دیپلمات‌ها فاش کردند

دعوت دوباره تهران از بازرسان هسته‌ای

۲۹ آذر ۱۳۹۰ | ۱۴:۵۸ کد : ۱۹۰۲۳ سرخط اخبار
دیپلماسی ایرانی :دیپلمات‌ها می‌گویند ایران آمادگی خود را به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به منظور فرستادن هیاتی از بازرسان هسته‌ای اعلام کرده اما مشخص نکرده که آیا آنها می‌توانند روی تردید‌هایی که در مورد فعالیت‌های محرمانه هسته‌ای جمهوری اسلامی مطرح است،‌متمرکز شوند یا خیر.
این در حالی است که پیشنهاد‌های مشابه ایران در ماه‌های اخیر با مخالفت آژانس مواجه شده چرا که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر دسترسی به سایت‌های مخفی و گفت‌و‌گو با دانشمندان هسته‌ای ایران تاکید دارد اما تهران در پیشنهاد‌های خود به این موضوع اشاره نکرده است.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس به نظر می‌رسد که پیشنهاد‌های اخیر ایران به منظور دعوت از بازرسان برای سفر به ایران به منظور کاهش فشار‌های بین‌المللی بر تهران صورت گرفته باشد.
با این حال یک دیپلمات عالی‌رتبه به شرط فاش نشدن نام خود مدعی شده است در صورتی که ایران با ارائه اطلاعات درخواستی از سوی آژانس موافقت کند، یوکیا آمانو،‌مدیرکل آژانس با پیشنهاد تهران موافقت خواهد کرد و احتمالا گروهی از بازرسان در اواخر ماه ژانویه به ایران سفر می‌کنند. اما به گفته این دیپلمات ناشناس در نامه‌ای که ایران در تاریخ 14 دسامبر برای آمانو ارسال کرده به ارائه اطلاعات درخواستی وی اشاره‌ای نشده است.
گفتنی است آمانو در تازه‌ترین گزارش خود در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران به منابع نگرانی خود در مورد فعالیت‌های هسته‌ای نظامی جمهوری اسلامی اشاره کرده و خواستار همکاری تهران در این زمینه شده بود.
به گزارش این خبرگزاری آمریکایی انتظار می‌رود که هر هیاتی که به ایران می‌رود با ریاست هرمن ناکائرتس،‌بازرس عالی‌رتبه آژانس باشد که جمهوری اسلامی هم اکنون از وی دعوت کرده است.
به گفته یکی از دیپلمات‌ها، امضاء علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس در نامه ارسال شده به چشم می‌خورد.

"
 

نظر شما :