مجله هفته: خطیب مسجدالحرام در حضور مصلحی چه گفت؟

۱۸ فروردین ۱۳۹۱ | ۱۶:۲۳ کد : ۱۸۹۹۶۸۷ اخبار اصلی
حمایت عربستان سعودی از مخالفان بشار اسد و چشم پوشی از مخالفت های مردم بحرین علیه رژیم حاکم، موضوعی است که در جریان خطبه های نماز جمعه مسجدالحرام توجه حیدر مصلحی وزیر اطلاعات ایران را به خود جلب کرده و موجب انتقاد وی از سیاسی کاری علمای سعودی شده است.
مجله هفته: خطیب مسجدالحرام در حضور مصلحی چه گفت؟
دیپلماسی ایرانی: عربستانی ها از همه ابزارهای رسانه ای خود استفاده می کنند تا افکار عمومی جامعه خویش را در مورد قضایای سوریه و بحرین به شکلی که مطلوب سیاست هایشان است، هدایت کنند و در این راه حتی از تریبون های مذهبی که مخاطبان غیر سعودی بسیاری در پای آن حضور دارند نیز فروگذار نمی کنند.

در عربستان آن اندازه که درباره ظلم های روا داشته شده بر مردم سوریه و لزوم حمایت و تقویت مخالفان بشار اسد صحبت می شود، از خون های ریخته شده در بحرین و اعتراض های بی پایان شیعیان این کشور علیه حاکمان مستبد خود سخنی بر زبان نمی آید و رسانه های این کشور نیز در خدمت این سیاست دوگانه و متناقض هستند.

حیدر مصلحی که چند ماه پیش سفری یکباره به عربستان سعودی داشت و جز چند سطر و عکس از این سفر مخابره نشد و تنها گمانه هایی درباره دیدارهای او با مقام های عالی رتبه این کشور به میان آمد، به تازگی انتقادهایی را نسبت به جوسازی های عربستان علیه سوریه و جانبداری از حکومت بحرین مطرح کرده است.

انتقادهای امروز او به آن سفر سیاسی پیشین برنمی گردد بلکه ناظر بر بخشی از مشاهدات وی در سفر حج عمره ایشان است که ظاهرا در هفته های اخیر انجام شده است.

او در گفتگو با خبرگزاری فارس به اظهارات خطیب نماز جمعه مسجدالحرام انتقاد کرده و گفته است: چرا باید با احساسات مردم بر اساس برداشت‌های سوء از آیات قرآن کریم در موضوع سوریه بازی شود و از حرکت‌های مسلحانه، خراب‌کارانه و تروریستی در سوریه که با طراحی صهیونیست‌ها دنبال می‌شود، حمایت شود اما در مقابل نه از به خاک و خون کشیده شدن مردم در سایر کشور‌ها به ویژه بحرین و یمن سخنی گفته شود، نه از ظرفیت عظیم کنگره حج برای هم‌افزایی با حرکت جهانی «الی بیت المقدس» و «روز زمین» استفاده‌ای شود.

وی تأکید کرده که این‌گونه برخورد‌ها در شأن خطیب جمعه نیست که باید عدالت داشته باشد. مصلحی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه نظر شما درباره برخی اظهارات ائمه جمعه در سایر کشورهای اسلامی و موضع گیری شان در قبال کشورهایی مانند سوریه، بحرین و فلسطین چیست؟ گفته است: همان‌طور که مقام معظم رهبری هم در دیدار با نخست وزیر ترکیه اشاره کردند، قضیه سوریه به‌طور کلی با بیداری اسلامی در منطقه متفاوت است.

وی سپس به تحلیل آنچه در سوریه اتفاق می افتد پرداخته و افزوده است: ما اخبار ریز و پنهان حرکت و مباحثی را داریم که در سوریه دنبال می‌شود، که چه کشورهایی حمایت می‌کنند و اخبار دقیقی داریم که در پشت قضیه انفجاراتی که در سوریه به دست گروه‌های مسلح صورت می‌گیرد و زن و بچه مردم به خاک و خون کشیده می‌شوند، اسرائیل حضور دارد. اسنادی هم داریم مبنی بر اینکه متاسفانه برخی کشورهای منطقه در حالت خوش‌بینانه به صورت ناآگاهانه، که در واقع این طور هم نیست که ناآگاهانه باشد، با این حرکت‌ها همراهی می‌کنند.

مصلحی در ادامه گفته است: آنها این حرکت را شروع کردند و با کمال تاسف بسیاری از کشورهای منطقه که خود را در وضعی هستند که باید بیداری اسلامی قطعا در آن‌ها شکل بگیرد و می‌گیرد، همراه با امریکایی‌ها دارند، در این مقوله با صهیونیست‌ها همراهی می‌کنند و متوجه نیستند.

وزیر اطلاعات درباره آنچه از جانب خطیب مسجدالحرام شنیده، نیز می گوید: متاسفانه در نماز جمعه مسجد الحرام نکته تاسف باری که دیدم این بود که خطیب نماز جمعه در بحث سوریه خیلی احساسات را تحریک می‌کرد و برداشت‌های سویی از آیات قرآن در این باره داشت اما با کمال تاسف شأن خطیب جمعه این نیست که در موضوع بحرین که زنان و کودکان به خاک و خون کشیده می‌شوند، سیاسی کاری کند بلکه خطیب جمعه باید با عدالت بتواند به مباحث بپردازد. شأن خطیب جمعه این نیست که در مقوله سوریه که انفجارات آن به دست گروه‌هایی با پشتیبانی صهیونیست‌ها صورت می‌گیرد، این طور موضع گیری کند اما درباره بحرین و یا به خاک و خون کشیده شدن زن و فرزند و افراد می‌ان‌سال در یمن اشاره‌ای نکند که البته این تلقی خوبی از خطیب جمعه نیست.

وی در پایان به عدم توجه آن خطیب به "روز زمین" که به فلسطینیان مربوط است، اشاره و تاکید کرده است: انتظار ما این است که نخبگان عربستان حداقل در مباحثی مانند فلسطین حرکت‌ها و اقداماتی داشته باشند و واقع بینانه با این مسائل برخورد کنند... متاسفانه غیر از دعا در حق مردم فلسطین حرکت دیگری ندیدیم و انتظار این است که نخبگان به ویژه خطیبان نماز جمعه این مرکز و این کشور در این جهت نقش ایفا کنند و خودی نشان دهند که متاسفانه شاهد آن نبودیم.

 

نظر شما :