درخواست آمریکا و اروپا در آستانه مذاکره با ایران

تاسیسات فوردو تعطیل شود!

۲۰ فروردین ۱۳۹۱ | ۱۶:۰۴ کد : ۱۸۹۹۷۵۳ اخبار اصلی
دولت اوباما و متحدان اروپایی اش قصد دارند دور جدید مذاکرات هسته ای با ایران را با درخواست تعطیلی فوری و خلع تجهیزات تاسیسات هسته ای زیرزمینی در ایران آغاز کنند. این در حالی است که رئیس جمهور آمریکا در غالب پیامی محرمانه به رهبر ایران اعلام کرده که با برنامه های هسته ای صلح آمیز تهران موافق است.
تاسیسات فوردو تعطیل شود!
دیپلماسی ایرانی: دولت اوباما و متحدان اروپایی اش قصد دارند دور جدید مذاکرات هسته ای با ایران را با درخواست تعطیلی فوری و خلع تجهیزات تاسیسات هسته ای زیرزمینی در ایران آغاز کنند. این تازه ترین اخباری است که به نقل از دیپلمات های آمریکایی و اروپایی در خصوص شرایط مذاکره با ایران در روزنامه نیویورک تایمز منتشر شده و این در حالی است که روز جمعه روزنامه واشینگتن پست اعلام کرده بود، رئیس جمهور آمریکا در غالب پیامی محرمانه به رهبر ایران اعلام کرده که با برنامه های هسته ای صلح آمیز تهران موافق است.
با این حال نیویورک تایمز به نقل از دیپلمات ها گزارش داده که علاوه بر تعطیلی سایت زیرزمینی که به فوردو مشهور است، غرب از ایران می خواهد تولید سوخت اورانیوم که چند گام پیش از تولید مواد لازم برای بمب است را متوقف کرده و ذخایر موجود سوخت اورانیوم را نیز به خارج از کشور انتقال دهد.
این در حالی است که موضع مذاکره ای یک حرکت گشاینده خواهد بود که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا آن را آخرین فرصت تهران برای حل دیپلماتیک مساله هسته ای با سازمان ملل و غرب توصیف می کند. در این مذاکرات از ایران درخواست می شود که تاسیسات فوردو در نزدیکی قم را باوجود سرمایه گذاری های کلان تعطیل کند و مشخص نیست که آیا طرف های مذاکره با ایران به چیزی کمتر از این درخواست رضایت خواهند داد یا خیر. اما آنچه واضح است این است که عمل به این درخواست ها برای رهبران ایران که می خواهند ژست سیاسی خود را حفظ کنند، دشوار خواهد بود.
این در حالی است که همچنان تردید در مورد رویکرد اوباما و متحدانش و واکنش تهران وجود دارد. برخی بر این گمانند که تحریم و تهدید نظامی این دیدگاه را در تهران تقویت می کند که دستیابی به راهکار مذاکره ای بسیار بهتر از انزوا و بحران اقتصادی است . در مقابل گروهی نیز بر این عقیده اند که ایجاد شرایط دشوار موضع تندرو ها در ایران را تقویت خواهد کرد.
یک مقام عالی رتبه دولتی در این زمینه اظهار داشت که ایده ای در مورد واکنش ایرانیان وجود ندارد و تا زمانی که نخستین ملاقات انجام نشود، عکس العمل تهران قابل پیش بینی نیست.
اما در حالی که احتمالا مذاکرات روز جمعه برگزار خواهد شد، برخی اختلاف نظر ها در داخل ایران در مورد مکان این نشست وجود دارد. هرچند پیش از این از توافق مقدماتی در مورد استانبول خبر رسیده بود اما اکنون ایران گزینه هایی مانند بغداد، دمشق، بیروت و حتی چین را مطرح می کند.
این رویکرد ایران تردید هایی را در بین مقامات دولت اوباما و شرکای اروپایی آنها در خصوص آمادگی تهران برای مذاکرات جدی و پاسخ به سوالات پدید آورده است. از سوی دیگر اظهارات اخیر غلامرضا مصباحی مقدم، نماینده مجلس شورای اسلامی نیز نگرانی هایی را ایجاد کرده است. وی اخیرا اعلام کرده که ایران تکنولوژی و دانش تولید سلاح هسته ای را در اختیار دارد اما این راه را انتخاب نخواهد کرد. البته اظهارات وی که در وب سایت مجلس منتشر شده بود ، روز بعد حذف شد.
