در راستای ادعای طرح ترور سفیر عربستان در قاهره

3 ایرانی دستگیر شدند

۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۱۴:۰۷ کد : ۱۹۰۰۷۱۲ اخبار اصلی
با گذشت 7 ماه از ادعای ریاض در خصوص طرح ایران برای ترور عادل الجبیر سفیر این کشور در آمریکا، این بار اتهام مشابهی از سوی مقامات مصر متوجه جمهوری اسلامی ایران شده است.
3 ایرانی دستگیر شدند

دیپلماسی ایرانی: در اکتبر گذشته، وزیر دادگستری ایالات متحده، سپاه پاسداران جمهوری اسلامی را به دست داشتن در طرح ترور سفر عربستان سعودی در واشینگتن متهم کرد. این اتهام به موازات بالا گرفتن تنش ها بر سر مساله هسته ای ایران مطرح شد و البته مقامات تهران هرگونه نقش آفرینی در سوء قصد به جان عادل الجبیر را تکذیب و اتهامات وارده را انکار کردند.

اکنون با گذشت 7 ماه از کشف طرح ترور عادل الجبیر و در حالی که شکایت عربستان در این زمینه به سازمان ملل رفته و به گفته مقامات تحقیقات همچنان ادامه دارد، این بار اتهام مشابهی از سوی مقامات مصر متوجه جمهوری اسلامی شده است.

هرچند هنوز مدارک مستدلی دال بر دخالت ایران در طرح ترور سفیر عربستان در آمریکا به دست نیامده، این بار مقامات در قاهره اعلام کرده اند که سرویس های امنیتی مصر توانسته اند طرح ترور سفیر عربستان در پایتخت مصر از سوی ایرانیان را خنثی کنند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از مشاور قانونی سفارت عربستان در قاهره گزارش داده است که این طرح حدود 3 ماه پیش کشف و خنثی شده است.

بنا بر اظهارات سامی جمال، مصر 3 ایرانی را در ارتباط با طرح ترور احمد قطان دستگیر کرده است.

این در حالی است که مقامات مصر، دولت عربستان را در جریان جزئیات این طرح قرار داده بودند اما سعودی ها ترجیح داده بودند که در این مساله به خصوص سکوت اختیار کنند.

اما با وجود این اتهام زنی ها، رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران این اتهام را کاملا نادرست توصیف کرده است. وی ادامه داد: تولید چنین اخباری تنها به اختلاف بین کشور های مسلمان کمک کرده و به نفع رژیم صهیونیستی است.

اتهام دست داشتن 3 ایرانی در طرح ترور احمد قطان در حالی مطرح می شود که روابط تهران – ریاض دوران پرتنش و سردی را سپری می کند.

سال گذشته، نشست اوپک که به ریاست دوره ای ایران برگزار می شد به صحنه جدال آشکار مقامات نفتی تهران و ریاض تبدیل شد. عربستان در این نشست قصد داشت سهمیه تولید را افزایش دهد اما ایران تاکید می کرد که مقادیر کافی نفت در بازار وجود دارد. پس از چند ساعت درگیری لفظی، سرانجام این نشست بدون نتیجه خاتمه یافت اما مقامات سعودی به صراحت تهدید کردند که از ابزار نفت علیه جمهوری اسلامی استفاده می کنند.

اعتراضات مردمی در بحرین نیز به میدانی دیگر برای برخورد ایران و عربستان تبدیل شد و هر دو طرف یکدیگر را به دخالت در امور داخلی کشور های منطقه متهم کردند.

اکنون با گذشت چندین ماه همچنان نشانه های تنش ناشی از اختلاف نظر های بنیادین و رقابت های منطقه ای بین تهران و ریاض به چشم می خورد. مقامات عربستان در ماه های اخیر به روشنی اعلام کرده اند که آماده اند در صورت تحریم نفت ایران، مقادیر کافی نفت را روانه بازار کنند تا شوک ناشی از کمبود نفت به افزایش بهای نفت منجر نشود.

در چنین شرایطی مساله اتحاد فدرال اعراب از سوی عربستان نیز مطرح است که یکی از مهمترین دلایل آن مقابله با جمهوری اسلامی به شمار می رود.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی /10

 


نظر شما :