معاریو:

اشتباه نکنید تلاویو به فکر جنگ نیست

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۱۳:۴۰ کد : ۱۹۰۱۲۷۷ اخبار اصلی
همه باید بدانند که اسرائیل نه طرحی برای ایجاد جنجال در بیت‌المقدس دارد، نه فکری برای حمله نظامی به هیچ کشوری در منطقه دارد و نه حتی می‌خواهد بر خلاف آن‌چه عباس امیدوار است به فشارهای خارجی تن دهد.
اشتباه نکنید تلاویو به فکر جنگ نیست

دیپلماسی ایرانی: از روزی که بنیامین نتانیاهو با رئیس ایرانی الاصل حزب کادیما تصمیم گرفت که دولت ائتلافی تشکیل دهد و تولد دولت جدیدی را در اسرائیل اعلام کرد، بسیاری از کارشناسان عربی صحبت از تشکیل کابینه جنگ در اسرائیل علیه ایران کردند در حالی که در مقابل آنها قاطبه کارشناسان غیر عرب بر این اعتقادند که دولت جدید اسرائیلی دولتی است که از جنگ دور خواهد شد. چرا که شائول موفاز، رهبر حزب کادیما، اصولا با جنگ با ایران مخالف است.

روزنامه القدس العربی، چاپ لندن در یادداشتی به نقل از روزنامه عبری معاریو که ایلی افیدار آن را نوشته به این موضوع پرداخته و می‌نویسد: "اسرائیل خود را برای جنگ آماده می‌کند." این عبارت و عبارت‌هایی قریب به این مضمون این روزها در روزنامه‌های عربی زیاد به چشم می‌خورد، به‌ویژه پس از آن‌که کادیما به دولت ائتلافی نتانیاهو پیوست. همانند همیشه که جهان عرب هر اتفاقی را که در منطقه می‌افتد دست اسرائیل را در آن می‌بیند و صحبت از طرحی از پیش طراحی شده می‌زند و می‌گوید توطئه‌ای در کار بوده است این بار نیز اعراب تشکیل دولت ائتلافی را توطئه‌ای از پیش طراحی شده می‌دانند.

در ادامه این یادداشت به نقد تحلیل عبدالباری عطوان که از پناهندگان فلسطینی تبعید شده از منطقه عسقلان است و سردبیری روزنامه القدس العربی را بر عهده دارد و پرچم‌دار مبارزه رسانه‌ای با اسرائیل محسوب می‌شود، اشاره شده و آمده است: عبطان در یادداشت خود که در روزنامه القدس العربی منتشر شد می‌نویسد که نتانیاهو با ائتلاف با موفاز خود را برای یک جنگ تمام عیار آماده کرده است. هدف نخست حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران است، پس از آن حمله به غزه در دستور کار قرار دارد و شاید هم به سراغ لبنان بروند و دوباره بخواهند جنوب این کشور را اشغال کنند. در روزنامه‌های اردنی، اماراتی، عربستانی و کلا کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز که جستجو کنید مشابه همین تحلیل‌ را می‌بینید. به اعتقاد آنها تشکیل دولت وحدت ملی اسرائیل در حقیقت آمادگی برای آغاز یک جنگ جدید است.

نویسنده این یادداشت سپس می‌نویسد: تنها کسی که در این میان خوش‌بین است، محمود عباس، رئیس حکومت خودگردان فلسطینی است که ابراز امیدواری کرده که با تشکیل چنین دولتی مذاکرات صلح از سر گرفته شود. بر خلاف دیگران ابومازن با سیاست‌های اسرائیل خیلی خوب آشنا است و اظهاراتش کاملا نشان می‌دهد که تا چه اندازه خوب می‌داند که در اسرائیل چه می‌گذرد. رئیس حکومت خودگردان فلسطینی چند سال پیش گفته بود تنها راه حل بحران اختلافات اسرائیل با فلسطین انجام فشارهای شدید بین‌المللی به اسرائیل است. اکنون ابومازن که همواره نتانیاهو را عامل اصلی شکست مذاکرات صلح می‌داند، امیدوار است که با تشکیل دولت ائتلافی در اسرائیل فشارها به تلاویو برای انجام مذاکرات ثمربخش با فلسطینی‌ها افزایش یابد.

در پایان این یادداشت نویسنده تلاش می‌کند امیدواری‌های عباس را نیز نقش بر آب کند و  می‌نویسد: به دلایلی اسرائیل صحنه را به اظهار نظرهای اعراب رها کرده است. و الا همه باید بدانند که اسرائیل نه طرحی برای ایجاد جنجال در بیت‌المقدس دارد، نه فکری برای حمله نظامی به هیچ کشوری در منطقه دارد و نه حتی می‌خواهد بر خلاف آن‌چه عباس امیدوار است به فشارهای خارجی تن دهد. تصمیم به تشکیل دولت ائتلافی که در لحظات آخر و به صورت ناگهانی اتخاذ شد تنها برای این است که فضایی برای ایجاد دولتی بهتر که بتواند با تحولات منطقه تعامل داشته باشد، شکل بگیرد. اسرائیل در حال حاضر تصمیم دارد با تشکیل این دولت پیام‌های آرام‌بخشی به رهبران منطقه و افکار عمومی آن بدهد، اگر چه عده‌ای حتی این پیام را به معنای اعلام جنگ بدانند.  

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی

 

نظر شما :