چشم انداز روابط تهران و دهلی نو در ابهام قرار گرفت

تجارت ایران و هند در بوته آزمون بمب گذاری ها

۲۷ بهمن ۱۳۹۰ | ۱۳:۳۲ کد : ۱۸۹۸۰۱۱ اخبار اصلی
تمایل هند برای دنبال کردن روابط تجاری با ایران به رغم تحریم های غرب می تواند تحت تاثیر بمب گذاری اخیر در دهلی نو قرار گرفته و صادرکنندگان هندی را از عقد قرارداد های جدید با جمهوری اسلامی باز دارد.
تجارت ایران و هند در بوته آزمون بمب گذاری ها

 تمایل هند برای دنبال کردن روابط تجاری با ایران به رغم تحریم های غرب می تواند تحت تاثیر  بمب گذاری اخیر در دهلی نو قرار گرفته و صادرکنندگان هندی را از عقد قرارداد های جدید با جمهوری اسلامی باز دارد.

این اظهار نظر مقام عالی رتبه یک انجمن تجاری در هند است که ساعاتی پس از منفجر شدن یک خودرو در دهلی نو و زخمی شدن همسفر یک دیپلمات اسرائیلی مطرح شد.

رویدادی که اسرائیل به نقش جمهوری اسلامی در آن اشاره می کند و تهران نیز اتهامات وارده را تکذیب می کند.

اما رئیس اتحادیه صادرکنندگان برنج در هند بر این باور است که انفجار روز دوشنبه روابط تجاری ایران و هند را تخریب کرده و تلاش ها برای حل بحران بدهی 150 میلیون دلاری تهران به دهلی نو بابت واردات برنج را پیچیده تر می کند.

ویجای ستیا، در گفت و گو با خبرگزاری رویترز خاطر نشان کرد که حملات و پیامد های سیاسی آن فضا را متشنج کرده است. وی افزود: تاجرانی که هم اکنون نیز برای دریافت صورتحساب های خود از ایران دچار مشکل هستند از این پس در مورد روابط تجاری با جمهوری اسلامی نگرانی بیشتری خواهند داشت.

ویجای تاکید کرد که شرکت تضمین اعتبار صادراتی دولتی هند نیز دیگر برای محموله هایی که از هند به ایران می روند با توجه به بی ثباتی های موجود خدمات بیمه ای ارائه نمی کند.

این در حالی است که وزارت بازرگانی هند نیز که قصد داشت هیاتی را به منظور رایزنی های تجاری به ایران بفرستد از اظهار نظر در این خصوص خودداری کرده است.

روابط هند با اسرائیل

انفجار در دهلی نو در حالی صورت گرفته است که اسرائیل انگشت اتهام را به سوی ایران و گروه حزب الله نشان می رود. اتهامی که تهران آن را رد می کند. از سوی دیگر مقامات هند نیز اعلام کرده اند که هنوز مطمئن نیستند که چه کسی پشت پرده این انفجارها قرار دارد و در مقابل اتهام زنی های اسرائیل علیه ایران نیز سکوت کرده اند.

این در حالی است که دهلی نو هم با ایران و هم با اسرائیل روابط خوبی دارد و انفجار اخیر عملکرد متوازن کننده دیپلماتیک بین دو کشور را سخت تر کرده اند. همچنین درگیری ها بین ایران و اسرائیل نیز به خاک هند کشیده شده است.

اسرائیل دومین صادرکننده بزرگ تسلیحات به هند است اما در مقابل هند نیز خریدار مقادیر قابل توجهی از نفت ایران است که حدود 12 درصد نیاز های داخلی اش را شامل می شود و ایران نیز از هند، برنج وارد می کند. از نظر دیپلماتیک نیز ایران برای هند یک شریک مهم است که از منافع منطقه ای هند پس از خروج نیرو های آمریکایی از افغانستان حفاظت می کند.

وزیر امور خارجه سابق هند بر این باور است انفجار اخیر در دهلی نو روابط هند با جمهوری اسلامی را پیچیده تر می کند.

اما هند که درگیر مشکلی به نام نحوه پرداخت پول نفت به ایران است، پیش از وقوع انفجار اخیر قصد داشت با افزایش صادرات برنج و گندم به ایران، بخشی از صورتحساب 11 میلیارد دلاری خرید سالیانه نفت از جمهوری اسلامی را پرداخت کند. این همان شیوه معامله پایاپای است که چین نیز برای واردات نفت از ایران استفاده می کند، چرا که تحریم های اعمالی علیه ایران، پرداخت پول نفت به تهران را برای مشتریان نفتی اش دشوار کرده است.

مقامات هند در هفته های اخیر با وجود فشار آمریکا برای همراهی دهلی نو با تحریم های اعمالی علیه ایران، تاکید کرده اند که به دنبال توسعه روابط تجاری با ایران هستند و برخی گزارش ها نیز از افزایش خرید نفتی هند از ایران حکایت دارد. اما کارشناسان بر این باورند که تحولات اخیر محاسبه های استراتژیک هند را نیز دستخوش تغییر خواهد کرد.

به بیان دیگر مهارت استراتژیست های هندی که به دنبال ایجاد توازن در نقش منطقه ای هند به عنوان یک قدرت رو به رشد هستند در ماه های آینده همزمان با افزایش فشار ها بر ایران در بوته آزمون قرار می گیرد.


نظر شما :