استقبال گرم رسانه های عربی از آمدن اولاند

الحیات: سارکوزی رفت تا اروپا نفس بکشد

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۱۴:۳۴ کد : ۱۹۰۰۹۸۵ اروپا
روزنامه سوری الوطن نوشت: سارکوزی و ژوپه به زباله دان تاریخ افتادند. آنها طی 15 ماه گذشته از طریق شورای امنیت تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا سوریه را نابود کنند.
الحیات: سارکوزی رفت تا اروپا نفس بکشد
دیپلماسی ایرانی: انتخابات ریاست جمهوری فرانسه که بسیاری آن را آغازگر عصر نوین اروپا توصیف کرده اند، همانند اروپا و جامعه غربی بازتاب گسترده ای در رسانه های عربی داشته است. اگر این انتخابات از بعد اقتصادی اهمیت مضاعفی برای اروپایی ها داشته است، اهمیت آن برای اعراب هم از جنبه اقتصادی قابل توجه است و هم از جنبه سیاسی. به ویژه که در دوران ریاست جمهوری نیکولا سارکوزی، وی در کنار امریکا پیش روی حضور در عرصه سیاسی داخلی کشورهای عربی بود که نمونه های بارز آن را در تونس و لیبی دیدیم. همان طور که برای نخستین بار، حداقل طی یک دهه اخیر شاهد افزایش حضور نظامی فرانسه در کشورهای عربی بودیم که تاسیس پایگاه نظامی فرانسه در ابوظبی نمونه آن بود.

حالا با روی کار آمدن سوسیالیست ها که عموما اعتدال و مماشات و کاهش تنش ها با کشورهای جهان را در راس امور خود قرار می دهند، دنیای عرب چشم به سیاست های فرانسوا اولاند، برنده سوسیالیست الیزه دوخته است تا ببینند او تصمیم دارد برای خاورمیانه ملتهبی که روز به روز هیزم آتش آن افزایش می یابد و لحظه به لحظه به نقطه جوش انفجارهای مردمی، اجتماعی و سیاسی اش نزدیک می شود، چه سیاستی را اتخاذ کند. آیا تعدیلی در سیاست های جنگ طلبانه و مبتنی بر فشار سیاسی برای رسیدن به اهداف سیاسی بزرگ تر مورد توجه غرب که نیکولا سارکوزی سکان دار آن شده بود، به وجود خواهد آمد؟ یا الیزه در دوران سوسیالیست ها نیز ترجیح می دهد که همان سیاست ها را ادامه دهد و فقط این تفاوت را قائل شود که ردای سارکوزی را بر اندازد و ردای اولاند بر تن کند؟

رفتن سارکوزی مورد استقبال بسیاری از رسانه های عربی قرار گرفته است. روزنامه الحیات، چاپ لندن در سرمقاله روز دوشنبه 7 می خود به قلم غسان الشربل، روزنامه نگار مشهور لبنانی به دوران سخت اقتصاد فرانسه در دوران سارکوزی که متاثر از بحران اقتصادی اروپا و امریکا بود، اشاره می کند و می نویسد: اروپایی ها حق دارند، نگران باشند؛ سارکوزی با سیاست های نه چندان مناسب اقتصادی اش در اوج بحران اقتصادی اروپا کارد را به استخوان رسانده بود. جنگ طلبی غرب که سارکوزی پرچم آن را از بوش تحویل گرفت تا بگوید همچنان برای پیشبرد اهداف غرب طلیعه دار آن خواهد بود، بر حجم بحران های اقتصادی و سیاسی غرب افزود و علاوه بر آن هزینه های انسانی و اجتماعی بسیاری بر دوش خسته فرانسوی ها و اروپایی ها تحمیل کرد. اروپایی ها حق دارد نگران باشند، در دوران سارکوزی بیکاری به اوج رسید و نفرت میان اقشار مختلف مردم از رنگ پوست و مذهب گرفته تا نگرش های سیاسی افراد، همه فرانسه را در نوردید. فرانسه حق دارد خوشحال باشد و اروپا خوشبین، چرا که گمان می کند می تواند امیدوار به فضایی بهتر برای نفس کشیدن و به آرامش رسیدن باشد.  

