دستور کار کلینتون در سفر به هند

کاهش چشمگیرتر واردات نفت از ایران

۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۱۷:۴۱ کد : ۱۹۰۰۸۷۰ اخبار اصلی
مقامات نزدیک به کلینتون که وی را در سفر به بنگلادش در آستانه ورود به هند همراهی کرده اند تاکید دارند که وی در جریان ملاقات با مقامات هند از آنها می خواهد به طور چشمگیرتری واردات نفت از ایران را اعمال کنند.
کاهش چشمگیرتر واردات نفت از ایران

دیپلماسی ایرانی: همزمانی سفر هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا به هند با هیاتی ایرانی متشکل از 56 نماینده از بخش های مختلف اقتصادی و بازرگانی، مقامات دهلی نو را در شرایط دشواری قرار داده است.

مقامات نزدیک به کلینتون که وی را در سفر به بنگلادش در آستانه ورود به هند همراهی کرده اند تاکید دارند که وی در جریان ملاقات با مقامات هند از آنها می خواهد به طور چشمگیرتری واردات نفت از ایران را اعمال کنند.

این در حالی است که در روز های اخیر برخی مقامات هند ابراز امیدوار کرده بودند که با توجه به کاهش واردات نفت از ایران، کلینتون در این سفر موضوع بهره مندی از معافیت از تحریم های آمریکا را مطرح کند.

از سویی دیگر مقامات هندی امروز میزبان هیات اقتصادی هستند که از سوی ایران برای دنبال کردن مذاکرات در زمینه تعریف مکانیسمی برای دریافت پول نفت، در دهلی نو حضور دارد.

تا کنون پرداخت 45 درصد از پول نفت وارداتی هند از ایران با روپیه مورد توافق قرار گرفته است اما برای پرداخت مابقی پول نفت به ایران که رقمی حدود 11 میلیارد دلار در سال است باید مشخص شود هند چه کالاهایی را می تواند به ایران صادر کند تا طبق معامله پایاپای پول نفت ایران پرداخت شود.

اما با توجه به تحریم های آمریکا و متحدانش و همچنین تحریم های سازمان ملل، فهرست کالاهایی که هند می تواند به ایران صادر کند با محدودیت هایی مواجه است.

به گزارش روزنامه واشینگتن پست، هند که نیاز فزاینده ای به منابع انرژی دارد در کاهش وابستگی به نفت ایران تا حدودی موثر عمل کرده اما آمریکا به دنبال اقدامات بیشتر هند در این زمینه است.

یک مقام عالی رتبه که حاضر به فاش شدن نام خود نیست با توجه به مذاکراتی که کلینتون در دهلی نو و کلکته خواهد داشت پیش بینی کرده است که روند مذاکرات خوب خواهد بود اما ما به تضمین هایی نیاز داریم که نشان دهد دهلی نو به پیشرفت در این زمینه ادامه می دهد.

به گفته این مقام آگاه هند اخیرا واردات نفت از عربستان سعودی را افزایش داده و در مقابل واردات نفت از ایران را کاهش داده است. وی همچنین خاطرنشان کرد که آمریکا امیدوار است شاهد بهره برداری هند از جایگزین های دیگری برای نفت ایران باشد.

هرچند برخی مقامات هندی می گویند هنوز با ابهام هایی در خصوص پیامد تحریم های اخیر آمریکا علیه ایران بر تجارت هند مواجه هستند اما گزارش واشینگتن پست حاکی از آن است که در صورتی که هند کاهش چشمگیری در واردات نفت از ایران اعمال نکند از ماه ژوئن به بعد با تحریم های آمریکا مواجه می شود.

گفتنی است تا کنون 10 کشور اروپایی و ژاپن از معافیت تحریمی آمریکا بهره مند شده اند چرا که کاهش قابل توجهی در واردات نفت از ایران اعمال کرده اند.

به گزارش واشینگتن پست، پس از سفر کلینتون به هند، کارلوس پاسکال نماینده ویژه آمریکا در امور انرژی راهی هند خواهد شد تا خط مشی کلینتون در این زمینه را دنبال کند.

یک مقام آمریکایی نیز با اشاره به همزمانی سفر هیات ایرانی به هند با سفر کلینتون که به منظور ترغیب دهلی نو به کاهش روابط نفتی با ایران صورت گرفته، سفر این هیات را مورد انتقاد قرار داده است اما در عین حال اعلام کرده که در این مورد نگرانی زیادی ندارد.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

 

 

نظر شما :