موسسه علوم و امنیت بین الملل مدعی شد

شستشوی ساختمان های پارچین

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۱۳:۴۰ کد : ۱۹۰۱۰۳۸ اخبار اصلی
این موسسه در گزارش خود به جریان آبی اشاره کرده است که از یکی از ساختمان های این سایت خارج می شود. به این ترتیب این نگرانی تشدید شده است که شاید ایران در حال شستشوی داخل یکی از ساختمان ها باشد.
شستشوی ساختمان های پارچین

دیپلماسی ایرانی: در حالی که دسترسی به سایت نظامی پارچین در فهرست اولویت های آژانس بین المللی انرژی اتمی در مذاکره با ایران قرار دارد و در آستانه برگزاری دور سوم گفت و گو های ایران و آژانس روزنامه تلگراف مدعی پاکسازی این سایت از سوی ایران شده است.

ادعایی که پیش از این نیز مطرح شده بود اما مقامات تهران آن را رد کرده بودند.

این روزنامه انگلیسی به نقل از موسسه علوم و امنیت بین الملل، گزارش داده است که تصاویر ماهواره ای جدید نشان می دهد که عملیات غیر متداولی اخیرا در سایت پارچین انجام شده است.

این موسسه در گزارش خود به جریان آبی اشاره کرده است که از یکی از ساختمان های این سایت خارج می شود. به این ترتیب این نگرانی تشدید شده است که شاید ایران در حال شستشوی داخل یکی از ساختمان ها باشد.

همچنین در تصاویری که تاریخ آنها به 9 آوریل باز می گردد، برخی اجسام به خارج از ساختمان ها منتقل شده اند و این در حالی است که در تصاویر مارس و جولای 2011 چنین جابه جایی هایی وجود نداشته و به همین دلیل تحولات اخیر غیر معمول به نظر می رسد.

دیوید آلبرایت، بنیانگذار موسسه علوم و امنیت بین الملل ادعا می کند که یافته های اخیر نگرانی های آژانس در مورد این سایت را تایید می کند، چرا که آژانس از سال 2005 به این سایت دسترسی نداشته است و در مورد فعالیت های جدید در پارچین نیز اطلاعات چندانی در دسترس نیست چرا که بازرسان در آن حضور ندارند. دسترسی به پارچین در جریان دو نشست بهمن گذشته بین ایران و آژانس بارها از سوی مقامات آژانس بین المللی انرژی اتمی مطرح شده اما تهران همواره با آن مخالفت کرده است.

آلبرایت در ادامه اظهار داشت که ایران باید به سرعت اجازه دسترسی به پارچین و ساختمان های خاص را به مقامات و بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی ارائه کند. وی که پیش تر بازرس آژانس بوده تاکید کرد که جمهوری اسلامی باید در مورد فعالیت های اخیر در پارچین نیز توضیح دهد.

این در حالی است که آژانس می گوید محموله ای انفجاری در سال 2000 در این سایت جاسازی شده است که احتمال تسلیحاتی بودن اهداف هسته ای ایران را افزایش می دهد.

با این وجود تهران همچنان برنامه های هسته ای خود را صلح آمیز توصیف کرده و می گوید مبنای نگرانی های آژانس شواهد ساختگی است. هرچند علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه ایران نیز در خصوص حل سریع و آسان سئوال های مطرح در خصوص برنامه های هسته ای ایران قول مساعد داده است اما ایران هنوز در خصوص ارائه مجوز دسترسی به پارچین واکنش مثبتی نشان نداده است.

گفتنی است مذاکرات ایران و آژانس اواخر هفته آینده در وین برگزاری می شود و مذاکرات ایران با 6 قدرت جهانی بر سر برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی نیز برای سوم خرداد در بغداد برنامه ریزی شده است. کارشناسان می گویند موفقیت این مذاکرات در تعیین نحوه برخورد با ایران اهمیت زیادی دارد.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

 



نظر شما :