تدابیر تازه امان برای مقابله با بهار عربی

اردن هویت فلسطینی‌تبارها را باطل می‌کند

۲۵ خرداد ۱۳۹۱ | ۲۱:۰۶ کد : ۱۹۰۲۷۱۱ اخبار اصلی
بنا به گزارش منابع خبری تا کنون شناسنامه‌ها و مدارک هویت 4500 خانواده اردنی فلسطینی‌تبار باطل شده و نزدیک به 350 خانواده نیز دستور اخراج از اردن داده شده است.
اردن هویت فلسطینی‌تبارها را باطل می‌کند
دیپلماسی ایرانی: ناآرامی‌ها و تنش‌های سیاسی در حالی در اردن در حال افزایش است که مقام‌های اردنی در اقدامی سری و مخفی به دور از جنجال‌های رسانه‌ای اقدامات تازه‌ای را برای مهار تنش‌ها آغاز کرده‌اند. در حالی که بنا به آمار بیش از 70 درصد جمعیت اردن را فلسطینی‌تبارها تشکیل می‌دهند، مقام‌های امنیتی این کشور در حال باطل کردن شناسنامه‌ها و هویت اردنی‌های فلسطینی‌تبار هستند تا شاید بدین ترتیب بتوانند در مقابل موج اعتراض‌های در حال افزایش اردنی‌ها بایستند. از سوی دیگر اردن مرزهای زمینی و هوایی خود را به روی پناهندگان سوری بسته است تا بدین ترتیب موج ناآرامی‌ها از آن کشور به کشورشان سرایت نکند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میدل‌ایست آنلاین، این در حالی است که مقام‌های عالی‌رتبه اردنی اعلام کرده‌اند که ظرف چند روز آینده روند ابطال شناسنامه‌ها و هویت فلسطینی‌تبارهای اردنی را متوقف خواهند کرد. همچنین گفته شده است که به زودی تسهیلات گسترده‌ای برای بازسازی اردوگاه‌های فلسطینی در نظر گرفته خواهد شد.

یک مقام آگاه که نخواست نامش فاش شود به این پایگاه خبری گفته است که هدف از این کار مهار موج بیکاری گسترده در کشور و ایجاد فرصت‌های شغلی برای شهروندان اصلی اردنی است. همچنین دولت تلاش دارد با این کار از جمعیت ساکنان اردوگاه‌های فلسطینی‌نشین بکاهد.

بنا به گزارش منابع خبری تا کنون شناسنامه‌ها و مدارک هویت 4500 خانواده اردنی فلسطینی‌تبار باطل شده و نزدیک به 350 خانواده نیز دستور اخراج از اردن داده شده است.

این در حالی است که اردوگاه‌های فلسطینی بیش از همه در برابر ناآرامی‌های اخیر اردن سکوت کرده‌اند و تلاش کرده‌اند که در هیچ کدام از تحرکات اعتراضی شرکت نکنند.

نزدیک به 350 هزار پناهنده فلسطینی از نزدیک به دو میلیون پناهنده فلسطینی ثبت شده در سازمان ملل در 13 اردوگاه در اردن به سر می‌برند.  

تصمیم دولت اردن علیه پناهندگان فلسطینی زمانی اتخاذ شد که منابع خبری گزارش دادند که کاروان‌های کمک‌رسانی ارودگاه‌های فلسطینی اردن تحت نظارت اخوان المسلمین به غزه ارسال شده‌اند.

از سوی دیگر شماری از شهروندان سوری می‌گویند که در حالی وارد فرودگاه بین‌المللی ملکه علیاء امان شده‌اند که مقام‌های اردنی اجازه ورود به آنها نداده‌اند و خواسته‌اند که فورا اردن را ترک کنند.

به گزارش شبکه خبری الجزیره، محمد خیر برکات، شهروند سوری در این باره می‌گوید: «مسئولان امنیتی اردن تا کنون به 45 شهروند سوری که وارد فرودگاه امان شده‌اند اجازه ورود به داخل کشور را نداده‌اند و از آنها خواسته‌اند که بلیت خریداری کرده و کشور را فورا ترک کنند.»

وی همچنین گفت: «در میان برخی از این افراد خانواده‌هایی هستند که کودکان خردسال و شماری نوزادهای چند ماهه دارند. این در حالی است که برخی از اعضای خانواده این افراد در داخل اردن به سر می‌برند.»

این شهروند سوری همچنین می‌گوید: «من از طریق کمیساریای امور پناهندگان تقاضای پناهندگی در اردن داده‌ام و از این طریق به اردن سفر کرده‌ام ولی مقام‌های امنیتی اردنی از ورود من به داخل کشور اجتناب می‌کنند و به من گفته‌اند که پول بلیت هواپیما تهیه کرده و کشور را ترک کنم.»

در همین رابطه فعالان حقوق بشر سوری نیز اعلام کرده‌اند که مقام‌های اردنی مدت زمانی است که از ورود شهروندان سوریه از طریق مرزهای زمینی به داخل اردن ممانعت به عمل می‌آورند. به گفته آنها مرزهای اردن با سوریه به روی شهروندان سوری بسته است و اجازه ورود به هیچ شهروند سوری داده نمی‌شود.

با این حال ناصر جوده، وزیر امور خارجه اردن این اخبار را رد کرد و گفت که دولت اردن هیچ دستوری برای ممانعت از سفر شهروندان سوری به خاک خود صادر نکرده است. ولی منابع سیاسی اردنی می‌گویند که امان تدابیر تازه‌ای اندیشیده که بر اساس آنها تنها به آن دسته از شهروندان غیرپناهنده سوری اجازه ورود به کشور را می‌دهد. مقام‌های اردنی گفته‌اند که این تصمیم را برای حفظ تدابیر امنیتی اتخاذ کرده‌اند.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی

 

نظر شما :