چه کسی دستور آزمایش هسته ای امروز کره شمالی را صادر کرد؟

۲۹ آذر ۱۳۹۰ | ۰۳:۱۴ کد : ۱۹۰۱۳ سرخط اخبار
سرویس بین الملل – روز دوشنبه همزمان با اعلام خبر درگذشت کیم جونگ ایل رهبر کره شمالی خبر گزاری های بین المللی از انجام یک آزمایش موشکی توسط این کشور خبر دادند . انجام چنین آزمایش موشکی در چنین شرایطی با توجه به سوابق رهبران این کشور طبیعی به نظر می رسد ، اما سوال این است که چه کسی دستور انجام این آزمایش موشکی را صادر کرده است ؟ آیا می توان گفت که انجام این آزمایش موشکی اولین اقدام پسر سوم کیم ایل ، به عنوان رهبر جدید این کشور است ؟ پاسخ به این سوال ها تا حدی سناریوهای محتمل در آینده نزدیک کره شمالی را روشن خواهد کرد.

به گزارش «تابناک » ، زرادخانه هسته ای کره شمالی سرمایه ای است که می تواند در داخل کشور و همچنین در محیط بین المللی برای رهبر جدید کره شمالی اطمینان بخش باشد ، اما اگر در روز های آینده جنگ قدرتی در کره شمالی درگیرد و جانشین جوان کیم ایل نتواند اقتدار خود را اثبات کند چه خواهد شد ؟ قدرت به دست که خواهد افتاد و سرنوشت سلاح های هسته ای این کشور چه خواهد شد؟
در سال 2008 زمانی که رهبر کره شمالی بیمار شد اداره کشور را کمیته ای منتخب از نظامیان و رهبران حزبی بر عهده گرفتند ، کمیته ای که به احتمال زیاد آزمایش موشکی امروز در سواحل کره شمالی به دستور آنان انجام شده است و جانشین جوان در این تصمیم نقشی نداشته  است .

«مارک فیتزپاتریک»مدیر برنامه خلع سلاح موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک ، معتقد است اگر جانشین جوان نتواند اقتدار خود را اثبات کند و نزاع قدرت در کره شمالی شکل بگیرد نباید نگران تعداد بمب های هسته ای کره شمالی بود ، بلکه باید نگران بود که آنان چه تصمیمی خواهند گرفت .

وی احتمال می دهد که نزدیک ترین گزینه در چنین شرایطی احتمال فروش بمب های هسته ای این کشور به خریداران بالقوه  است .

اما عده ای دیگر از کارشناسان فرضیه دیگری در دارند و معتقدند که جانشین جوان رهبر سابق کره شمالی برای اثبات اقتدار خود ممکت است تهدید به یک تجاوز نظامی یا ورود به یک عملیات محدود نظامی بکند تا لیاقت خود برای رهبری را اثبات کند . ویرجین گرزلیم چنین نظری دارد. فرضیه که با وجود رهبران نظامی و حزبی خردمند و هم چنین بازی کردن آنان در دایره سیاست خارجی چین بسیار بعید به نظر می رسد.

به هر صورت در روز های آینده نباید انتظار وقوع تحولات خاصی را در کره شمالی را داشت ، این چند ماه آینده است که ممکن است نگرانی های بین المللی درباره نزاع قدرت یا بلند پرواز های رهبر جوان که شمالی را بر انگیزد.

 

نظر شما :