مقام عالی رتبه حماس با در نظر گرفتن احتمال تنش نظامی میان تهرات-تل آویو

در صورت بروز جنگ بی طرف می مانیم

۱۷ اسفند ۱۳۹۰ | ۱۵:۱۲ کد : ۱۸۹۸۷۴۱ اخبار اصلی
روزنامه گاردین به نقل از یکی از مقامات عالی رتبه این گروه نظامی اسلامی گزارش داد در صورتی که جنگی بین ایران و اسرائیل اتفاق بیافتد، حماس در کنار ایران قرار نمی گیرد.
در صورت بروز جنگ بی طرف می مانیم

دیپلماسی ایرانی: در حالی که موضوع اقدام نظامی علیه ایران این روز ها در اسرائیل و آمریکا بر سر زبان هاست و محور گفت و گو های اخیر رئیس جمهور آمریکا باراک اوباما با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل نیز همین مساله بوده است، گروه اسلامی حماس اعلام کرده که در صورت بروز جنگ بین اسرائیل و ایران در حاشیه می ایستد.

روزنامه گاردین به نقل از یکی از مقامات عالی رتبه این گروه نظامی اسلامی گزارش داد در صورتی که جنگی بین ایران و اسرائیل اتفاق بیافتد، حماس در کنار ایران قرار نمی گیرد.

صلاح برداویل، یکی از چهره های سیاسی برجسته حماس در گفت و گو با این روزنامه انگلیسی اظهار داشت، اگر جنگی بین این دو قدرت منطقه ای روی دهد، حماس بخشی از این درگیری نخواهد بود. وی افزود: حماس بخشی از اتحاد نظامی در منطقه نیست و استراتژی این گروه نیز بر مبنای حفاظت از حقوق خود استوار است.

گاردین همچنین به نقل از یک مقام دیگر حماس که کنترل نوار غزه را بر عهده دارد نیز گزارش داد این گروه در جنگ بین ایران و اسرائیل درگیر نخواهد شد.

این در حالی است که نتانیاهو و ایهود باراک وزیر دفاع وی در ماه های اخیر بارها موضوع اقدام نظامی علیه ایران را مطرح کرده اند. از سوی دیگر نخست وزیر اسرائیل نیز در جریان ملاقات اخیر خود با اوباما تاکید کرد که تحریم ها به تنهایی در متوقف کردن برنامه های هسته ای ایران موفق نیستند و زمان زیادی نیز برای برخورد با جمهوری اسلامی باقی نمانده است. وی بر این باور است که باید پیش از اینکه ایران به نقطه بدون بازگشت در فعالیت های هسته ای برسد، اقدامی علیه این فعالیت ها انجام داد. هرچند که جمهوری اسلامی اهداف هسته ای خود را صلح آمیز خوانده و این ادعا ها را تکذیب می کند.

اما با وجود درخواست اوباما از نتانیاهو برای صبوری به خرج دادن و در نظر گرفتن زمان برای به نتیجه رسیدن تحریم ها علیه ایران، نخست وزیر اسرائیل به این موضع رئیس جمهور آمریکا واکنش نشان نداده و تنها تاکید کرده است که اسرائیل باید در استفاده از گزینه نظامی برای حفاظت از خود آزادی تصمیم گیری داشته باشد.

با این حال موضعی که حماس در خصوص درگیری نظامی احتمالی بین اسرائیل و ایران اتخاذ کرده، آن هم در شرایطی که تا چندی پیش جمهوری اسلامی اصلی ترین منابع تامین مالی و تجهیزاتی این گروه به شمار می آمد، بسیار حائز اهمیت است.

یکی از عواملی که در ماه های اخیر روابط ایران و حماس را تحت تاثیر قرار داد، بحران در سوریه بود. با ادامه اعتراض ها در سوریه و شرایط متشنج این کشور، گروه حماس روند خروج نیرو هایش از سوریه را آغاز کرد و این در حالی بود که به طور تاریخی پایگاه این گروه در سوریه بود و ایران نیز از همین طریق به این گروه کمک می کرد. خارج شدن نیرو ها و تجهیزات حماس از سوریه و تلاش برای یافتن پایگاه هایی در کشور های عربی موجب شد که برخی گزارش ها در خصوص قطع کمک مالی ایران به حماس منتشر شود.

ایران به عنوان متحد و دوست بشار اسد در سوریه از حماس می خواست که حضورش را در این کشور حفظ کند اما رهبران حماس با وجود درخواست ایران، به روند خروج از سوریه شتاب بخشیدند.

اما موضعی که حماس در مورد درگیری بین ایران و اسرائیل اتخاذ کرده به گمان برخی تحلیلگران می تواند به نفع اسرائیل باشد، چرا که در صورتی که اسرائیل حمله هوایی را علیه تاسیسات هسته ای ایران انجام دهد آنگاه پیش بینی می شود که اسرائیل نیز با راکت باران خاکش از سوی نوار غزه و حزب الله در لبنان مواجه باشد. اما در صورتی که حماس نخواهد در این جنگ جانب ایران را بگیرد، آنگاه یکی از پایگاه های حمله به اسرائیل در نوار غزه از بین می رود.

هرچند حسن نصرالله، رهبر حزب الله نیز پیش از این اعلام کرده بود که این گروه نظامی در صورتی که ایران از سوی اسرائیل مورد حمله واقع شود، طرف جمهوری اسلامی را خواهد گرفت، در گفت و گوی اخیر خود با روزنامه بیروت تا حدودی از این موضع عقب نشینی کرده است.

وی در این گفت و گو اظهار داشت در صورتی که جنگی بین اسرائیل و ایران اتفاق بیافتد، جمهوری اسلامی از حزب الله نمی خواهد که کاری انجام دهد و ما در آن زمان برای اقداماتی که می خواهیم انجام دهیم تصمیم گیری می کنیم.

برخی بر این گمانند که شاید اظهارات وی با توجه به احتمال حمله اسرائیل به لبنان در صورت درگیری نظامی بین ایران و اسرائیل مطرح شده باشد. اسرائیل هشدار داده در صورتی که حزب الله در درگیری نظامی احتمالی اسرائیل و ایران جانب تهران را بگیرد، حمله به لبنان در انتظارش خواهد بود.

این در حالی است که  غربی ها ادعا می کنند  جمهوری اسلامی ایران 40 هزار راکت و موشک را از طریق سوریه در اختیار حزب الله قرار داده و می کوشد از این گروه نظامی به عنوان یک متحد اسراتژیک استفاده کند. علاوه بر این حزب الله بر خلاف حماس، باوجود درگیری ها در سوریه روابط نزدیک خود را با ایران حفظ کرده است.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

 


نظر شما :