اخوان‌المسلمین به مثابه قطب سیاسی

۱۵ فروردین ۱۳۹۱ | ۰۰:۱۷ کد : ۱۸۹۹۵۵۱ اخبار اصلی
با معرفی خیرت شاطر به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری از سوی حزب اخوان المسلمین، معادلات قدرت در مصر دستخوش تغییر شده و جریان های سیاسی داخل و خارج این کشور، منتظر تحولاتی تازه در این کشور هستند.
اخوان‌المسلمین به مثابه قطب سیاسی
 دیپلماسی ایرانی: اخوان المسلمین گفته بود که در انتخابات ریاست جمهوری نامزدی معرفی نمی کند. بسیاری بر این عقیده بودند که این تصمیم اخوان از این جهت هوشمندانه است که این حزب با درک شرایط داخلی و احتمال مانورهای خارجی در فضای این کشور، مشارکت سیاسی خود را در حیطه پارلمان و فضای عمومی جامعه نگاه خواهد داشت و حیثیت و اعتبار چندین ساله خود را به پای تغییرات و تخریب های ناشی از سقوط نظام پیشین قربانی نخواهد کرد.

این حزب در انتخابات پارلمانی پیروزی مهمی به دست آورد و گروه های غیر اسلامی و سکولار را نگران کرد. همان انتخابات نشان داد که پایگاه اجتماعی و سیاسی این حزب به اندازه ای است که رقیب و همترازی در مصر ندارد و گروه های مخالف و متنوع سیاسی در این کشور، تنها با ائتلاف با یکدیگر می توانند موازنه ای در فضای سیاسی ایجاد کنند و به قطبی تازه بدل شوند.

اخوان پس از سقوط رژیم حسنی مبارک از همه ظرفیت ها برای به دست گرفتن قدرت در این کشور برخوردار بوده و جامعه متشنج مصر نیز که تشنه دموکراسی و دگردیسی کامل است، اقبال خود را نسبت به این جریان سیاسی و فرهنگی در انتخابات پارلمانی نشان داده است.

برخی ناظران سیاسی بر این باور بوده و هستند که اولین رئیس جمهور مصر پس از سقوط مبارک و گذار از دوره انتقالی، کار دشواری پیش رو دارد و با خطرهای فزاینده ای روبرو خواهد بود. رابطه با امریکا و قدرت های جهانی، پیمان صلح با اسرائیل، بحران غزه، تغییر موازنه قدرت در منطقه، رویارویی با الگوهای حکومتی متفاوت، تغییر در کشورهای پیرامونی و مهم تر از همه اوج گیری مطالبات مردمی و التهابات داخلی ناشی از فضای متکثر و باز سیاسی از جمله چالش هایی است که دولت آینده مصر با آن دست به گریبان خواهد بود.

با وجود این مخاطرات، حزب اخوان المسلمین اعلام کرد که مجلس شورای گروه و کمیسیون عالی حزب آزادی و عدالت وابسته به این گروه در پی نشستی که روز شنبه برگزار کردند، تصمیم گرفتند خیرت شاطر را برای نامزدی در انتخابات آینده ریاست ‌جمهوری معرفی کنند. شاطر چهره ای شناخته شده و معتدل به حساب می آید و به لحاظ اجتماعی نیز پایگاه مطلوبی دارد. اما از سوی دیگر رقیب او نبیل العربی نیز از حمایت برخی جریان های سیاسی و همچنین حمایت های منطقه ای برخوردار است و می تواند سکان ریاست جمهوری مصر را پس از یک دوره طولانی ریاست جمهوری حسنی مبارک برعهده بگیرد.

اما شاطر هم آمادگی خود را برای احراز این پست اعلام کرده و با استعفا از پست معاونت دبیرکلی اخوان المسلمین و همچنین عضویت در کمیسیون عمومی حزب آزادی و عدالت، خود را برای انتخابات آماده کرده است.

برخی فعالان سیاسی از جمله رئیس حزب آزادی و عدالت اعلام کرده اند که یکی از دلایل به میدان آمدن اخوان در انتخابات ریاست جمهوری، تلاش‌هایی است که با هدف جلوگیری از دستیابی به ثبات و آرامش در مصر جریان دارد.

مصر از زمان سقوط رژیم مبارک و روی کار آمدن دولت نظامی انتقالی، آبستن حوادث و تنش های زیادی بوده و مردم و گروه های سیاسی مصرانه به دنبال برپایی زودهنگام انتخابات ریاست جمهوری و خروج از وضعیت انتقال بوده اند. وجود عناصر و خط مشی های مغایر با اهداف انقلابیون در بدنه فعلی حکومت از دیگر دلایلی است که اهمیت انتخابات پیش رو و حضور نیروهای اسلام گرا در آن را دوچندان می کند.

علاوه بر خیرت شاطر، افرادی چون "حازم صلاح أبو اسماعیل" و "محمد سلیم العوا" از مبلغان مذهبی این کشور نیز نامزدی خود را برای انتخابات اعلام کرده اند که هر سه نامزدهای اسلام‌گرا محسوب می شوند. انتخابات ریاست‌ جمهوری مصر در ماه می برگزار خواهد شد.


نظر شما :