مقام‌های امنیتی غرب اذعان کردند

کمک چین و ترکیه به ایران برای دور زدن تحریم‌ها

۰۱ اسفند ۱۳۹۰ | ۲۱:۲۸ کد : ۱۸۹۸۱۸۳ اقتصاد و انرژی
دستگاه‌های امنیتی غربی، آنها نشانه‌هایی به دست آورده‌اند که ثابت می‌کند تجار ترک به نیابت از ایران تلاش کرده‌اند موسسه‌های مالی‌ای را در اروپا خریداری کنند که این موسسه‌های مالی می‌توانند به ایران کمک کنند که کالاهای مختلف مورد نیازش را تامین کند.
کمک چین و ترکیه به ایران برای دور زدن تحریم‌ها

دیپلماسی ایرانی: طرف‌های امنیتی غربی، چین و ترکیه را متهم کرده‌اند که به ایران می‌کنند چگونه تحریم‌های اعمال شده سازمان ملل و نهادهای اروپایی و امریکایی را دور بزند.

به گزارش شبکه خبری الجزیره به نقل از روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف، به ادعای این سازمان‌ها چین و ترکیه تسهیلات لازم بانکی در اختیار ایران قرار می‌دهند تا بتواند از طریق آن مواد اولیه مورد نیاز و کالاهای اساسی خود را خریداری کند.

ایران تلاش دارد به هر ترتیبی شده تحریم‌های اعمال شده جامعه غربی را که بر سر تداوم برنامه هسته‌ای‌اش متوجه آن کرده‌اند، دور بزند. ایران بارها گفته است که برنامه هسته‌ای‌اش صرفا اهداف صلح آمیز دارد در حالی که غرب و در راس آنها ایالات متحده امریکا دائما بدون ارائه هر گونه سندی ادعا می‌کنند که اهداف برنامه هسته‌ای ایران جنبه نظامی دارد.  

بنا به گزارش روزنامه دیلی تلگراف بانک مرکزی ایران برای دور زدن تحریم‌ها از برخی موسسات مالی در چین و ترکیه استفاده می‌کند و از طریق آنها توانسته است که کالاهای اساسی مورد نیاز خود که غرب پیش‌بینی می‌کرد با اعمال تحریم‌ها بتواند ایران را در تامین آنها ناکام بگذارد، تامین کند و همچنان به روند حرکت اقتصادی خود ادامه دهد.

بنا به این گزارش، متخصصان غربی در سازمان‌های امنیتی چین، بزرگ‌ترین وارد کننده نفت از ایران را متهم کرده‌اند که نقشی محوری در همکاری با ایران برای دور زدن تحریم‌ها ایفا می‌کند و اجازه نمی‌دهد که تحریم‌ها آسیبی به اقتصاد ایران بزند. به گفته آنها چین با دادن مبالغ نقدی به تهران در قبال نفتی که وارد می‌کند و همچنین اجازه‌ای که به بانک‌هایش داده تا بتوانند با بانک‌های ایران برای تامین نیازهایشان مراوده داشته باشند، باعث شده است تا ایران به سادگی بتواند تحریم‌ها را دور بزند.  

یکی از کارشناسان بزرگ امنیتی غرب که دیلی تلگراف نامی از او نیاورده در این باره می‌گوید: «عملکرد ایران بسیار هوشمندانه است و می‌تواند تحریم‌ها را دور بزند و کاری کند که کمترین تاثیر را بر آن بگذارد.»

کارشناسان امنیتی غربی درباره تلاش‌های ترکیه نیز می‌گویند: «ترکیه همچنان روابط حسنه دیپلماتیک خود را با ایران حفظ کرده و این مساله به ایران کمک کرده است که بتواند از تاثیر تحریم‌ها بر خود جلوگیری کند. ترکیه همچنان به مراودات تجاری خود با ایران ادامه می‌دهد و این مساله امکان را برای ایران ایجاد کرده که به راحتی هر آن‌چه می‌خواهد را به دست آورد.»

به ادعای کارکنان دستگاه‌های امنیتی غربی، آنها نشانه‌هایی به دست آورده‌اند که ثابت می‌کند تجار ترک به نیابت از ایران تلاش کرده‌اند موسسه‌های مالی‌ای را در اروپا خریداری کنند که این موسسه‌های مالی می‌توانند به ایران کمک کنند که کالاهای مختلف مورد نیازش را تامین کند و بدین ترتیب اقتصاد خود را تقویت کرده و سرپا نگه دارد.

 یکی از کارشناسان غربی که از او نیز نامی به میان نیامده است، در این باره می‌گوید: «بانک مرکزی ایران از حد و مرزهای اصلی خود در تعاملات مالی عبور کرده و تلاش می‌کند با ایفای نقش امنیتی در مباحث مالی، بسیاری از معاملات بین‌المللی خود را انجام دهد و بدین ترتیب تحریم‌ها را دور بزند.»

به گفته این کارشناسان ایران در ماه‌های اخیر از طریق واسطه‌هایی معاملات خود را بر تعامل با بانک‌های آلمانی متمرکز کرده‌ بود، روند معامله‌ها را وزارت خزانه‌داری امریکا ردیابی کرد و مشخص شد که این معامله‌ها از طریق طرف‌های ترکیه‌ای با بانک‌های آلمانی انجام می‌شده که در حقیقت آن طرف‌های ترک برای ایران کار می‌کرده‌اند.   

همچنین کارشناسان غربی می‌گویند که ایران تلاش کرده است که معاملات مالی و تجاری خود را از طریق اوکراین و روسیه سفید نیز دنبال کند.

  

نظر شما :