از سوی دیگر این اختلاف نظر نیز در بین متحدان غربی وجود دارد که آیا رهبران ایران تصمیم سیاسی برای دنبال کردن تولید سلاح هسته ای را اتخاذ کرده اند یا خیر. آژانس های جاسوسی غربی در برآورد های سال 2007 خود اعلام کرده اند که ایران از سال 2003 برنامه های هسته ای تسلیحاتی خود را متوقف کرده است . هنوز برای تولید بمب هسته ای تصمیم نهایی را اتخاذ نکرده اما انگلیس و به خصوص اسرائیل با اشاره به شواهدی تاکید دارند که اگر ایران برای تولید سلاح هسته ای تصمیم گیری نکرده باشد، دست کم برای مجهز شدن به توانایی تولید سلاح هسته ای عزم خود را جزم کرده است.
برخی مقامات آمریکایی بر این گمانند که در صورتی که تهران برای تولید سلاح هسته ای اقدام کند، آنها به موقع متوجه علائم خواهند شد و اقدام نظامی انجام می دهند اما دیگران در این مورد تردید دارند.
اما درخواست برای مذاکره در شرایطی مطرح می شود که به نظر نمی رسد مقامات آمریکایی و اروپایی با نتیجه ای که ذخایر اورانیوم را در ایران باقی بگذارد یا امکان غنی سازی 20 درصدی را برای جمهوری اسلامی محفوظ نگاه دارد، موافقت کنند.
این در حالی است که نتیجه این مذاکرات یا شکست آن می تواند نشان دهنده توانایی واشینگتن در تعدیل تهدید هایی باشد که از سوی اسرائیل در خصوص گزینه نظامی علیه ایران مطرح می شود. اما گفت و گو با رهبران ایران برای اوباما نیز ریسک هایی به همراه دارد ، چرا که موضوع ایران به یکی موضوعات پراهمیت در تبلیغات انتخاباتی ایالات متحده تبدیل شده است. در صورتی که ایران با درخواست آمریکا و اروپا برای متوقف کردن خطرناک ترین بخش های برنامه هسته ای خود موافقت نکند، اوباما در تابستان با بحرانی در مورد ایران مواجه خواهد شد که تنها چند ماه پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا، ایجاد می شود.
یک مقام دولتی در این زمینه اظهار داشت: این پیچیده ترین مذاکراتی است که اوباما به آن وارد می شود و توجه ویژه جمهوریخواهان و دمکرات ها را به خود جلب می کند. از سوی دیگر چین و روسیه برای تعدیل تحریم ها علیه ایران تلاش می کنند و فرانسه نیز به دنبال تحریم های گسترده تر علیه ایران است. همچنین تهدید نظامی اسرائیل علیه ایران نیز همچنان روی میز است.
متحدان اروپایی، به خصوص فرانسه و انگلیس از این موضوع ابراز نگرانی می کنند که اوباما می خواهد حتی در صورت بی ثمر بودن مذاکرات، این گفت و گو ها تا ماه نوامبر و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ادامه داشته باشد تا در صورت شکست مذاکرات ریسک اقدام نظامی وجود نداشته باشد. برخی در اسرائیل و اروپا ادعا می کنند که ایران از این فرصت برای خرید زمان استفاده می کند و این در حالی است که سانتریفوژها همچنان در حال فعالیت هستند.
مقامات دولتی در گفت و گو های خود با رسانه ها تاکید دارند که اولویت فوری آنها متوقف کردن غنی سازی 20 درصدی و انتقال ذخایر سوخت به خارج از ایران است و خلع تجهیزات سایت فوردو در مرحله دوم قرار دارد.
تامی ویتور، سخنگوی شورای امنیت سازمان ملل روز جمعه تاکید کرد که موضع روشن است و ایران باید طبق تعهدات بین المللی، همانگونه که شورای امنیت درخواست کرده عملیات غنی سازی را متوقف کند.
تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10



نظر شما :