نتانیاهو همان بهانه‌های بگین برای حمله به عراق را دارد

رابطه تهدید حمله به ایران با انتخابات رژیم صهیونیستی

۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۱۳:۳۸ کد : ۱۹۰۰۸۴۵ اخبار اصلی
بسیاری بر این باورند که راز تصمیم بنیامین نتانیاهو برای برگزاری انتخابات کنست در موعد مقرر نشانه‌ای است مبنی بر این که اسرائیل می‌خواهد حمله نظامی به تاسیسات هسته‌ای ایران انجام دهد.
رابطه تهدید حمله به ایران با انتخابات رژیم صهیونیستی
دیپلماسی ایرانی: بحث حمله اسرائیل به ایران همچنان در محافل مختلف سیاسی مطرح می‌شود. بسیاری آن را تنها بلوفی سیاسی می‌دانند که اسرائیل تلاش می‌کند از قبل آن به ایران فشار بیاورد تا از غرب امتیاز بگیرد و در عین حال فشارهایش را به ایران افزایش دهد. اما عده‌ای نیز می‌گویند که با آغاز مذاکرات هسته‌ای ایران با غرب در استانبول که قرار است در بغداد نیز دنبال شود، به‌رغم تهدیدهایی که تلاویو نشین‌ها بر زبان می‌رانند، احتمال حمله اسرائیل به ایران بسیار کاهش یافته و روز به روز نیز ضعیف‌تر می‌شود. اما در این میان عده‌ای نیز هستند که صحبت از حمله را امری ممکن می‌دانند و می‌گویند که چهره‌های تندرو یا بازهای اسرائیلی یعنی افرادی مثل نتانیاهو، نخست‌وزیر و ایهود باراک، وزیر دفاع واقعا به فکر حمله به ایران هستند. این در حالی است که افراد مشهور تندروی کابینه نتانیاهو مثل آویگدور لیبرمن چندان تمایلی به انجام این حمله ندارند.

اخیرا باراک از سوی شماری از رهبران سیاسی اسرائیل مثل دیسکین، رئیس سابق شاباک، ایهود اولمرت، نخست وزیر سابق و مئیر داگان، وزیر سابق موساد مورد انتقادهای شدید قرار گرفته و گفته‌اند که او با اغراق و بزرگ‌نمایی در برنامه هسته‌ای ایران تنها اهداف سیاسی و حزبی‌اش را دنبال می‌کند و می‌خواهد افکار عمومی اسرائیل را مغشوش کند.

اندیشکده موسسه مطالعات فلسطین که یک موسسه مستقل مسقر در بیروت است و از سال 1963 به کمک پژوهشگران و استراتژیست‌های مهم دنیا (عموما عرب) تحلیل‌های سیاسی روز ارائه می‌دهد، تحلیلی را از ناحوم برنیاع، تحلیلگر مسائل سیاسی منتشر کرده و تهدیدهای اسرائیل علیه ایران را مورد بررسی قرار داده است. وی اظهار نظر کرده است که به رغم این که اسرائیل به موعد انتخاباتی‌اش نزدیک می‌شود، اما با این حال این امکان وجود دارد که نتانیاهو تصمیم حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران بگیرد. بسیاری بر این باورند که راز تصمیم بنیامین نتانیاهو برای برگزاری انتخابات کنست در موعد مقرر نشانه‌ای است مبنی بر این که اسرائیل می‌خواهد حمله نظامی به تاسیسات هسته‌ای ایران انجام دهد.

البته برنیاع تاکید می‌کند که به هیچ وجه نمی‌داند که آیا واقعا اسرائیل قصد حمله نظامی به ایران دارد یا تهدیدهای شدیدی که نخست‌وزیر و ایهود باراک، وزیر دفاع علیه برنامه هسته‌ای ایران می‌کنند بزرگ‌نمایی در برنامه هسته‌ای ایران برای فشار بیشتنر به غرب برای تحت فشار قرار دادن ایران است. اگر چنین هدفی مد نظر باشد، آنها توانسته‌اند در رسیدن به این هدف موفقیت‌های بزرگی به دست آورند.

وی سپس به تحلیل نظر کسانی که می‌گویند حمله نظامی به ایران با موعد انتخابات کنست اسرائیل ارتباط دارد، می‌پردازد و می‌نویسد: کسانی که حرف از این ارتباط می‌زنند به دوران نخست‌وزیری مناخیم بگین اشاره می‌کنند که در سال 1981 در معرکه انتخابات سراسری اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای عراق حمله کرد. هنگامی که از او در این باره پرسیدند، گفت که من می‌دانستم رقبای من در آن انتخابات یعنی شیمون پرز، رئیس حزب کارگر و ژنرال‌های ارشد ستاد کل نیروهای مسلح با این حمله مخالفند و این را هم می‌دانستم که اگر پرز و حزب کارگر برنده انتخابات شوند تصمیم حمله هوایی به عراق را معلق خواهند کرد. با استناد به این سابقه تاریخی می‌توان گفت که چرا در معرکه انتخابات سراسری نخست‌وزیر اسرائیل صحبت از حمله به ایران می‌زند، او مشابه همان بهانه‌ای را می‌آورد که بگین آوده بود. رقیب نتانیاهو در این انتخابات شائول موفاز، عضو کنست و رئیس حزب کادیما است که با هر گونه حمله نظامی به ایران مخالف است.

وی در پایان می‌نویسد: ژنرال‌های ارشد در ستاد کل نیروهای مسلح با هر گونه حمله نظامی به ایران مخالفند در نتیجه در صورتی که موفاز در انتخابات پیروز شود اصل موضوعیت حمله کاملا معلق می‌شود، برای همین است که نتانیاهو می‌گوید برای دفاع از امنیت اسرائیل باید همین الآن حمله کرد.  

تهیه‌ کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی

 

نظر شما :