در این میان طبیعی است که سوری ها بیش از همه از رفتن سارکوزی خوشحال باشند. آنها پنهان نمی کنند تا چه اندازه از رفتن سارکوزی خشنود هستند و امیدوارند که سیاست های اولاند بهتر از وی حداقل در برابر سوریه باشد. روزنامه سوری الوطن که نزدیک به حکومت سوریه محسوب می شود، از رفتن سارکوزی و آلن ژوپه، وزیر امور خارجه فرانسه که در برابر تحولات سوریه پیشتاز برخورد با حکومت اسد بودند، بسیار استقبال کرده و نوشته است که سارکوزی و ژوپه به زباله دان تاریخ افتادند. این روزنامه همچنین نوشته است که سارکوزی و ژوپه طی 15 ماه گذشته از طریق شورای امنیت تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا سوریه را نابود کنند و برای رسیدن به این هدف رسانه های خود را برای اعلان اخبار دروغ به صف کردند. الوطن همچنین اظهار نظر کرده است که اولاند وارث جمهوری شبه ویران اقتصادی فرانسه از سارکوزی شده است. فرانسه ای که با پیروی از سیاست های ایالات متحده امریکا متحمل هزینه های سنگین شده و با شرکای اروپایی اش نیز به چالش خورده است.

روزنامه القدس العربی، چاپ لندن نیز با استقبال از سقوط سارکوزی در انتخابات سراسری فرانسه نوشت: روزنامه های فرانسوی نیکولا سارکوزی را به روباه تشبیه می کردند و فرانسوا اولاند را به لاک پشت. مردم اروپا دیگر از این که روباه ها بر آنها حکومت کنند، رضایت ندارند و به سراغ لاک پشت های سیاست رفته اند. با همین دیدگاه دیدیم که چگونه یک به یک روباه های سیاسی در اروپا سقوط کردند؛ پس از سقوط تونی بلر در بریتانیا و برلوسکونی در ایتالیا اکنون نوبت به نیکولا سارکوزی در فرانسه رسید تا یکی از مهم ترین روباه های سیاسی اروپا از اریکه قدرت به زیر بیاید و جای خود را به معتدلین سیاسی بدهد. اولاند نخستین رهبر سوسیالیست در یکی از بزرگترین کشورهای اروپایی محسوب می شود که به جمع احزاب چپ گرای حاکم در اروپا پیوسته است.

پایگاه خبری تحلیلی میدل ایست آنلاین، نیز تحلیل کرد: اولاند در حالی در فرانسه جای سارکوزی را گرفت که فرانسه غرق در بحران های عمیق اقتصادی به خصوص بیکاری و از دست دادن هویت اصلی خود است. مردم فرانسه اولاند را جانشین سارکوزی کردند تا نه بزرگی به افراط، تک روی و جنگ طلبی بدهند و هم زمان اعلام کنند که تا چه اندازه با ایده های اقتصادی ناکارامد سارکوزی مخالف هستند. شاید بتوان گفت که اولاند پیروزی اش را مدیون هدیه ای است که سارکوزی با اشتباهات بسیارش مرتکب شد.

روزنامه الزمان چاپ لندن نیز در تحلیل رفتن سارکوزی از قدرت نوشت: مردم فرانسه با انتخاب اولاند ثابت کردند که به دنبال بازیافتن هویت اصلی خود هستند. هویتی که با آمدن سارکوزی و هم صدایی با سیاست های یک جانبه گرایانه و افراطی امریکا به جایی رسیده بود که دیگر بویی از هویت فرانسوی نداشت و بیش از همه رایحه هویت امریکایی از آن استشمام می شد.

شبکه خبری الجزیره نیز در وبسایت خود در تحلیل رفتن سارکوزی نوشت: مردم فرانسه با انتخاب اولاند در حقیقت رای به تغییر در کشورشان دادند تا بگویند تا چه اندازه از رفتارهای اقتصادی و سیاسی سارکوزی ناخرسندند. آنها امیدوارند که اولاند بتواند امید از دست رفته آنها را در تمامی ابعاد سیاسی، اقتصادی و اجتماعی به آنها باز گرداند.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی

 

نظر شما :