باوجود عدم تمایل تهران

آنکارا همچنان آماده میزبانی مذاکرات است

۱۹ فروردین ۱۳۹۱ | ۱۹:۵۱ کد : ۱۸۹۹۷۲۵ اخبار اصلی
باوجود اینکه مقامات تهران به روشنی نسبت به برگزاری مذاکرات هسته ای در ترکیه تمایلی ندارند، استانبول همچنان برای برگزاری این مذاکرات آمادگی دارد.
آنکارا همچنان آماده میزبانی مذاکرات است
دیپلماسی ایرانی: باوجود اینکه مقامات تهران به روشنی نسبت به برگزاری مذاکرات هسته ای در ترکیه تمایلی ندارند، استانبول همچنان برای برگزاری این مذاکرات آمادگی دارد.

احمد داود اغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در ملاقات با سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و عضو ارشد مذاکرات هسته ای بار دیگر بر تمایل ترکیه برای میزبانی مذاکرات صحه گذاشته است.

شبکه العالم به نقل از وی گزارش داد که روابط بین ترکیه و ایران استراتژیک و برادرانه است و ترکیه همچنان برای میزانی مذاکرات آماده است. با این حال وی در بخش دیگری از اظهارات خود پیشنهاد میزبانی بغداد برای مذاکرات هسته ای که اخیرا از سوی ایران مطرح شده را پیشنهادی هوشمندانه توصیف کرد.

این در حالی است که رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه در واکنش به این پیشنهاد تهران آن هم در شرایطی که از مدت ها پیش استانبول به عنوان میزبان مذاکرات مطرح بود ، از جمهوری اسلامی درخواست کرده که با صداقت رفتار کند.

برخی بر این گمانند که موضع ترکیه در قبال بحران سوریه اصلی ترین عاملی است که موجب شده مقامات تهران با میزبانی آنکارا مخالفت کنند.

روزنامه کریستین ساینس مانیتور در گزارشی با اشاره به تبدیل شدن مکان مذاکرات به معضلی در پرونده هسته ای ایران می نویسد: تهران به صراحت می گوید تمایلی به میزبانی ترکیه ندارد و این نشان دهنده حساسیتی است که ایرانیان در مورد ترکیه و دیپلماسی این کشور در منطقه پیدا کرده اند.

به گزارش این روزنامه آمریکایی اکنون مکان مذاکرات نیز اهمیت زیادی در دیپلماسی هسته ای ایران دارد.

اما مخالفت تهران با میزبانی ترکیه در حالی صورت می گیرد که غرب بر این باور است ترکیه با توجه به موقعیت جغرافیایی خود در بین قاره آسیا و اروپا و روابط نزدیک با ناتو و همچنین ایران می تواند میزبان خوبی برای مذاکرات هسته ای باشد. با این وجود نقش آفرینی های اخیر ترکیه در امور منطقه ای از جمله سوریه موجب شده که از نقطه نظر جمهوری اسلامی این کشور یک رقیب منطقه ای محسوب شود.

در روز های اخیر تعدادی از مقامات ایرانی از محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گرفته تا علادین بروجردی، رئیس کمیته امنیت ملی مجلس شورای اسلامی اعلام کرده اند که ایران نمی خواهد ترکیه میزبان مذاکرات باشد. برخی بر این گمانند که موضع این مقامات از نگرانی های تهران در خصوص رویکرد دیپلماتیک ترکیه دی منطقه حکایت دارد .

هیلاری کلینتون؛ وزیر امور خارجه آمریکا در زمره نخستین مقاماتی بود که از توافق اولیه در خصوص میزبانی ترکیه برای مذاکرات هسته ای با ایران خبر داد و این در حالی است که روابط دوستانه ترکیه با آمریکا کاملا روشن و علنی است.

اما تحلیلگران می گویند عمق مشکلات و اختلافات ایران و ترکیه بسیار فراتر از روابط نزدیک آنکارا با کاخ سفید است. آنچه ایرانیان را نگران می کند، نقش ترکیه در بهار عربی و حران در سوریه است که نفوذ آنکارا به عنوان یک قدرت منطقه ای را روشن تر کرده است. البته این نفوذ به شیوه ای است که تا حدود زیادی با آنچه مورد انتظار ایران است، تفاوت دارد.

ایران از مدت ها پیش طرح های خود را برای تبدیل شدن به قدرت مطلق منطقه ای داشته، اما بحران در سوریه تا حدودی موجب ضعف یکی از قطب های نفوذ تهران شده است . در همین حال ترکیه نقش میانجی بین کشورهای منطقه و غرب را ایفا می کند و با قرار گرفتن در کنار کشور های که پیروزمندانه بهار عربی را پشت سر گذاشته اند در تلاش برای افزایش قدرت منطقه ای خود است.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10


نظر شما :