حمله شدید وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به منتقدانش

باراک: دیگر حرفی از حمله نمی‌زنم

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۱۸:۵۹ کد : ۱۹۰۰۸۳۴ اخبار اصلی
باراک گفت: اسرائیل ژاپن نیست که به دو شهر آن حمله اتمی صورت گرفت و ظرف 15 سال خود را به سرعت بازسازی کرد. بر سر ما یک بمب هسته‌ای فرود بیاید باید شاهد نابودی همیشگی اسرائیل باشیم.
باراک: دیگر حرفی از حمله نمی‌زنم
دیپلماسی ایرانی: پس از اتهاماتی که روسای پیشین موساد و شاباک علیه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر و ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل زدند و آنها را متهم کردند که با بزرگ‌نمایی برنامه‌های هسته‌ای ایران و تهدیدهای دائمی برای حمله به آن قصد برداشت‌های سیاسی دارند و می‌خواهند به اهداف فردی‌شان برسند، ایهود باراک درصدد دفاع از خود بر آمده است. وی در اتاق فراکسیون‌های سیاسی کنست به مناسبت روز تاسیس رژیم صهیونیستی درصدد دفاع از خود بر آمد و با استناد به اظهارات دیوید بن‌گوریون گفت: «صهیونیسم خود یک حرکت رهایی است. تلاش می‌کند انسان و جهان را تغییر دهد و این تنها هدف غایی آن است. آنها از من انتقاد می‌کنند که اظهاراتت شخصی است، گویا در سایه تحولات جدید نویددهندگان جدیدی هم در عالم سیاست ظهور کرده‌اند. من فقط اظهار نظر کرده‌ام، نه بیشتر.»

به گزارش روزنامه القدس العربی به نقل از روزنامه صهیونیستی اسرائیل الیوم، باراک بسیار خشمگین است. وی از این که میئر داگان، رئیس سابق موساد، دیسکین، رئیس سابق شاباک و ایهود اولمرت، نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی او را متهم به سیاست‌ورزی با سوء استفاده از برنامه هسته‌ای ایران کرده‌اند به شدت ناخرسند است. وی در پایان هفته گذشته مجبور شده بود به خبرنگاران بگوید: «دیگر اظهار نظری نمی‌کنم. لازم است این موضوع را به دولت منتخب اسرائیلی واگذار کنیم. باید یک بحث عمومی در بگیرد تا مشخص شود تا چه اندازه وظیفه ما است که از مخاطراتی که آینده اسرائیل و امنیت آن را تهدید می‌کند، دفاع کنیم. البته طبیعی است که همه مردم در این زمینه نظرات مختلفی داشته باشند، اتخاذ چنین تصمیم‌هایی کار چندان ساده‌ای نیست.»

باراک انتظار دارد، همان طور که بیگن تصمیم به حمله نظامی به تاسیسات هسته‌ای عراق در ابتدای دهه هشتاد گرفت در مورد ایران نیز چنین تصمیم مشابهی گرفته شود ولی با تعجب می‌بیند که همه علیه او موضع گرفته‌اند و اختلاف‌های شدیدی بر سر حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران در گرفته است. برای همین می‌گوید: «در مورد جنگ بله درست است، هیچ کس تضمینی برای هیچ چیز در اختیار ندارد اما میان این که نزد مردم ترس ایجاد کنیم تا از ترس آنها بهره‌برداری کنیم با این که از عواقب چنین حمله‌ای بترسیم و بر سر آن اختلاف داشته باشیم، فرق بسیاری است. من نیامده‌ام که با احساسات مردم بازی کنم برای همین بهترین کار را در این می‌بینم که بگذارم خود مردم در این زمینه با یکدیگر بحث کنند و بر سر آن تصمیم بگیرند.»

وی سپس به دیسکین تاخت و گفت: «چگونه دسکین به خودش جرات می‌دهد درباره امور ایران اظهار نظر کند در حالی که هیچ تخصصی در این زمینه ندارد. آنها باید گوش کنند ما هم باید گوش کنیم اما تصمیم آخر را دولت می‌گیرد.»

وزیر دفاع اسرائیل همچنین گفت: «بار دیگر تاکید می‌کنم تا کنون موضوعی پیش نیامده که تا این اندازه به طور جدی مورد بحث قرار گرفته باشد. ما در مراحل مختلف با وزرا و متخصصین این زمینه جلسات طولانی داشته‌ایم و با آنها بحث کرده‌ایم. برای همین هیچ تهدیدی برای اجرای سلامت چنین تصمیمی نمی‌بینیم اما این که تضمینی برای پشت سر گذشتن عواقب آن داشته باشیم، بله در این مورد شبهاتی وجود دارد.»

وی سپس به دفاع از خود و سابقه‌‌اش پرداخت و ضمن انتقاد از ایهود اولمرت، نخست وزیر سابق گفت: «اولمرت برای مدتی به خارج رفته و در جریان امور نیست. اظهارات او بیش از هر کسی به ایران خدمت کرد، همه کسانی که اطراف او هستند نیز با اظهاراتشان به ایران خدمت می‌کنند.»

باراک سپس گفت: «در منطقه بیست کشور مسلمان یک طرف هستند و اسرائیل طرف دیگر. ایران در این میان می‌خواهد به کمک تکنولوژی هسته‌ای جایگاه منطقه‌ای خود را تقویت کند. چین و روسیه و ایالات متحده امریکا هر کدام می‌توانند به تنهایی از پس هر تهدیدی بر آیند، اما ما نمی‌توانیم. اسرائیل ژاپن نیست که به دو شهر آن حمله اتمی صورت گرفت، ظرف 15 سال خود را به سرعت بازسازی کرد، بر سر ما یک بمب هسته‌ای فرود بیاید باید شاهد نابودی همیشگی اسرائیل باشیم. بله اگر کشوری به ما حمله کند ما به قدرت به آن پاسخ می‌دهیم ولی با 20 کشور مسلمان دیگر منطقه چه کنیم. همگی آنها دشمن اسرائیل هستند و در برابر آن ایستاده‌اند.»

وی همچنین گفت: «به من انتقاد می‌کنند که چرا این قدر صحبت از تهدید ایران می‌زنی، تو در این باره بزرگ‌نمایی می‌کنی، در حالی که مساله هسته‌ای ایران مشکل همه دنیا است و الا ما هم دوست نداریم به چنین اموری فکر کنیم، لازم هم نیست تخمین بزنیم و هشدار دهیم. ولی ما از آن طرف هم شاهد کلامی که نشان از کاهش تهدیدها باشد، نیستیم. آنها فقط تهدیدمان می‌کنند، اسرائیل بسیار حساس است، فقط کافی است یک بمب هسته‌ای ساخته شود تا کل روند سیاسی اسرائیل و امنیت آن تغییر کند.»

تهیه‌کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی

 

 

نظر شما :