در صورت تحریم نفت در اتحادیه اروپا

چین و ژاپن به ایران پشت می کنند؟

۱۷ دی ۱۳۹۰ | ۰۰:۴۵ کد : ۱۸۹۶۸۴۲ اخبار اصلی
برخی منابع خبری گزارش داده‌اند که لابی اروپا و آمریکا با ریاض به نتیجه رسیده و در صورت تحریم نفت ایران، عربستان سعودی آمادگی دارد جای خالی نفت تهران در بازار جهانی را پر کند.
چین و ژاپن به ایران پشت می کنند؟
دیپلماسی ایرانی : برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که در صورتی که اتحادیه اروپا برای تحریم واردات نفت از جمهوری اسلامی به توافق برسد، چین و ژاپن، دو خریدار بزرگ نفت ایران نیز این الگوی مشابهی را در مورد واردات نفت از جمهوری اسلامی دنبال خواهند کرد.خبرگزاری رویترز گزارش داد که ایران می‌تواند به عنوان اقدامی تازه در راه تحریم نفت با چشم‌انداز متوقف شدن خرید نفت از سوی چین و ژاپن مواجه شود.
این در حالی است که اخیرا اتحادیه اروپا اعلام کرده در خصوص تحریم واردات نفت از ایران به توافق مقدماتی دست یافته است. علاوه بر این برخی منابع خبری نیز گزارش داده‌اند که لابی اروپا و آمریکا با ریاض به نتیجه رسیده و در صورت تحریم نفت ایران، عربستان سعودی آمادگی دارد جای خالی نفت تهران در بازار جهانی را پر کند.

این خبرگزاری انگلیسی به نقل از یک منبع چینی فعال در واردات نفت از ایران گزارش داد که چین به عنوان بزرگترین خریدار نفت ایران هم‌اکنون خرید نفت از جمهوری اسلامی را بیش از 50 درصد کاهش داده و میزان کاهش خرید نفت در ماه فوریه را بیشتر خواهد کرد.
این در حالی است که یک مقام دولتی ژاپن نیز اعلام کرده که ژاپن به دنبال کاهش خرید نفت از ایران است تا بتواند در قانون تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران، شامل برخی معافیت‌ها در مورد موسسه‌های مالی خود شود. ژاپن تا پیش از تصمیم برای کاهش خرید نفت از ایران روزانه 250 هزار بشکه از نفت ایران را خریداری می‌کرد.

معافیت از تحریم‌های ایران موضوعی است که اوباما و همفکرانش در کنگره برای ترغیب متحدان به پیروی از تحریم‌ها علیه ایران مطرح کرده‌اند. به این ترتیب متحدان آمریکا از تحریم‌ها پیروی می‌کنند و به دلیل این حسن همکاری موسسه‌های مالی آنها در ایالات متحده از گزند تحریم‌ها در امان می‌مانند. گفتنی است چین، ژاپن و اتحادیه اروپا در مجموع نیمی از صادرات 2 میلیون و 500 هزار بشکه‌ای نفت ایران را خریداری می‌کنند.

هرچند شماری از تاجران نفتی بر این باورند که ایران همچنان می‌تواند مشتریانی برای نفت خود بیابد اما ناچار است برای ترغیب مشتریان تازه‌، نفت را با تخفیفی قابل توجه به فروش برساند که بدون تردید روند کاهش منابع ارزی را تسریع می‌کند. این در حالی است که ایران برای واردات مواد غذایی و دیگر کالاهای اساسی برای جمعیت 74 میلیونی خود به منابع ارزی نیاز دارد. از سوی دیگر تحریم‌های اخیر موجب شده که ارزش ریال در مقابل ریال به پایین‌ترین سطح تاریخی خود برسد و این روند مشکلات اقتصادی جدی در جمهوری اسلامی ایجاد کرده است.

به گزارش رویترز، هرچند علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران اعلام کرده است که ایران قدرتمند بوده و با ایران طوفان مقابله می‌کند اما به نظر می‌رسد که پیشنهاد اخیری که وی از طریق همتای ترکی خود برای ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای مطرح کرده، گامی در جهت آرام کردن اوضاع باشد. از سوی دیگر تهران در واکنش به تحولات اخیر، تهدید بستن تنگه هرمز را مطرح کرده و مانور نظامی 10 روزه‌ای نیز در این منطقه برگزار کرده است. اما آمریکا و انگلیس هشدار داده‌اند که با توجه به استقرار نیروی دریایی خود در خلیج فارس اجازه نمی‌دهند که تنگه هرمز بسته شود.
تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی
 

نظر شما :