سفر هم زمان رحیمی و معاون کلینتون به بیروت

امریکا جبهه لبنان را فعال می کند

۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۱۸:۵۲ کد : ۱۹۰۰۸۵۴ اخبار اصلی
هم زمان با سفر محمد رضا رحیمی، معاون رئیس جمهوری کشورمان به لبنان، جفری فلتمن، معاون هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه امریکا نیز به لبنان سفر کرد تا بیش از پیش سفر هم زمان امریکایی ها به کشورهایی که مقامات کشورمان به آنها سفر می کنند، ایجاد شبهه کند.
امریکا جبهه لبنان را فعال می کند
دیپلماسی ایرانی: هم زمان با سفر محمد رضا رحیمی، معاون رئیس جمهوری کشورمان به لبنان، جفری فلتمن، معاون هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه امریکا نیز به لبنان سفر کرد تا بیش از پیش سفر هم زمان امریکایی ها به کشورهایی که مقامات کشورمان به آنها سفر می کنند، ایجاد شبهه کند. اخیرا هیلاری کلینتون نیز به هند سفر کرده بود که این سفر با سفر یحی آل اسحاق، رئیس اتاق بازرگانی تهران هم زمان شده بود. این که گفته می شود در تنظیم این سفرها از سوی امریکایی ها تعمدی در کار است، حرف چندان بی راهی نیست؛ چرا که با سفر جفری فلتمن که عموما معروف است، سیاست های ضد ایرانی را در لبنان به دشمنان ایران دیکته می کند و سناریوهای امریکایی را با لبنانی های طرفدار امریکا که عموما از جریان 14 مارس، جریان رقیب با حزب الله و متحدانش موسم به 8 مارس هستند، هماهنگ می کند، فضای ضد ایرانی تشدید شد و انتقادهای واهی علیه سفر معاون رئیس جمهوری کشور به لبنان در گرفت که البته عموما توسط روزنامه های طرفدار 14 مارس و برخی مقام های ارشد این جریان صورت می گرفت.

در همین رابطه روزنامه السفیر، چاپ لبنان با انتشار مطلبی در نقد سفر فلتمن به لبنان سفر او را با هدف تحریک فضای عمومی لبنان علیه سوریه دانست و نوشت که همانند همیشه فلتمن نسخه دیکته شده ای برای لبنانی ها به همراه خود آورده است.

السفیر می نویسد: از اقدام های عجیب وزارت امور خارجه امریکا برای سفر فلتمن به لبنان تماس هیلاری کلینتون با میشل سلیمان، رئیس جمهوری امریکا بوده که از او خواسته است که سفر فلتمن به لبنان را هماهنگ کند. مساله ای که باعث دلخوری رئیس جمهوری لبنان شده و آن را مغایر با پروتوکل رایج دیپلماتیک میان کشورها دانسته است. کلینتون در این تماس تلفنی به سلیمان گفته است: «او به لبنان می آید تا صحبت های شما را در نشست بغداد مورد بررسی قرار دهد، به خصوص درباره لزوم کمک های انسان دوستانه برای گسترش دموکراسی ای که شما آن را در سخنرانیتان اساس دموکراسی و مشارکت در اداره امور جهانی دانسته اید.» آن چه باعث تعجب سلیمان شده این است که چه شده واشنگتن تا این اندازه به صحبت هایش اهمیت داده که معاون وزیر امور خارجه امریکا باید برای بررسی آن به لبنان سفر کند؟

السفیر همچنین می پرسد، آیا لبنانی ها می توانند باور کنند که امریکا تا این اندازه به فکر توسعه زمینه های دموکراسی در منطقه افتاده است که تغییری در محاسباتش بدهد؛ یا این که امریکا می خواهد به این بهانه به بحران سوریه، سلاح مقاومت و انتخابات سراسری پیش روی لبنان بپردازد و لبنان را وارد بازی های سیاسی خود این بار در سوریه کند؟

السفیر در ادامه می نویسد: آن چه باعث نگرانی امریکا شده است، موفقیت میشل سلیمان در به سرانجام رساندن دوران ریاست جمهوری اش با اتکا به محور مقاومت و نزدیکی به حزب الله و بی اعتنا به توجهات امریکا و متحدانش در لبنان یعنی جریان 14 مارس است. به رغم این که باید اذعان کرد که جناب میشل سلیمان نماینده همه جریان های سیاسی لبنان محسوب می شود.  

به نوشته این روزنامه لبنانی، هم پیمانان واشنگتن در لبنان در حالتی از بیم و انتظار به سر می برند، آینده آنها مرهون بقای بحران سوریه است. اگر تعاملی با این بحران به نفع جریان های مخالف نظام سوریه در لبنان صورت نگیرد و بشار اسد بتواند از پس بحران حاکم بر لبنان بر آید، آن گاه جریان های هم صدا با امریکا باید برای مدت ها به خانه هایشان بروند و لااقل برای مدتی با عرصه سیاسی لبنان خداحافظی کنند. برای همین چشم امید به سقوط نظام سوریه و شکست تلاش های کوفی عنان برای پایان دادن به بحران این کشور دوخته اند.

السفیر می نویسد: به رغم این که هنوز تا برگزاری انتخابات سراسری لبنان زمان باقی مانده است ولی نگرانی های جریان های رقیب در لبنان بر این انتخابات سایه انداخته است. فشار و ایجاد فضای اختناق علیه سوریه می تواند موازنه های سیاسی در معرکه انتخاباتی لبنان را به نفع جریان های طرفدار امریکا تغییر دهد. اگر به وجود چنین فرضیه ای باور داشته باشیم لازم است که یادآور شویم امریکا خود را از همه محق تر در اداره آن می داند. ماموریت فلتمن روشن است، او می خواهد در بحبوحه بحران سوریه جریان 14 مارس را با هم متحد کرده و برای انتخابات پیش روی لبنان به صف کند. امریکا بر روی پیروزی جریان 14 مارس در انتخابات 2013 حساب ویژه ای باز کرده است. بازگشت این جریان به قدرت می تواند بحران سوریه را به آن شکلی که امریکا مایل است اداره شود، تشدید کند و از جبهه ای تازه فشاری تازه به این کشور وارد آورد.

السفیر در پایان می نویسد: البته جریان مقابل یعنی جریان 8 مارس دست بسته نمی ماند. این جریان خوب می داند که چگونه از بحران سوریه بگذرد و مصالح حیاتی خود را مد نظر داشته باشد. اگر درگیری میان جریان های رقیب به همین منوال ادامه یابد باید شاهد ایجاد جبهه بندی های تازه در موضوعات مختلف دیگر باشیم. نباید سفر فلتمن به بیروت را با سفر رحیمی به لبنان تصادفی بدانیم. امریکا می خواهد با ایران در لبنان نیز درگیر شود و انتخابات نمایندگان مجلس لبنان می تواند فرصت تازه ای برای این درگیری باشد. تهران پیش بینی می شود که از محور ممانعت یا مقاومت همچنان حمایت کند و واشنگتن نیز محور ترکی – عرب های خلیج فارس را در لبنان هم فعال کند، همه آنها برای این است که بر بحران سوریه مسلط شود که اکنون مادر همه درگیری های منطقه ای شده است.

 

نظر شما :