تهدید اسرائیلی‌ها:

فارغ از انتخابات جنگ بعدی با مصر است

۱۳ خرداد ۱۳۹۱ | ۱۶:۲۷ کد : ۱۹۰۲۰۳۴ اخبار اصلی
بنیامین بن الیعزر در این باره می‌گوید: «همه نشانه‌ها حاکی از آن است که در آینده میان مصر و اسرائیل درگیری صورت می‌گیرد و رئیس جمهوری آینده هر کس که باشد نمی‌تواند مانع از این کار شود.»
فارغ از انتخابات جنگ بعدی با مصر است
دیپلماسی ایرانی: این روزها اسرائیلی‌ها چه از لحاظ سیاسی و چه از لحاظ امنیتی از آن چه در مصر و انتخابات آن می‌گذرد، بسیار نگرانند. انتخاباتی که در آن دکتر محمد المرسی، نامزد اخوان المسلمین و احمد شفیق، آخرین نخست وزیر حسنی مبارک رقبای اصلی آن شده‌اند.

مسئولان اسرائیلی از روز نخست با هر گونه رویارویی با انقلاب مصر به شدت واهمه داشتند به خصوص که گروه‌های اسلامی در آن نقش مهمی ایفا می‌کردند. آنها از این می‌ترسند که این انقلاب در نهایت مهر پایانی بر توافق‌نامه صلح میان مصر و اسرائیل بزند. به ویژه که اسرائیلی‌ها از این می‌ترسند که اخوان المسلمین بتواند صعود کند و قدرت را به دست گیرد و چون حامی اصلی جنبش حماس محسوب می‌شود معادلات منطقه‌ای را کاملا به هم بریزد.

جکی حوگی، تحلیلگر امور خاورمیانه در این باره می‌گوید: «در روز انتخابات هنگامی که آرای اولیه نشان از پیش افتادن عبدالمنعم ابوالفتوح و عمرو موسی داشت، این باور به وجود آمد که ارتش تلاش بسیاری می‌کند که دو نفر را از آن دو جلوتر بیندازد، یکی شفیق بود و دیگری مرسی. این همان چیزی است که الآن اتفاق افتاده است.»

این تحلیلگر درباره نتایج انتخابات می‌گوید: «تا الآن نتایج انتخابات مشخص نشده است برای همین باید منتظر بمانیم و ببینیم که چه اتفاقی خواهد افتاد. به نظر من شفیق و مرسی نماینده دو جریانی هستند که بیش از دیگران در مصر امروز سازمان‌یافته‌اند، یکی نماینده ارتش است و دیگری نماینده اخوان المسلمین. بر اساس اصول دموکراتیک هر کدام می‌تواند که برنده انتخابات شود. در این میان آن‌چه اهمیت دارد این است که کدام نامزد در روز انتخابات منضبط‌تر و منسجم‌تر عمل کند، از این رو ضرورتا آن کسی که برنده می‌شود به معنای این نیست که از مابقی با کفایت‌تر است.»  

حوگی همچنین می‌گوید: «نتایج انتخابات نشان می‌دهد که ارتش دو موفقیت مهم به دست آورده است، یکی پیروزی شفیق که نماینده ارتش است، چرا که او فرمانده سابق نیروی هوایی و نخست‌وزیر دوران مبارک بوده و دیگری موفقیت مرسی چرا که از نگاه ارتش او بیش از دیگر رهبران اخوان المسلمین انضباط عمل دارد و بیش از همه به شورای عالی نیروهای مسلح مصر نزدیک است.»

به اعتقاد حوگی ارتش عامل ضروری در انتقال مصر از مرحله فعلی به مرحله آینده است. از نظر وی ارتش برنده نخست و حقیقی انتخابات مصر است در حالی که جریان سلفی اصلی‌ترین بازنده انتخابات محسوب می‌شود.

وی همچنین می‌گوید: «از زمانی که اسلام‌گرایان اکثریت پارلمان مصر را به دست آوردند شورای نظامی نیروهای مسلح احساس خطر کرده و به مین‌گذاری سیاسی پرداخت برای این که بتواند از فضای سیاسی کشور به نفع خود بهره‌داری کند.»

