وحشت اسرائیلی ها از موفقیت مذاکرات هسته‌ای

واشنگتن آسوده شد؛ تل آویو به تهران حمله نمی‌کند

۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۱۹:۵۳ کد : ۱۹۰۰۷۴۹ اخبار اصلی
روزنامه عبری یدیعوت احرونوت به نقل از مقام‌های عالی‌رتبه امریکایی گزارش داد که کاخ سفید به این باور رسیده است که احتمال حمله نظامی اسرائیل به برنامه هسته‌ای ایران به شدت کاهش یافته و تقریبا نزدیک به صفر است.
واشنگتن آسوده شد؛ تل آویو به تهران حمله نمی‌کند
دیپلماسی ایرانی: روزنامه عبری یدیعوت احرونوت به نقل از منابع امریکایی که به ادعای این روزنامه مقام‌های عالی‌رتبه این کشور محسوب می‌شوند، گزارش داد که کاخ سفید به این باور رسیده است که احتمال حمله نظامی اسرائیل به برنامه هسته‌ای ایران به شدت کاهش یافته و تقریبا نزدیک به صفر است. به گفته این روزنامه این رفتار دو دلیل دارد: اولا، ایرانی‌ها در مذاکرات استانبول با 1+5 به رغم تداوم مواضع سابقشان مواضع بسیار نرمی از خود نشان دادند، موضوعی که باعث شد تا دو طرف به فکر برگزاری دور دوم مذاکرات بیفتنند. دوم، به گفته منابع رسمی امریکایی اختلافات سنگینی در تلاویو بر سر رفتارهای نتانیاهو و باراک اوباما بر سر برنامه هسته‌ای ایران در افتاده است به گونه‌ای که شاهد بوده‌ایم که مئیر داگان، رئیس سابق موساد، یوفال دیسکین، رئیس سابق شاباک، ژنرال گابی اشکنازی و رئیس ستاد ارتش اسرائیل تا چه اندازه به این دو مقام ارشد اسرائیلی تاختند و آنها را متهم به کوته‌فکری، فریب افکار عمومی برای رسیدن به اهداف شخصی و حزبی و سوء تدبیر کردند.

این مساله نشان داد که تا چه اندازه سازمان‌های نظامی و امنیتی اسرائیل با حمله با تاسیسات هسته‌ای ایران مخالفند و هر گونه صحبت از جنگ را به شدت رد می‌کنند. این در حالی است که به اعتقاد کارشناسان از سال 1948 یعنی زمان تاسیس رژیم صهیونیستی تا کنون همواره همین نهادهای امنیتی و نظامی بوده‌اند که چنین تصمیم‌های حساسی را اتخاذ می‌کرده‌اند و در صورت مخالفت آنها هیچ گاه جنگی علیه کشوری از سوی اسرائیل صورت نگرفته است.

این روزنامه همچنین به اظهارات چند روز پیش ایهود اولمرت، نخست‌وزیر سابق اسرائیل اشاره می‌کند که گفت به بنیامین نتانیاهو اعتقاد ندارد و به او به هیچ وجه اطمینان نمی‌کند و اگر بخواهد تصمیم‌هایی مثل حمله نظامی به تهران را بگیرد از پس رهبری ر‍ژیم صهیونیستی بر نمی‌آید.

یدیعوت احرونوت همچنین به اظهارات اخیر دنیس راس در گفت‌وگو با روزنامه امریکایی نیویورک تایمز اشاره می‌کند که گفت: «تلاویو و واشنگتن به این توافق رسیدند که به طوری جدی فرصتی برای حل دیپلماتیک مشکل برنامه هسته‌ای ایران بدهند و هر دو طرف نیز محدودیت زمانی‌ای برای این مذاکرات تعیین نکردند.» اگر چه راس تاکید کرد، این بدان معنا نیست که در هیچ حالتی ایالات متحده امریکا در صورتی که ایران نخواهد مطالبات امریکا را پاسخ دهد به سراغ گزینه نظامی نخواهد رفت.   

