیقی در شورای امنیت اتخاذ شود تا تحرکات غیر مفیدی همانند وضعیت لیبی انجام شود. روسیه بارها اعلام کرده است که مدافع نظام فعلی در دمشق نیست و هیچ کمکی سیاسی و اقتصادی نیز به آن نمی‌کند، ما نه شریک اقتصادی و نه شریک تجاری اصلی برای این کشور که رهبران آن همکاری‌های نزدیکی با پایتخت‌های اروپایی داشتند، بوده‌ایم. ما نمی‌خواهیم چشمان خود را به روی مسئولیت‌های رهبران سوریه که بحران جاری به دلیل کوتاهی‌های آنها در انجام اصلاحات رخ داده، ببندیم ولی متاسفانه اکنون شاهدیم که طرح عنان با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کند که از جمله آنها می‌توان به فاجعه انسانی الحوله در 25 می و فاجعه اخیر خونینی که در حماه اتفاق افتاد، اشاره کرد. باید بدانیم که مسئول این حوادث چه کسانی هستند و مرتکبان آن جنایات مجازات شوند.

لاوروف در پایان می‌نویسد: هیچ کس حق ندارد به حساب تحقق اهداف ژئوسیاسی خود نقش قاضی را به عهده بگیرد و از بحران جاری در سوریه بهره‌برداری کند. کما این که کسانی که می‌گویند روسیه ناجی اسد است نیز اشتباه می‌کنند چرا که انتخاب نظام سیاسی و رهبران این کشور موضوعی است که فقط مختص به خود سوری‌ها است. برای ما حمله به مناطق مسکونی امری غیر قابل قبول است ولی این دلیل نمی‌شود که تروریست‌ها از جمله اعضای القاعده در شهرهای سوریه عملیات تروریستی انجام دهند و به اسم مخالفت با حکومت دست به ترور بزنند.  

 

نظر شما :