سفر احمدی نژاد به ابوموسی و قدرت‌نمایی ایران در منطقه

غرب پیام تهران را شنید؟

۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۱۷:۱۹ کد : ۱۹۰۰۷۰۳ اخبار اصلی
این سفر پیامی مستقیم به امریکا بود مبنی بر این که ایران همچنان توانایی لازم برای رویارویی با تهدیدها را دارد.
غرب پیام تهران را شنید؟

دیپلماسی ایرانی: سفر محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران به جزیره ابوموسی اگر چه باعث خشم اماراتی‌های شده است اما در حقیقت اقتدار ایران و حقانیت آن در منطقه را نشان داده و بر مالکیت ایران بر این جزیره به همراه دو جزیره تنب بزرگ و تنب کوچک مهر تایید زد. به دنبال این سفر بود که در حقیقت طرح‌های تازه‌ ایران برای آینده جزایر مطرح شد و تصمیم گرفته شد تا استانی به نام خلیج فارس به مرکزیت ابوموسی تاسیس شود. اما این سفر خشم دیگر کشورهای عربی را نیز برانگیخته است به گونه‌ای که برخی کشورهای عربی در راس آنها عربستان تحرکات ضد ایرانی تازه‌ای را در منطقه رقم زده‌اند.

شبکه خبری الجزیره در وب‌سایت خود در یادداشتی به این موضوع پرداخته و می‌نویسد: با سفر محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری ایران به جزیره ابوموسی تنش در روابط ایران با کشورهای عرب منطقه خلیج فارس فزونی گرفته است. البته این سفر اتفاق تازه‌ای در روابط سیاسی ایران در قبال این پرونده محسوب نمی‌شود، مسئولان ایرانی از سال 1971 که ایران این جزایر را به اختیار گرفت تا کنون به هر طریقی بر مالکیت خود بر این جزایر تاکید کرده‌اند و هر گونه مذاکره‌ای بر سر آن را رد کرده و هر چیزی خارج از این چارچوب را نیز سوء تفاهم توصیف کرده‌اند. ایرانی‌ها تحرکات خود را در برابر این جزایر این روزها بیش از پیش افزایش داده‌اند، از یک سو کنفرانس بزرگ خلیج فارس را برگزار کرده‌اند و یک روز را نیز به اسم خلیج فارس نام‌گذاری کرده‌اند و از سوی دیگر ایران سفیر سوئیس در تهران را که حافظ منافع امریکا در ایران محسوب می‌شود به وزارت امور خارجه خود احضار کرد و از او خواست که درباره اظهارات مارک تونر، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا که گفته بود، سفر احمدی نژاد به ابوموسی باعث پیچیده‌تر شدن تلاش‌های جاری برای حل این قضیه می‌شود، توضیح دهد. همه اینها در حالی است که سپاه پاسداران قصد دارد تجهیزات نظامی در جزایر تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی مستقر کند.

الجزیره در ادامه این یادداشت به سراغ کارشناسان می‌رود و می‌نویسد: انیس النقاش، کارشناس امور خاورمیانه و ایران در این باره می‌گوید: «آن‌چه به جزایر مربوط می‌شود ارسال تجهیزات نظامی دریایی تازه به ابوموسی نیست، ایران از قبل در آن‌جا تجهیزات نظامی مستقر کرده بود و از آنها پشتیبانی هم می‌کرد آن‌چه اهمیت دارد این است که ایران اکنون گفته می‌خواهد استانی در این جا تاسیس کند که ابوموسی مرکز آن باشد.» نقاش همچنین می‌گوید: «تحرکات اخیر ایران را می‌توان این گونه تفسیر کرد که این کشور قصد دارد با عقب‌نشینی نیروهای امریکایی از عراق حضور خود را در منطقه تقویت کرده و در عین حال این پیام را بدهد که حل مشکلات منطقه از جمله حل موضوع جزایر تنها از طریق تفاهم با آن حاصل می‌شود.»

در ادامه این یادداشت آمده است: سیف الیزال، رئیس مرکز مطالعات الجمهوریه در امور سیاسی و امنیتی که خود یک سرهنگ بازنشسته است در این باره می‌گوید: «افزایش تنش در پرونده جزایر به اندازه‌ای بالا گرفته است که ایران میان اعضای سازمان ملل جزوه‌ای را توزیع کرده که در آن با استناد به اسناد تاریخی بر مالکیت تاریخی خود بر جزایر سه گانه تاکید کرده است. این مساله باعث می‌شود تا ایران با قدرت بیشتری بتواند حقانیت خود را بر سر جزایر اثبات کند و با قاطعیت بگوید که امارات حقی در برابر آنها ندارد.»

الجزیره سپس این سوال را از نقاش می‌پرسد که آیا موضوع جزایر ارتباطی با پرونده هسته‌ای ایران دارد؟ و نقاش پاسخ می‌دهد: «اگر چنین باشد همه شوکه خواهند شد، من فکر نمی‌کنم چنین هدفی وجود داشته باشد، آن‌چه من پیگیری کرده‌ام و از اظهارات مقام‌های ایرانی و امریکایی فهمیده‌ام توافقی برای به رسمیت شناختن حق ایران در غنی‌سازی اورانیوم با غلظت پایین زیر نظر آژانس که ایران بتواند از آن استفاده‌های صلح‌آمیز کند، حاصل شده است و پس از آن تنش‌ها بر سر پرونده هسته‌ای ایران پایان می‌یابد. به نظر من این توافق به طور رسمی پس از مذاکرات ایران با غرب در بغداد اعلام خواهد شد و فکر می‌کنم نام توافق‌نامه بغداد را به آن بدهند.»

الجزیره در پایان همین سوال را از سیف الیزال می‌پرسد و او نیز می‌گوید: «این حرکت می‌تواند پیام‌های مختلفی داشته باشد. اول از همه این که ایران با این کار به جامعه جهانی پیام داد که می‌تواند در برابر فشارهای بین‌المللی بر سر برنامه هسته‌ای‌اش ایستادگی کند، ثانیا، پاسخی قاطع به تحریم‌های اقتصادی و دیگر تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران به غرب و کشورهای متحدان آن بود و ثالثا پیامی مستقیم به امریکا بود مبنی بر این که ایران همچنان توانایی لازم برای رویارویی با تهدیدها را دارد.»

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی   

 

نظر شما :