تغییر لحن با هدف فرصت آفرینی برای بشار

روسیه اسد را تنها رها نمی‌کند

۲۲ خرداد ۱۳۹۱ | ۱۶:۳۴ کد : ۱۹۰۲۵۶۸ اخبار اصلی
لاوروف تلویحا از کناره‌گیری اسد در صورتی که سوری‌ها بر سر آن توافق کنند، حمایت کرد ولی همه می‌دانند که روسیه در این زمینه جدی نیست.
روسیه  اسد را تنها رها نمی‌کند
دیپلماسی ایرانی: در حالی که همگی اذعان دارند که روسیه و چین حامیان اصلی و قاطع اسد در سوریه هستند و با استفاده از حق وتوی خود اجازه نداده‌اند که جامعه غربی علیه اسد شدت عمل به خرج دهد، روز شنبه سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در یک موضعی عجیب صحبت از موافقت مسکو با کناره‌گیری اسد از قدرت به شرطی که ملت سوریه با آن موافق باشد، کرد. اگر چه وی هر گونه مداخله خارجی در این زمینه را نیز قویا رد کرد.

روزنامه الشرق الاوسط، چاپ لندن در یادداشتی به قلم طارق حمید، دبیر تحریریه این روزنامه به نقد و بررسی اظهارات وزیر امور خارجه روسیه پرداخته و می‌نویسد: لاوروف در حالی صحبت از موافقت مسکو با کناره‌گیری اسد از راس قدرت در سوریه زد که تاکید داشت باید برای رفع بحران سوریه حتی اگر به قصد انتقال قدرت باشد این هدف از طریق مذاکره تحقق یابد. وی در حالی مداخله خارجی را در سوریه رد کرد که هیچ پاسخی به این سوال که اگر دخالت خارجی در امور داخلی سوریه قابل قبول نیست، پس کارشناسان روسیه در آن‌جا چه می‌کنند، نداد.

وی در ادامه این یادداشت همچنین نوشت: بی‌شک دولت روسیه با گزینه عزل اسد از قدرت همراه نیست. ولی در عین حال این حقیقت را پذیرفته که طرح عنان نیز با چالش‌های جدی مواجه شده است و هر آن احتمال شکست آن وجود دارد. مسکو اکنون به این درک رسیده است که سیر امور در سوریه مخالف آن‌ چیزی که امید داشته، در حال حرکت است و حکومت فعلی سوریه هنوز نتوانسته اعمال قدرت مطلق خود را بر سراسر سوریه باز یابد. آتش‌ ناآرامی‌ها سراسر سوریه را فرا گرفته و رفته‌رفته می‌رود تا به شهرهای بزرگ نظیر حلب و همچنین دمشق، پایتخت کشور هم برسد.

نویسنده این روزنامه وابسته به خاندان آل سعود در عربستان سعودی در ادامه می‌نویسد: فجایع اخیری که در سوریه رخ داد اوضاع را در این کشور پیچیده‌تر کرد. این مساله باعث شده است تا مسکو از شدت نگرانی تحرکات تازه‌ای را انجام دهد تا فرصت‌های جدیدی برای اسد در سوریه به وجود آید. اکنون مذاکره فرصت خوبی است که اسد بتواند از خلال آن زمان بیشتری کسب کند و فرصت بیابد تا اوضاع را به سمت بهبود هدایت کند.

حمید در بخش دیگری از یادداشت خود می‌نویسد: مسکو در حال حاضر این هدف را دنبال می‌کند که اداره مذاکرات نشست دوستان سوریه را خود بر عهده بگیرد. هدف روسیه در حال حاضر این است که این نشست با موفقیت همراه شود برای همین است که لاوروف در اظهارات مطبوعاتی خود از نقش عربستان در منطقه سخن گفت و بر اهمیت آن در تحولات سیاسی منطقه تاکید کرد.

وی سپس به نقش ایران در سوریه اشاره می‌کند و می‌نویسد: لاوروف از ایران نیز خواست که با توجه به شرایط موجود در نشست دوستان سوریه حاضر شود. البته لاوروف اذعان دارد که ایران از اسد حمایت می‌کند ولی همه نیز می‌دانند که نقش ایران در سوریه تا چه اندازه مهم است. در عین حال باید این نکته را نیز در نظر داشت که سوریه عراق و لبنان نیست و نمی‌توان این سه کشور را با یکدیگر مقایسه کرد. لاوروف نسبت به وقوع بحران شیعی – سنی نیز هشدار داد. توجه به این مساله در پرونده سوریه نیز بسیار حائز اهمیت است اگر چه نمی‌توان کتمان کرد که پیاده ساختن چنین سناریویی در سوریه امکان‌پذیر نیست.

در پایان این یادداشت آمده است: لاوروف تلویحا از کناره‌گیری اسد در صورتی که سوری‌ها بر سر آن توافق کنند، حمایت کرد ولی همه می‌دانند که روسیه در این زمینه جدی نیست. به‌ویژه عربستان که تلاش بسیاری کرده است که روسیه را مجاب کند که دست از حمایت از اسد بردارد و تا کنون تلاش‌هایش راه به جایی نبرده است. آن‌چه مسلم است نشست آتی درباره سوریه قطعا درباره مصالحه با اسد با هدف کنار رفتن او از قدرت نخواهد بود. نباید فراموش کنیم که روسیه به هیچ وجه حاضر به کناره‌گیری اسد از قدرت نیست و بدون این که سود کلانی از رفتن او به دست آورد حاضر نیست بر سر کناره‌گیری‌اش از قدرت با کسی مذاکره کند. در این ‌جا این سوال به وجود می‌آید که پس روسیه می‌خواهد بر سر چه چیز مذاکره کند؟

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی  

 

نظر شما :