شک و شبهه به بی طرفی شورای نظامی مصر

نامزد مورد حمایت نظامیان کیست؟

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۰۰:۳۴ کد : ۱۹۰۱۲۹۴ اخبار اصلی
جنبش 6 آوریل معتقد است که شورای نظامی از برخی نامزدها به ویژه عمرو موسی و احمد شفیق حمایت می کند.
نامزد مورد حمایت نظامیان کیست؟
دیپلماسی ایرانی: با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مصر گمانه زنی ها بر سر این که چه کسی بر مسند کرسی ریاست جمهوری می نشیند، افزایش یافته است. اگر چه نظرسنجی ها حکایت از برتری عمرو موسی، ابوالفتوح و احمد شفیق در برابر دیگر نامزدهای مطرح در انتخابات دارد اما همچنان تا روز رای گیری مشخص نیست که چه کسی بر جای حسنی مبارک، رئیس جمهوری مخلوع مصر خواهد نشست.

در این میان بسیاری از کارشناسان می خواهند بدانند که نظر شورای نظامی مصر بیشتر متوجه کدام نامزد است و برای پیروزی چه کسی بیش از همه تلاش می کند. شورایی که پس از سقوط مبارک از راس هرم قدرت در مصر مسئولیت دوران انتقالی را بر عهده گرفت و در طول این مدت حدودا یک ساله نیز اعتراض های بسیاری را به خود دید. به گونه ای که می توان گفت که میدان التحریر دیگر به اعتراض به نظامیان عادت کرده است.

به گزارش شبکه خبری الجزیره، این برای نخستین بار است که مردم مصر می خواهند بدون دخالت کسی یا نهادی مستقیما پای صندوق رای بروند و انتخاب کنند که چه کسی رئیس جمهورشان باشد. در این میان بسیاری از نهادهای مدنی به عملکرد شورای نظامی به دیده تردید می نگرند. اگر چه شورای نظامی تاکید کرده است که به نفع هیچ کدام از نامزدها علیه نامزد دیگر موضع نخواهد گرفت یا طرفداری نخواهد کرد اما بسیاری به صداقت شورای نظامی شک دارند.

شورای نظامی با تاکید بر برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در موعد مقررش در تاریخ 23 می تلاش دارد که ثابت کند بی طرف است و در برابر همه نامزدها فاصله یکسانی را اتخاذ می کند. به ویژه محمد حسین الطنطاوی، رئیس شوای نظامی که این روزها بیش از هر کس دیگری در هرم قدرت مورد اتهام انقلابیون است. وی اخیرا با صدور بیانیه ای بر بی طرفی خود در انتخابات پیش روی ریاست جمهوری مصر تاکید کرد.

اما گویا این بیانیه ها و تاکیدها نتوانسته افکار عمومی و نهادهای مدنی مصر را مبنی بر بی طرفی شورای نظامی قانع کند. مثلا جنبش 6 آوریل معتقد است که شورای نظامی از برخی نامزدها به ویژه عمرو موسی، دبیر کل سابق اتحادیه عرب و وزیر امور خارجه اسبق مصر و احمد شفیق، آخرین نخست وزیر دوران مبارک که این روزها به دلیل تایید و رد صلاحیت های مکررش مرد جنجالی مصری ها شده، حمایت می کند. محمود عفیفی، سخنگوی جنبش 6 آوریل در این باره می گوید: «انتظار می رود که شورای نظامی با فشارهایی که می آورد تلاش کند که یکی از این دو نفر برنده انتخابات ریاست جمهوری مصر شود.»

در همین رابطه تامر القاضی، سخنگوی اتحادیه جوانان انقلابی نیز می گوید: «به نظر می رسد که شورای نظامی از موسی و شفیق حمایت می کند ولی بعید است که این حمایت به جایی برسد که بخواهد در روند انتخابات دخالت کند.»

وی تاکید می کند، اطلاعات متعددی که به دست اعضای اتحادیه رسیده حاکی از آن است که رهبران حزب ملی دموکراتیک منحل به شدت تلاش می کند تا یکی از این دو نامزد برنده انتخابات ریاست جمهوری مصر شود.

جمال زهران، استاد علوم سیاسی و نماینده سابق پارلمان مصر نیز در این باره می گوید: «نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را باید تحت عنوان سه محور تعریف کرد. یک محور بازماندگان نظام سابق هستند که شامل شفیق و موسی و همچنین مسئول سابق سازمان امنیت مصر حسام خیر الله می شود. به این محور باید محمود حسام و محمد فوزی عیسی را نیز اضافه کرد. شورای نظامی ترجیح می دهد که این محور برنده انتخابات شود. به خصوص موسی یا شفیق که هر دوی آنها جایگاه مردمی بالایی دارند.»

وی در ادامه می افزاید: «محور دوم، نامزدهای جریان های اسلامی هستند که انتخاب دوم شورای نظامی است به ویژه که ارتباطات نزدیکی میان جریان های اسلامی با شورای نظامی وجود دارد به خصوص که عموما محافظه کارند و به طور طبیعی غیر انقلابیند. این جریان شامل محمد مرسی، عبدالمنعم ابوالفتوح و محمد سلیم العوا می شود که می توان به جمع آنها عبدالله الاشعل که به نفع خیرت الشاطر از گردونه رقابت ها کنار رفت را نیز افزود.»

زهران سپس به محور سوم اشاره می کند و می گوید: «این محور محور انقلابی ها است که شامل حمدین صباحی، خالد علی، ابو العز الحریری و هشام البسطویسی می شود که شورای نظامی نه تنها هیچ اعتمادی به آنها ندارد و نمی خواهد که آنها برنده انتخابات شوند بلکه حتی اجازه نمی دهد که در انتخابات موفق شوند.»

سخنگوی 6 آوریل به طور جزئی با بخشی از این اظهارات مخالف است. وی می گوید: «شورای نظامی هیچ کدام از نامزدهای جریان های اسلامی را حمایت نمی کند. علاوه بر آن با نامزدهای انقلابیون نیز می جنگد.»

در مقابل سرهنگ محمود زاهر، کارشناس امور نظامی کاملا با این نظرات مخالف است و می گوید: «شورای نظامی به هیچ وجه از هیچ نامزدی حمایت نمی کند و حتی با اجتناب بسیار تلاش می کند که با این موضوع تعامل کند و می خواهد که در زمان مقرر از قدرت کنار رود و هیچ مشکلی هم ندارد که هر کدام از افراد و جریان ها برنده انتخابات شوند.»

او از این که عده ای می گویند که شورای نظامی از برخی نامزدهای به جا مانده از نظام سابق حمایت می کند، ابراز شگفتی می کند و می گوید: «آنها فراموش کرده اند که این شورای نظامی بود که باعث شد انقلاب پیروز شود و نظام سابق سرنگون شود. شورای نظامی خود از نظام سابق دل خوشی ندارد برای همین چگونه می توان تصور کرد که از یکی از افراد به جا مانده از آن نظام حمایت می کند.»

وی تاکید می کند، اگر شورای نظامی قصد داشت از نامزد خاصی حمایت کند اجازه می داد که عمر سلیمان، معاون مبارک و رئیس اسبق سازمان امنیت مصر در گردونه رقابت های انتخاباتی باقی بماند به خصوص این که او فرصت بسیاری برای پیروزی در این انتخابات داشت. اما شورای نظامی اصرار داشت که قانون اجرا شود و سلیمان از گردونه رقابت ها خارج شود.        

 

نظر شما :