رویارویی تمام قد سران صهیونیستی با اسد

تلاویو: غرب به سوریه حمله کند

۲۲ خرداد ۱۳۹۱ | ۱۹:۴۶ کد : ۱۹۰۲۵۹۵ اخبار اصلی
در تازه‌ترین اظهار نظر مقام‌های اسرائیلی شائول موفاز، معاون نخست‌وزیر این رژیم علنا خواستار حمله نظامی به سوریه برای سرنگونی نظام حاکم بر این کشور شد.
تلاویو: غرب به سوریه حمله کند

دیپلماسی ایرانی: دیگر اسرائیل نمی‌تواند به این راحتی ادعا کند که در تحولات جاری در سوریه دخالتی ندارد و دست بسته کناری نشسته و نظاره‌گر تحولات جاری در آن کشور است. تلاویو اگر در ظاهر سکوت اختیار کرده بود و درباره آن‌چه در سوریه می‌گذشت چیزی نمی‌گفت، مدتی است که سکوت خود را شکسته و مقام‌های ارشد آن یک به یک درباره اوضاع جاری سوریه اظهار نظرهای تند می‌کنند؛ یا به جریان‌ها و کشورهای دیگر اتهام می‌بندند یا این که به طور مستقیم اظهار نظر می‌کنند که باید با سوریه برخورد نظامی شود و تجویز لشکرکشی به آن می‌دهند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایلاف، وابسته به جریان‌های سکولار مخالف حکومت عربستان، در تازه‌ترین اظهار نظر مقام‌های اسرائیلی شائول موفاز، معاون نخست‌وزیر این رژیم علنا خواستار حمله نظامی به سوریه برای سرنگونی نظام حاکم بر این کشور شد. شائول موفاز، حکومت اسد را متهم کرد که در سرکوب معترضان سوری فاجعه انسانی به راه انداخته است.

موفاز همچنین به صراحت از کشورهای قدرتمند غربی خواست که همان طور که به لیبی لشکر کشیدند و با زور و خشونت معمر قذافی، رهبر آن را سرنگون کردند به سوریه نیز لشکرکشی کنند و بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه را از قدرت کنار بزنند.

موفاز در گفت‌وگو با رادیوی ارتش اسرائیل گفت: «ما در سوریه شاهد فجایع انسانی غیر قابل قبولی هستیم. از این رو قدرت‌های بزرگ غربی باید همان طور که در لیبی دخالت کردند و نظام حاکم بر آن را سرنگون ساختند، در سوریه نیز دخالت کنند و فورا کاری برای سقوط نظام اسد انجام دهند.»

این در حالی است که اسرائیل تا پیش از این ترجیح می‌داد که نسبت به تحولات جاری در سوریه سکوت اختیار کند و چیزی بر زبان نراند. از مهم‌ترین نگرانی‌های اسرائیل در مورد سوریه مساله جولان است که بیش از چهار دهه است که در اشغال این رژیم است. اگر چه تلاویو بسیار مایل است که نظام اسد که دشمنی دیرینه‌ای با آن دارد و هم‌پیمان استراتژیکی برای ایران، مهمترین دشمن اسرائیل در خاورمیانه، محسوب می‌شود، سقوط کند تا به خیال خود جایگاه ایران در منطقه تضعیف شود اما با این حال تلاش می‌کرده است که کمتر درباره سوریه اظهار نظر کند و بیشتر در مذاکرات سری خود با سران غربی درباره تحولات سوریه صحبت کند.

یک روز قبل از این بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل نیز به شدت به بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه و دیگر هم‌پیمانان او در این کشور تاخته بود و اتهاماتی را به آنها بر سر آن‌چه در کشورشان می‌گذرد، وارد کرده بود. نتانیاهو همچنین ایران و حزب الله را به دلیل حمایت از بشار اسد مورد انتقادهای شدید خود قرار داده بود.

در همین رابطه دانی ایلون، معاون وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی نیز درباره آن‌چه در سوریه می‌گذرد، اظهار نظر کرد و گفت: «از جامعه جهانی می‌خواهیم که حرف زدن را متوقف کند و اقدامات عملی انجام دهد.»

هم‌زمان شیمون پرز، رئیس جمهوری اسرائیل نیز در آستانه سفرش به ایالات متحده امریکا با اتخاذ همین رویکرد به حکومت سوریه تاخت و از جامعه جهانی خواست که با هدف حمایت از جان شهروندان سوری در این کشور دخالت نظامی کند.

موضع‌گیری‌های اسرائیل در مورد سوریه فقط محدود به مقام‌های حاکم بر این کشور نمی‌شود. جریان‌های مخالف حکومت فعلی اسرائیل نیز مواضع مشابهی دارند و آنها نیز خواستار مداخله نظامی جامعه جهانی در امور داخلی سوریه و استفاده از گزینه نظامی برای سرنگونی نظام حاکم بر آن هستند.

شیلی یحیموویچ، رئیس جریان مخالف دولت و رهبر حزب کار اظهار نظر کرد، فجایع انسانی که اخیرا در سوریه رخ داده تحولی در تعامل جامعه جهانی با نظام اسد ایجاد خواهد کرد.

وی نیز همانند دیگر رهبران رژیمش گفت: «تحریم‌های اقتصادی جزئی و محدودیت‌های اقتصادی علیه اسد در وضعیت فعلی جواب‌گو نیست. اکنون وقت آن است که فشارهای اقتصادی کامل شود، به طور جدی و عملی برای عزل اسد اقدام شود و کمک‌های انسانی گسترده‌تری به مردم سوریه فرستاده شود.»

یحیموویچ مدعی شد: اسرائیل از دخالت در امور داخلی مرزهای شمالی‌اش خودداری می‌کند اما نمی‌تواند نسبت به صداهای اخلاقی‌ای که جامعه جهانی را نسبت به بروز فاجعه انسانی بیدار کرده است، سکوت اختیار کند.

برخی کارشناسان بر این اعتقادند که سیاست اسرائیل مبتنی بر تداوم بحران در سوریه و حتی کشیده شدن آن به جنگ داخلی است. از این رو تلاش می‌کند تا بر آتش بحران سوریه بیش از پیش بدمد و در تحولات جاری در آن اعمال نفوذ کند. برخی از تحلیلگران نیز بر این باورند که اسرائیل در صورتی که جنگ داخلی در سوریه در بگیرد به بهانه‌های واهی احتمالا اقدام به اشغال بخش‌هایی از سوریه خواهد کرد. یعنی مشابه همان کاری که در جنگ داخلی لبنان با این کشور انجام داد.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی

 

نظر شما :