ادامه درگيريها در شمال لبنان

۱۶ خرداد ۱۳۸۶ | ۱۵:۱۸ کد : ۱۸۹ اخبار اصلی
حملات توپخانه اى ارتش لبنان به سوى شبه نظاميان فتح الاسلام در اردوگاه نهر البارد روز سوم خود را پس از يک آتش بس 10 روزه پشت سر مى گذارد. نيروهاى شبه نظامى فتح الاسلام اعلام کرده اند که تا آخرين قطره خود خود مبارزه خواهند کرد و تسليم نخواهند شد.

 

ارتش لبنان اين اردوگاه را به محاصره کامل خود در آورده است و  نيروهاى شبه نظامى فتح الاسلام اعلام کرده اند که تا آخرين قطره خود خود مبارزه خواهند کرد و تسليم نخواهند شد.

 

از روز جمعه 11 نفر از افراد دو طرف کشته شده اند.

 

اهمچنین مقامات فلسطینی داخل اردوگاه اعلام کرده اند که هشت تن از شبه نظامیان فتح الاسلام کشته شده اند.یکی از اعضای جنبش فتح اعلام کرده است که  اجساد این هشت تن هنوز در خیابانهای اطراف در شمال اردوگاه است. وی همچنین گفت که دراین درگیریها هیچ غیر نظامی مجروح نشده است. 

 

درگیریهای ارتش لبنان با شبه نظامیان مستقر در اردوگاه فلسطینیان که از 20 می سال میلادی جاری آغاز شده است، 107 کشته بر جاى گذاشته است که 42 سرباز،‌34 شبه نظامى و 20 تن غير نظامى بوده اند.  

 

شاهدان عينى اعلام کرده اند که از شدت درگيريها امروز (يکشنبه) کاسته شده است.

 

دولت لبنان اعلام کرده است که شبه نظامیان داخل اردوگاه فلسطینیان را مورد محاکمه قرار خواهد داد این در حالی است که هم اکنون  هزاران نظامی ارتش لبنان این اردوگاه را محاصره کرده اند. اما شبه نظامیان فتح الاسلام اعلام کرده اند که تسلیم نخواهند شد.

 

مقامات ضد سورى لبنان ادعا کرده اند که گروه فتح الاسلام توسط سوريه حمايت مى شود اما دمشق هر گونه ارتباط با اين گروه را رد کرده و گفته است که رهبر اين گروه – شاکر العباسى- درليست سياه سوريه است. العباسى و همدستانش اعلام کرده اند که از ايدئولو‍ژى القاعده پيروى مى کنند.

 

تعدادی  از فلسطینیان این اردوگاه را ترک کرده اند اما هنوز بیش از هزاران فلسطینی دراین اردوگاه به سر می برند.صلیب سرخ بین الملل هشدار داده است که وضعیت غیر نظامیان فلسطینی که هنوز در داخل اردوگاه هستند رو به وخامت است  بر اساس آمار سازمان ملل متحد، 25 هزار نفر از فلسطینیان اردوگاه را ترک کرده اند اما هنوز حدود 6 هزار نفر از ساکنین این اردوگاه در معرض خطر قرار دارند.

 

 شبه نظامیان فتح الاسلام ادعا کرده اند که بیش از 500 رزمنده، مجهز به سلاحهای اتمی، راکت و دیگر جنگنده ها هستند  در این اردوگاه مستقراند.

 

بیش از 400 هزار آواره فلسطینی در اردوگاههای اطراف لبنان زندگی می کنند.

شاهدان عينى گفته اند  که در گیری ارتش لبنان با شبه نظامیان فتح الاسلام، شدیدترین درگیری در لبنان از زمان پایان جنگ داخلی 17 سال پیش این کشور است.

این درگیریها در حالی آغاز شد  که نیروهای امنیتی لبنان سعی کردند تا مظنونان سرقت از یک بانک را بازداشت کنند. شبه نظامیان فتح الاسلام به دنبال این اقدام، به پست های بازرسی ارتش در ورودی اردوگاه آوارگان حمله کردند.

به دنبال یک روز درگیری، ارتش لبنان کنترل فضای اطراف اردوگاه را به دست گرفت اما زد و خوردها همچنان ادامه یافته است.

نیروهای دولتی با آتش توپخانه و تانک به پرتاب نارنجک و تیراندازی های شبه نظامیان پاسخ داده اند. اردوگاه آوارگان در شرایط وخیمی به سر می برند.

این در حالی است که سازمان های شناخته شده فلسطینی هر نوع ارتباطی با فتح الاسلام را رد کرده و از ساکنان اردوگاه خواسته اند با شبه نظامیان این گروه همکاری نکنند.

سازمانهاى کمک رسانى خواهان ايجاد يک آتش بس هستند تا بتوانند غير نظاميان بيشترى را از اردوگاه خارج کنند. اما به نظر نمى رسد که دو طرف خواهان پايان درگيريها باشند.

 

 


نظر شما :