به اعتقاد همین منابع آگاه ایران تلاش می‌کند که از اعمال تحریم‌های جدید که قرار است از ماه ژوئن اعمال شوند، اجتناب کند و مدعی شدند که هماهنگی میان دیپلماسی و تحریم‌های اقتصادی توانسته‌ است نتیجه‌بخش باشد و بازتاب آن را در نرمش مواضع ایران شاهد بوده‌ایم. آنها هچنین تاکید کردند، نیت واقعی تهران و جدیت آن در پیشبرد مذاکرات را به طور روشن در دور دوم گفت‌وگوها در بغداد خواهیم دید. در آن‌جا کشورهای بزرگ از ایران خواهند خواست که گام‌های عملی بردارد و مثلا توقف غنی‌سازی اورانیوم را بپذیرد.

این در حالی است که روزنامه لوس آنجلس تایمز چند روز پیش اعلام کرد، امریکا موافقت کرده است که غنی سازی تا سطح 5 درصد در خاک ایران را به رسمیت بشناسد.

از سوی دیگر روزنامه عبری هاآرتص نوشت که نتایج ایجابی مذاکرات ایران با 1+5 در استانبول و گزارش ایجابی‌ای که پس از آن از روابط دو طرف منتشر شد اسرائیلی‌ها را به شدت نگران و مضطرب کرده است چرا که می‌ترسند که غرب و ایران برای تداوم غنی‌سازی اورانیوم در خاک ایران و ادامه برنامه هسته‌ای‌اش به توافق برسند.

باراک رافید، کارشناس مسائل سیاسی این روزنامه در این باره به نقل از منابع عالی‌رتبه اسرائیلی نوشت: ژنرال یعقوب عامی درور، مشاور امنیت ملی اسرائیل روز یک‌شنبه به بروکسل، پایتخت بلژیک سفر کرد تا با طرف‌های غربی درباره برنامه هسته‌ای ایران به مذاکره بنشیند و به اطلاع آنها برساند که موضع اسرائیل توقف کامل برنامه‌های هسته‌ای ایران است.

وی همچنین در بروکسل با بهیلگا اشمیت، مشاور کاترین اشتون، وزیر امور خارجه اتحادیه اروپا که مسئول تماس مستقیم اروپا با ایران است دیدار داشته و با او درباره جزئیات مذاکرات بغداد که قرار است در 23 ماه جاری میلادی در بغداد برگزار شود، گفت‌وگو کرده است.  

این روزنامه به نقل از منابع اسرائیلی می‌نویسد که دور بعدی مذاکرات در بغداد به شدت حساس است و اسرائیلی‌ها تلاش می‌کنند استراتژی اروپا در این مذاکرات را به خوبی درک کنند.

قرار است درور پس از پایان دیدارهایش در بروکسل به برلین برود و در همین رابطه با مقام‌های آلمانی به گفت‌وگو بنشیند. از این رو انتظار می‌رود که با کریستوف هویسجین، مشاور امنیت ملی آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، ایمیلی هابر، مدیر کل وزارت امور خارجه این کشور و هانس دیتیر لوکاس، نماینده آلمان در این مذاکرات دیدار کند.

این روزنامه صهیونیستی همچنین خبر از سفر دو هفته پیش عامی درور، مشاور امنیت ملی اسرائیل به روسیه و انجام مذاکراتی مشابه از طریق مذاکره با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه داد. در آن دیدار لاوروف نامه‌ای را به درور داد که در آن بر مخالفت صریح و قاطع روسیه با انجام هر گونه حمله نظامی به ایران تاکید شده بود و آمده بود که هر گونه حمله‌ای به ایران عواقب ویرانگری خواهد داشت که کل خاورمیانه را در برخواهد گرفت. درور نیز مخالفت صریح تلاویو را با تعلیق تحریم‌ها علیه ایران به خصوص در بخش نفت به استثنای زمانی که ایرانی‌ها تعلیق غنی‌سازی را بپذیرند، اعلام کرد و گفت که اسرائیل می‌خواهد همه اورانیوم غنی‌شده در ایران از این کشور خارج خارج شود و ایران تاسیسات هسته‌ای فوردو را تعطیل کند.

منبع: القدس العربی                                            

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی

 

نظر شما :