دهلی نو هم به جمع دوستداران عربستان پیوست

خرید نفت بزرگترین پالایشگاه هند از ایران نصف شد

۱۶ اسفند ۱۳۹۰ | ۱۴:۳۲ کد : ۱۸۹۸۶۷۲ اخبار اصلی
هرچند سفر هیات اقتصادی هند به ایران آن هم در شرایطی که فشار تحریم ها روابط تجاری جمهوری اسلامی با جامعه بین المللی را تحت تاثیر قرار داده، امیدواری هایی را در خصوص تقویت روابط تجاری دوجانبه پدید آورد، اما به طور همزمان یزرگترین خریدار هندی نفت ایران اعلام کرده است که قصد دارد واردات نفت از جمهوری اسلامی را به نصف کاهش دهد.
خرید نفت بزرگترین پالایشگاه هند از ایران نصف شد

دیپلماسی ایرانی: هرچند سفر هیات اقتصادی هند به ایران آن هم در شرایطی که فشار تحریم ها روابط تجاری جمهوری اسلامی با جامعه بین المللی را تحت تاثیر قرار داده، امیدواری هایی را در خصوص تقویت روابط تجاری دوجانبه پدید آورد، اما به طور همزمان یزرگترین خریدار هندی نفت ایران اعلام کرده است که قصد دارد واردات نفت از جمهوری اسلامی را به نصف کاهش دهد. به این ترتیب یک پالایشگاه هندی، تازه ترین پالایشگاه آسیایی است که تحت فشار تحریم های غرب، خرید نفت از ایران را محدود می کند.

این در حالی است که تا کنون هند، چین و ژاپن در مجموع نیمی از صادرات 2 میلیون و 600 هزار بشکه ای ایران را خریداری می کردند، اما تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا موجب شده که هر 3 کشور خرید نفت از ایران را کاهش دهند. گزارش ها حاکی از آن است که چین در ماه های اخیر واردات نفت از ایران را به نصف کاهش داده و مقامات ژاپن نیز در حال رایزنی با آمریکا برای اطلاع از میزان کاهش وارداتی هستند که باید در مورد نفت ایران اعمال کنند. از هم اکنون نیز ژاپن روند افزایش واردات از عربستان سعودی را آغاز کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پالایشگاه دولتی مانگالور هند قصد دارد در سال مالی جدید که از ماه آوریل آغاز می شود، واردات نفت از ایران را به 80 هزار بشکه در روز کاهش دهد. این در حالی است که این پالایشگاه به عنوان بزرگترین خریدار هندی نفت ایران روزانه 150 هزار بشکه نفت از ایران خریداری می کرد.

هرچند مقامات این پالایشگاه هنوز در این خصوص اظهار نظر نکرده اند اما کارشناسان می گویند هند نیز قصد دارد مانند دیگر خریداران آسیایی نفت ایران پیش از اجرای قانون تحریم نفت جمهوری اسلامی در تاریخ 28 ژوئن، وابستگی خود به این واردات را کمتر کند.

محاسبه های خبرگزاری رویترز نشان می دهد در صورتی که پالایشگاه ها با طرح های خود به منظور کاهش واردات از ایران پیش بروند، در سال مالی 2013- 2012 خرید نفت از ایران بیش از 20 درصد کاهش می یابد.

این در حالی است که دولت دهلی نو در محافل عمومی همچنان اعلام می کند که به رغم تحریم ها به تجارت با ایران ادامه می دهد اما در پشت پرده پالایشگاه های دولتی هند از سوی دولت برای کاهش واردات از ایران تحت فشار قرار می گیرند.

مشکل پرداخت دلارهای نفتی

اما موضوع کاهش واردات مانگالور از ایران در حالی مطرح می شود که این پالایشگاه هم اکنون نیز برای پرداخت پول نفت خریداری شده از ایران دچار مشکل است و به همین دلیل واردات نفت از ایران را از 150 هزار بشکه به 142 هزار بشکه در روز کاهش داده بود اما واردات واقعی این پالایشگاه از ایران در ماه های اخیر حدود 120 تا 122 هزار بشکه در روز بوده است.

مشکل پرداخت پول نفت به ایران در سال گذشته بدهی بالغ بر 5 میلیارد دلار را برای پالایشگاه های هندی ایجاد کرد و سرانجام به واسطه بانکی در ترکیه این بدهی به ایران پرداخت شد. اما با توجه به افزایش دامنه تحریم ها و احتمال خودداری این بانک از ادامه ارائه خدمات، مقامات نفتی هند و ایران سرگرم تعریف مکانیسم های تازه ای برای پرداخت پول نفت هستند. پرداخت با روپیه، پول رایج هند یکی از این مکانیسم هاست که به اعتقاد کارشناسان به نفع ایران نخواهد بود زیرا به تامین منابع ارزش مهم مانند دلار و یورو در کشور کمک نمی کند.

استراتژی نگاه به عربستان

کاهش خرید نفت هند از ایران از جنبه دیگر با افزایش واردات از کشور های عربی مواجه است.

به گفته تحلیلگران هندی ها نیز مانند دیگر مشتریان نفتی ایران در صددند تا کاهش خرید از ایران را با خرید بیشتر نفت از عربستان سعودی جبران کنند. امارات متحده عربی، کویت و عراق نیز در اولویت های بعدی برای خرید بیشتر نفت قرار دارند. این در حالی است که ایالات متحده نیز از مدت ها قبل سرگرم رایزنی با مقامات سعودی برای تامین نیاز بازار بوده و به دهلی نو نیز امیدواری داده که در راه تامین منابع نفتی کمک خواهد کرد.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

 


نظر شما :