با اجرای تحریم های اروپا

بیمه گذاران هنگ کنگی نفت ایران را پوشش نمی دهند

۲۱ فروردین ۱۳۹۱ | ۱۷:۲۱ کد : ۱۸۹۹۸۰۶ اخبار اصلی
یک مقام عالی رتبه فعال در بخش صنعت اعلام کرده است تا 3 ماه دیگر، زمانی که تحریم های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران به اجرا در می آیند، بیمه گذاران دریایی در هنگ کنگ دیگر قادر به ارائه خدمات به نفت کش های حامل نفت ایران نخواهند بود.
بیمه گذاران هنگ کنگی نفت ایران را پوشش نمی دهند

دیپلماسی ایرانی: یک مقام عالی رتبه فعال در بخش صنعت اعلام کرده است تا 3 ماه دیگر، زمانی که تحریم های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران به اجرا در می آیند، بیمه گذاران دریایی در هنگ کنگ دیگر قادر به ارائه خدمات به نفت کش های حامل نفت ایران نخواهند بود.

این در حالی است که چین بزرگترین وارد کننده نفت ایران است اما بزرگترین شرکت های بیمه گذار این کشور که بیش از هزار نفت کش را تحت پوشش دارند، نمی توانند در صورت اجرای تحریم های اتحادیه اروپا علیه صنعت نفت و بانکداری ایران به نفت کش های حامل نفت ایران خدمات بدهند.

آرتور بورینگ، رئیس انجمن کشتی داران هنگ کنگ در گفت و گو با خبرگزاری رویترز اعلام کرده که بیمه گذاران در هنگ کنگ به دنبال رفع این مشکل نیستند، چرا که آنها تعداد مشتریان بین المللی آنها بسیار زیاد است و بسیاری از شرکت های اروپایی نیز در هنگ کنگ نمایندگی دارند. به این ترتیب تلاش بیمه گذاران برای ادامه ارائه خدمات بیمه ای به نفت کش های ایرانی می تواند خشم دوستان اروپایی را برانگیخته کرده و منافع هنگ کنگ را به خطر بیاندازد.

به گفته وی برای اعتبار پوشش بیمه ای در حال حاضر، بیمه اتکایی اهمیت زیادی دارد که از بازار بین المللی می آید و البته تحت تاثیر تحریم ها قرار می گیرد. این در حالی است که بیمه دولتی نیز تنها راه جایگزین است که با توجه به شرایط موجود و به خصوص استفاده از دلار، بسیار دشوار است.

به گزارش رویترز، ترکیب تحریم های آمریکا با اروپا به طور ملموسی مشتریان نفتی ایران را برای تامین مالی، خرید و حمل و نقل نفت تحت تاثیر قرار داده است. برای بخش دریانوردی نیز، بیمه گذاران اروپایی و بیمه های اتکایی از ارائه خدمات به کشتی های حامل نفت ایران و تولیدات نفتی جمهوری اسلامی در هر نقطه ای از جهان منع می شوند. البته بسیاری از شرکت های بیمه گذار آسیایی در چین و ژاپن در چارچوب نظام تحریم ها قرار نمی گیرند اما از آنجایی که به بازار بیمه اتکایی شرکت های اروپایی وابسته هستند، نمی خواهند ریسک ارائه خدمات به ایران را متحمل شوند.

البته شرکت های بیمه گذار در ژاپن و کره جنوبی هم اکنون در صدد لابی برای استفاده از معافیت از تحریم های اتحادیه اروپا هستند اما به نظر می رسد که مقامات این اتحادیه می خواهند تحریم ها به طور کامل اجرا شوند.

تحلیلگران می گویند تاثیر تحریم های اروپا برای طرف های سوم معامله با ایران نیز بسیار قابل توجه است چرا که در صورت تصادف و بروز سانحه یا نشت نفت، آنها نیز ضرر خواهند کرد. این در حالی است که بیمه اتکایی، طرف سوم را نیز پوشش می دهند.

به گزارش رویترز، نفت کشی با گنجایش 2 میلیون بشکه نفت باید در حدود یک میلیارد دلار پوشش بیمه ای داشته باشد تا بتواند در اغلب بنادر جهان پهلوگیری کند.
تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

 


نظر شما :