به منظور بازدارندگی در مقابل تهدید ایران صورت گرفت

تقویت پایگاه های دفاعی پنتاگون در خلیج فارس

۰۶ اسفند ۱۳۹۰ | ۱۶:۴۶ کد : ۱۸۹۸۳۲۲ اخبار اصلی
پنتاگون پایگاه های دریایی و زمینی آمریکا در خلیج فارس را به منظور افزایش قدرت بازدارندگی در مقابل تهدید ایران برای بستن تنگه هرمز، تقویت کرده است. مقامات وزارت دفاع آمریکا خاطرنشان کرده اند طرح هایی به منظور بهینه سازی تجهیزات و سخت افزار جنگی و همچنین ارتقاء سطح امور نظارتی در حومه تنگه هرمز توسط پنتاگون انجام شده است.
تقویت پایگاه های دفاعی پنتاگون در خلیج فارس

 دیپلماسی ایرانی: پنتاگون پایگاه های دریایی و زمینی آمریکا در خلیج فارس را به منظور افزایش قدرت بازدارندگی در مقابل تهدید ایران برای بستن تنگه هرمز، تقویت کرده است. مقامات وزارت دفاع آمریکا خاطرنشان کرده اند طرح هایی به منظور بهینه سازی تجهیزات و سخت افزار جنگی و همچنین ارتقاء سطح امور نظارتی در حومه تنگه هرمز توسط پنتاگون انجام شده است.

روزنامه وال استریت ژورنال ضمن مخابره این خبر گزارش داد: پنتاگون به دنبال تقویت سیستم های تسلیحاتی مستقر روز کشتی هاست تا بتواند از آنها در برابر قایق های تندروی ایرانی و حملات موشکی از سواحل استفاده کند. گفته می شود که اقدام برای آماده سازی از سوی فرمانده مرکزی ارتش صادر شده که نظارت بر نیرو های آمریکایی در منطقه خلیج فارس را بر عهده دارد.

برخی بر این باورند که اقداماتی که اخیرا صورت می گیرد از تلاش طرح ریزان جنگ حکایت دارد که گام هایی را به منظور آمادگی برای درگیری احتمالی با ایران بر می دارند. هرچند که کاخ سفید و برخی مقامات دفاعی آمریکا در تلاشند کوبیدن بر طبل جنگ را مهار کرده و بر گزینه های دیگر در قبال جمهوری اسلامی تاکید کنند.

مقامات می گویند به روز رسانی و بهینه سازی تجهیزات پایگاه های آمریکایی در خلیج فارس به دنبال پافشاری تهران بر تهدید بستن تنگه هرمز صورت گرفته است. مقامات جمهوری اسلامی در ماه های اخیر بارها تاکید کرده اند که در صورت افزایش تحریم ها و فشار ها تنگه هرمز را مسدود می کنند. اقدامی که می تواند با توجه به اهمیت استراتژیک تنگه هرمز، صادرات نفتی متحدان عرب آمریکا در خلیج فارس را مختل کند.

یک مقام آمریکایی در این زمینه اظهار داشت: زمانی که دشمن نشانه هایی از توانایی خود را به رخ ما می کشد باید نشان دهیم که در مقابل آن اقداماتی به عمل آورده ایم و به این ترتیب آنها درک می کنند که ما نیز آماده ایم.

اما اخبار مربوط به تقویت قوای بازدارندگی و دفاعی آمریکا در خلیج فارس در حالی منتشر می شود که گزارش روز جمعه آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز بار دیگر به تردید ها در مورد برنامه های هسته ای ایران دامن زده است. تردید هایی که زمینه ساز اعمال تحریم های آمریکا و متحدانش علیه جمهوری اسلامی شده و همین تحریم ها نیز تهدید بستن تنگه هرمز از سوی ایران را به دنبال داشته است.

در گزارش اخیر آژانس آمده است که جمهوری اسلامی ذخایر اورانیوم غنی شده خود را افزایش داده و این در حالی است که درجه خلوص این اورانیوم غنی شده بیش از میزانی است که برای استفاده در راکتور های غیرنظامی مورد نیاز است. از سوی دیگر گفته می شود که فعالیت ها در تاسیسات زیرزمینی ایران در نزدیکی قم نیز شدت بیشتری یافته است. تاسیساتی که به منظور درامان ماندن از حملات هوایی در اعماق زمین بنا شده اند.

اما آمریکایی ها از این نگرانند که مقامات اسرائیلی که دستیابی تهران به سلاح هسته ای را بسیار محتمل و قریب الوقوع می دانند برای بازداشتن جمهوری اسلامی از دستیابی به این هدف به ایران حمله کنند. حمله ای که می تواند آمریکا را نیز به اقدام نظامی برای حفاظت از نیرو هایش، متحدان کلیدی اش در منطقه و بازنگاهداشتن تنگه هرمز، ناگزیر کند. 

به گزارش وال استریت ژورنال، اقدامات آمریکا شکل بالقوه درگیری بین ایران و غرب را به تصویر می کشد: ایران می تواند با قایق های تندرو تنگه هرمز را مسدود کند یا ناو های غربی را که برای باز کردن تنگه هرمز وارد عمل شده اند، هدف بگیرد و در صورت موفقیت آمیز بودن این اقدامات، آمریکا به درگیری وسیع تری سوق داده خواهد شد.

گفتنی است پنتاگون می خواهد که تجهیزات جدید در پایگاه های خاورمیانه تا پیش از فصل پاییز نصب شوند.

از سوی دیگر تیم های عملیاتی ویژه آمریکا در امارات متحده عربی در صورت تلاش تهران برای بستن تنگه هرمز وارد عمل خواهد شد. به گفته یک مقام نظامی، این تیم های ویژه مسئولیت آموزش به نیرو های محلی در امارات متحده عربی، کویت و بحرین را نیز بر عهده دارند.  


نظر شما :