ادامه تنش ها در روابط تجاری ایران و هند

این بار تهران بابت خرید برنج به دهلی نو بدهکار است

۱۸ بهمن ۱۳۹۰ | ۱۹:۳۸ کد : ۱۸۹۷۷۲۵ اخبار اصلی
تجار هندی می گویند بدهی ایران به هند حدود 144 میلیون دلار است که بابت صادرات برنج در ماه های اکتبر و نوامبر گذشته ایجاد شده است. به گفته آنها با توجه به افزایش تحریم ها علیه جمهوری اسلامی، خریداران برنج در ایران نتوانسته اند صورتحساب های خرید 200 هزار تن برنج از هند را پرداخت کنند.
این بار تهران بابت خرید برنج به دهلی نو بدهکار است
دیپلماسی ایرانی: صادر کنندگان و فعالان بازار برنج اعلام کرده اند که با توجه به افزایش تحریم ها علیه جمهوری اسلامی، خریداران برنج در ایران نتوانسته اند صورتحساب های خرید 200 هزار تن برنج از هند را پرداخت کنند.

این در حالی است که اخیرا موضوع بدهی های نفتی هند به ایران اخیرا دردسر ساز شده بود که با پادرمیانی بانکی در ترکیه حل شد. اما در ماه های اخیر چند بار موضوع بدهی ایران به هند در بخش واردات برنج مطرح شده و این در حالی است که همچنان موضوع پرداخت های نفتی هند به ایران نیز راه حلی مناسب نداشته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز در حالی که ارزش ریال به سرعت در حال کاهش است و خرید را برای ایرانیان دشوارتر می کند، تحریم های بین المللی تاجران ایرانی را ناچار کرده تا از راه های غیررسمی از طریق واسطه ها در دوبی به پرداخت پول برنج هند اقدام کنند.

تجار هندی می گویند بدهی ایران به هند حدود 144 میلیون دلار است که بابت صادرات برنج در ماه های اکتبر و نوامبر گذشته ایجاد شده است. این در حالی است که اغلب صادرکنندگان برنج هند اعتباری 90 روزه را برای صادراتشان در نظر می گیرند.

هند، بزرگترین تامین کننده برنج ایران است که حدود 70 درصد برنج وارداتی جمهوری اسلامی یعنی حجمی در حدود یک تا یک میلیارد و 200 تن برنج را شامل می شود.

رئیس انجمن صادرکنندگان برنج هند اعلام کرده است که این موضوع جدی است و از این پس بدهی های ایران به هند نادیده گرفته نمی شود. ویجای ستیا خاطرنشان کرد که از دولت خواسته شده تا وارد عمل شود.

این در حالی است که ایران در طول 6 ماه بدهی نفتی بالغ بر 5 میلیارد دلاری هند به ایران، صادرات نفت به این کشور را ادامه داد و در جستجوی راهی برای دریافت مطالبات نفتی خود از دهلی نو بود.

اما رئیس انجمن صادرات برنج هند بر این باور است که دهلی نو نباید دیگر بر مبنای اعتبار به ایران برنج صادر کند و این در شرایطی است که دیگر صادرکنندگان برنج به ایران مانند تایلند، ویتنام و پاکستان، صادرات برنج به ایران بر مبنای اعتبار را متوقف کرده اند.

تحریم های آمریکا و متحدان اروپایی اش علیه سیستم بانکی ایران از جمله عواملی است که به اعتقاد کارشناسان صورتحساب های معوق را در روابط تجاری هند و ایران ایجاد کرده است. صورتحساب های پرداخت نشده خرید برنج از هند نشان می دهد که تحریم ها می تواند منابع مواد غذایی وارداتی را نیز در ایران کاهش دهد.

این در حالی است که کشتی ها در خارج از بنادر ایران لنگر انداخته اند و تاجران نیز باتوجه به مشکلات موجود در راه دریافت مبلغ صورتحساب ها از ایران، محموله های جدیدی را برای صادرات به ایران به ثبت نرسانده اند.

بنا برگزارش رویترز در حالی که دهلی نو از حسابی در بانک ترکیه برای پرداخت بدهی های نفتی خود به ایران استفاده کرد اما تاجران ایرانی همچنان از طریق واسطه های دوبی پول برنج وارداتی را می پردازند. این واسطه ها از ایران ریال دریافت می کنند و به تاجران برنج در هند، دلار پرداخت می کنند و محموله مستقیما از هند به ایران ارسال می شود. 

اما تاجران هندی می گویند که کاهش ارزش ریال، واردات برنج برای ایرانیان را بسیار گران تر کرده است. از سوی دیگر واسطه های دوبی نیز هزینه های انتقال پول را افزایش داده اند.

از سوی دیگر گفته می شود که حدود 20 شرکت ایرانی وارد کننده برنج نیز نتوانسته اند در ماه گذشته بدهی های خود را به هند بپردازند.

یک مقام فعال در صادرات برنج در این زمینه اظهار داشت: این تهدید ها روابط تجاری ایران و هند را مختل می کند که به نفع هیچ یک از طرف ها نیست. با توجه به تحریم ها بانک های ایرانی نمی توانند در پرداخت پول برنج به هند نقش داشته باشند و تاجران هندی نیز باید از صادرات بر مبنای اعتبار اجتناب کنند.


نظر شما :