افزایش صادرات نفت عراق و عربستان

۱۵ اسفند ۱۳۹۰ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۸۹۸۶۲۳ اقتصاد و انرژی
درحالی که تحریم های ضد ایرانی غرب سبب افزایش بهای جهانی نفت و بنزین شده و غرب را نگران وخامت اوضاع اقتصادی اش کرده، برخی منابع خبری از افزایش تولید و صادرات نفت عراق و عربستان برای جبران کمبودها خبر داده اند.
افزایش صادرات نفت عراق و عربستان
 دیپلماسی ایرانی: بحران مالی غرب و به خصوص دست و پنجه نرم کردن چند کشور اروپایی با اعتراضات داخلی به دلیل وخیم شدن اوضاع اقتصادی و مواجهه با بدیهی های سنگین، موجب شده است تا کوچک ترین جابجایی و محدودیتی سبب تشدید بحران و وخامت حال این کشورها شود و دست و پای اتحادیه اروپا و امریکا را برای مدیریت بحران بلرزاند. این شرایط همچنین ممکن است سبب شود تا تصمیم سازان تحریم های ضد ایرانی، دست به عصاتر از گذشته حرکت کنند و پیش از هرگونه پیش بینی و برآورد وضعیت، دست به اقدام نزنند.

واکنش تهران نیز به تحریم های ضد ایرانی به دغدغه خاطر این روزهای غرب تبدیل شد و برای مدتی بازار نفت را تکان داد. تهران از قطع صادرات نفت به فرانسه و انگلیس و احتمال قطع صادرات این مایع حیات به کشورهای دیگر خبر داد و انتشار این خبر بلافاصله بر قیمت جهانی نفت تاثیر گذاشت.

اما چه پیش از اعلام تصمیم تهران و چه پس از آن، دیگر صادرکنندگان بزرگ نفت چون عربستان و قطر و امارات اعلام کردند که کمبودهای احتمالی اروپا و امریکا و حتی چین و هند را جبران می کنند و حاضرند در ازای تحریم تهران، به یاری تحریم کنندگان بشتابند.

رویترز به تازگی به نقل از منابع آگاه اعلام کرده که دولت عربستان با هدف مقابله با افزایش قیمت نفت که بهای بنزین را در امریکا به شدت بالا برده، چند روزی است که تولید نفت خود را افزایش داده است.

این خبر گویای این واقعیت است که پس از افزایش قیمت جهانی نفت به بالاترین میزان در 9 ماه اخیر، عربستان از حدود یک هفته پیش صادرات نفت خود را افزایش داده و امریکا هم در نظر دارد ذخایر استراتژیک خود را آزاد کند.

گفته می شود پس از انتشار گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد برنامه هسته‌ای ایران، قیمت نفت برنت دریای شمال به بیش از 126 دلار در هر بشکه رسید. آژانس بار دیگر نسبت به فعالیت های اتمی ایران ابراز نگرانی کرد و متعاقب آن، مقام های اسرائیلی به تبلیغات ضد ایرانی خود ادامه دادند و گفتند تحریم نفتی ایران و افزایش موقت بهای جهانی نفت بهتر از آن است که ایران به یک قدرت اتمی تبدیل شود و با در اختیار گرفتن قدرت مطلق در خلیج فارس، بهای نفت را برای همیشه به دنیا دیکته کند!

اما پس از افزایش قیمت نفت طی دو هفته گذشته، عربستان به عنوان نخستین صادرکننده نفت در جهان، صادرات خود را افزایش داده و به بزرگ‌ترین مشتریان خود به منظور کاهش قیمت طلای سیاه، نفت اضافی پیشنهاد کرده است.

منبع آگاه به رویترز گفته اند که عربستان در این زمینه هماهنگ با سیاست های امریکا پیش می رود و پس از آنکه دولت اوباما بررسی در مورد گشودن ذخایر استراتژیک خود را آغاز کرد، عربستان نیز این حرکت را انجام داد.

تحلیل گران امور نفت معتقدند که افزایش قیمت بنزین در هفته های گذشته، این نگرانی را افزایش داده است که هر اختلالی در بازار نفت می‌تواند سبب افزایش قیمت بنزین شود. با این وجود عربستان بارها اعلام کرده که حاضر است هرگونه کمبود نفت را که از قبال تحریم ایران حاصل می شود جبران کند. ظاهرا عربستانی ها بر قول خود ایستاده و قصد دارند اجازه ندهند که خلا ایران در بازار نفت احساس شود و تحریم هایی را که قرار است از تیرماه به اجرا دربیاید، دچار وقفه و تزلزل کند. گفته می شود از هفته گذشته عربستان صادرات خود را به بیش از 9 میلیون بشکه در روز افزایش داده است.

از سوی دیگر برخی خریداران بزرگ نفت ایران در حال عزیمت به سوی دیگر دارندگان نفت در خاورمیانه هستند. پس از آنکه چین و ژاپن اعلام کردند با وجودی که خرید نفت را از ایران قطع نمی کنند، تصمیم دارند قراردادهای جدیدی با عربستان و امارات منعقد کنند، هند نیز تلاش می کند نفت بیشتری از عراق خریداری کند و از گرفتاری تبادل پولی با ایران و فشار امریکایی ها بر خود بکاهد.

هند قصد دارد خرید نفت از عراق را به میزان ۸۰ هزار بشکه در روز افزایش دهد. وزیر نفت هند گفته است که کشور او به عنوان سومین اقتصاد بزرگ آسیا باید به این اطمینان برسد که در صورت اختلال در واردات نفت به دلیل تحریم های اعمال شده علیه ایران، خواهد توانست این کمبود را از منابع دیگر جبران کند.

عراق با فروش ۳۴۰ هزار بشکه نفت خام به هند، در حال حاضر سومین کشور تامین کننده نفت مورد نیاز هند به شمار می رود اما ظاهرا فشارهای امریکا و قول و قرارهای اعراب با مشتریان ایران سبب شده است تا عراق نیز به دنبال جذب مشتریانی باشد که در جستجوی منابع تازه ای برای خرید نفت موردنیازشان هستند.


نظر شما :