وی تاکید می‌کند، در مصر جریان‌های متعددی از آن‌چه در کشور رخ داده عصبانی هستند اما نباید فراموش کرد که انقلاب یک روزه ساخته نمی‌شود.

به اعتقاد این تحلیلگر سیاسی صهونیست، مصر امروز بیش از هر زمانی نیاز به یک رهبر خبره دارد، سیاستمداران فعلی از خبرگی لازم برخوردار نیستند و تجربه کافی ندارند.

وی اظهارات خود را این گونه به پایان رساند که اکنون باید دید که ارتش چگونه می‌تواند از مرحله پیش رو بهره‌برداری کند، مرحله‌ای که قرار است رئیس جمهوری و پارلمان در رهبری مرکزی قدرت باشند. آنها باید بتوانند به شکل خوبی از منافع مصر محافظت کنند به‌ویژه در وضعیت فعلی که کشور بی‌ثبات است و رضایتی از مواضع مصر وجود ندارد.

از سوی دیگر ژنرال ایتای بارون، رئیس مرکز مطالعات امنیتی ارتش اسرائیل در این باره می‌گوید: «بسیار سخت است که پیش‌بینی کنیم چه کسی در دور دوم پیروز انتخابات خواهد شد. اما روشن است که جایگاه منطقه‌ای مصر بسیار تضعیف شده است.»

وی در گفت‌وگو با روزنامه عبری یدیعوت احرونوت در این باره می‌گوید: «جوانانی که از طریق اینترنت انقلاب مردمی را رقم زدند اکنون موفق نشدند به منظومه سیاسی کشور بپیوندند. از سویی اسرائیل از این وضعیت به شدت احساس نگرانی می‌کند، چرا که در نبود آنها فصل مشترک جریان‌های اسلامی و احزاب دشمنی با اسرائیل شده است.»

بنیامین بن الیعزر، وزیر اسبق امنیت اسرائیل نیز در این باره می‌گوید: «همه نشانه‌ها حاکی از آن است که در آینده میان مصر و اسرائیل درگیری صورت می‌گیرد و رئیس جمهوری آینده هر کس که باشد نمی‌تواند مانع از این کار شود.»

این در حالی است که یورام میطال، رئیس مرکز مطالعات خاورمیانه هاییم هرتسوگ در دانشگاه بن گورین نیز می‌گوید: «درگیری شدیدی در مصر میان تصمیم‌گیران جدید سیاسی کشور بر سر تصاحب قدرت در گرفته است، این درگیری همچنان ادامه خواهد داشت و این مساله باعث خواهد شد تا بسیاری از مسائل از دستور کار روابط خارجی مصری‌ها خارج شود که از جمله آن پرونده فلسطینی اسرائیلی خواهد بود که دولتمردان جدید مصر با مشکلات عدیده‌ای در برابر آن مواجه خواهند شد.»

وی همچنین می‌گوید: «شورای نظامی که امور کشور را اداره می‌کند می‌خواهد بر اساس قانون اساسی جدید قدرت را به یک حکومت مدنی منتخب واگذار کند تا ارتش به جایگاه اصلی‌اش باز گردد اما تدوین قانون اساسی جدید نقطه ضعف مرحله انتقالی پیش رو خواهد بود. همان طور که اختلاف‌های موجود میان مراکز متعدد قدرت مانع از رسیدن به توافقی میان جریان‌های سیاسی خواهد شد و اجازه نخواهند داد که نمایندگان مردم در پارلمان و قوه مجریه بتوانند مسئولیت خود را در حکومت و ریاست جمهوری تمام و کمال انجام دهند.»

شائول شای یکی از درجه‌داران فعال در بخش امنیت دانشگاه هرتزلیا که بر سر موضوعات مختلفی کار می‌کند نیز در این باره می‌گوید: «جماعت اخوان المسلمین زمانی تصمیم گرفت که در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند که به این باور رسید که رقیب جدی‌ای ندارد و از سویی اعتمادی جهانی پشت سر خود دارد که به واسطه آن این توان را می‌یابد که بتواند با قدرت برای تصاحب اکثریت مراکز قدرت آن هم در کوتاه مدت و از طریق راه‌های سنتی اقدام کند.»

 

نظر شما :