این همه دشمنی کار را به کجا می‌رساند؟

۲۲ آذر ۱۳۹۰ | ۱۴:۱۹ کد : ۱۸۷۷۶ اخبار اصلی
بسیاری از تحلیلگران تهدیدهای غرب علیه ایران را از این ناحیه جدی گرفته‌اند که تصمیم دارد حلقه محاصره علیه تهران را بیش از پیش تنگ‌تر کند و کار را به جایی برساند که حمله نظامی به ایران را در دستور کار قرار دهد.
این همه دشمنی کار را به کجا می‌رساند؟
دیپلماسی ایرانی: بسیاری از تحلیلگران تهدیدهای غرب علیه ایران را از این ناحیه جدی گرفته‌اند که تصمیم دارد حلقه محاصره علیه تهران را بیش از پیش تنگ‌تر کند و کار را به جایی برساند که حمله نظامی به ایران را در دستور کار قرار دهد. بی‌شک در این میان فشارهای اسرائیل نیز بسیار بالا است. کارشناسان واکنش‌های تند بریتانیا در قبال حادثه سفارتش در تهران را بهانه‌ای برای تشدید فشارها بر تهران می‌دانند و معتقدند که این حقیقت را ایران نیز دریافته است.

روزنامه الشرق الاوسط، چاپ لندن در یادداشتی به قلم احمد عثمان به این موضوع پرداخته و می‌نویسد: رهبران ایرانی به این باور رسیده‌اند که غرب به سمت گزینه حمله به تاسیسات هسته‌ای نزدیک شده است. مقام‌های ارشد ایرانی نیز دستورات لازم را به سازمان‌های نظامی و امنیتی برای آماده بودن در صورت وقوع چنین حادثه‌ای داده‌اند. در همین راستا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز خود را به حالت آماده‌باش کامل در آورده است. همچنین گفته می‌شود، موشک‌های دور برد شهاب در جایگاه‌های خود برای حمایت از مواقع حساس کشور به ویژه در تاسیسات هسته‌ای مستقر شده‌اند. در همین راستا به نیروی هوایی ایران دستورات لازم داده شده تا خود را برای انجام هر گونه عملیات هوایی آماده نگه دارد تا در صورتی که به طور ناگهانی ایران مورد هجوم خارجی قرار گرفت، ناوگان هوایی کشور برای مقابله با آن کاملا آماده باشد. ‌

احمد عثمان در ادامه می‌نویسد: انفجارهایی که اخیرا در ایران رخ داده و گفته می‌شود در نزدیکی پایگاه‌های نظامی و تاسیسات هسته‌ای ایران صورت گرفته است این شک و تردید را ایجاد کرده که ایالات متحده امریکا و اسرائیل خود را برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران آماده کرده‌اند. ایرانی‌ها بر این اعتقادند که ترورهای اخیر و کارهای خرابکارانه‌ای که علیه ایران آغاز شده، در کنار سقوط هواپیمای تجسسی امریکا در شرق ایران مقدمات یک عملیات نظامی علیه ایران محسوب می‌شود.  

نویسنده این یادداشت سپس به نشست اخیر هیئت ایران با نمایندگان پنج کشور دائمی شورای امنیت به اضافه آلمان که در 22 ژانویه در استانبول برگزار شد، اشاره می‌کند و می‌نویسد: سعید جلیلی، رئیس هیئت ایرانی به روشنی گفت که کشورش توقف غنی‌سازی اورانیوم را رد می‌کند و حاضر هم نیست که برنامه هسته‌ای‌اش در چارچوب مذاکرات جاری باشد. این موضع صریح ایران بود. از سویی در اکتبر گذشته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد، نشانه‌هایی وجود دارد که ایران به سمت تولید سلاح هسته‌ای حرکت کرده است. یوکیو آمانو، رئیس آژانس ضمن خواندن این گزارش در آخر از ایران خواست که به سوالات آژانس درباره احتمال ابعاد نظامی فعالیت‌های هسته‌ای‌اش پاسخ دهد.

عثمان سپس می‌نویسد: به رغم همه سنگ‌اندازی‌ها، مخاطرات و مشکلاتی که در وهله اخیر در برابر برنامه هسته‌ای ایران ایجاد شده است که از جمله آن می‌توان به کشته شدن چهار دانشمند هسته‌ای ایران و حمله تجهیزات رایانه‌ای ایران از طریق ویروس استاکس نت اشاره کرد، غرب به این باور رسیده است که ایران از همه این مراحل توانسته عبور کند و به عملیات غنی‌سازی اورانیوم خود سرعت ببخشد. به همین دلیل اکنون آنها می‌گویند که اگر به ایران بیش از این فرصت دهیم می‌تواند به چرخه تولید سلاح هسته‌ای دست یابد. این در حالی است که به رغم سختی‌های بسیاری که به دلیل وضع تحریم‌های اقتصادی متوجه ملت ایران است اما تهران همچنان قاطعانه به برنامه‌های هسته‌ای‌اش پایبند است و به هیچ وجه حاضر نیست که بر سر آن با غرب دست به سازش بزند.

وی در ادامه به اظهارات اسرائیلی‌ها و غربی‌ها اشاره می‌کند و می‌نویسد: این در حالی است که سازمان‌های امنیتی غربی‌ و اسرائیلی هر کدام گزارش‌های متناقضی را ارائه می‌دهند. در حالی که اسرائیلی‌ها می‌گویند ایران تا قبل از سال 2015 نمی‌تواند به تسلیحات هسته‌ای دست یابد، لیام فاکس، وزیر دفاع بریتانیا می‌گوید که نیروهای غربی می‌گویند که ایران تلاش می‌کند تا سال آینده میلادی به تسلیحات هسته‌ای دست یابد. مرکز مطالعات استراتژیک بین‌المللی نیز گفت که ایران برای تولید نخستین بمب هسته‌ای‌اش تنها دو سال فاصله دارد.

وی سپس می‌نویسد: این تناقض در حالی است که اسرائیل به گزارش‌های خود چندان اعتمادی ندارد و با استناد به گزارش‌های غربی ترجیح می‌دهد همین الآن برای حمله ناگهانی به تاسیسات هسته‌ای ایران مبادرت ورزد و در این میان از عملی شدن تهدید ایران مبنی بر حمله موشکی به اسرائیل به ویژه از طریق حوزه حزب الله در لبنان نیز واهمه دارد. نگرانی‌ها از تحرکات غرب علیه ایران زمانی افزایش یافت که بریتانیا بانک مرکزی و شماری از چهره‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را تحریم کرد. هنگامی که دانشجویان خشمگین به سفارت بریتانیا در تهران حمله کردند و لندن نیز هیئت دیپلماتیک ایرانی را از خاک خود بیرون راند و پس از آن برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز برای ابراز هم‌دردی با بریتانیا شماری از سفرای خود را از تهران فرا خواندند و مدارس خارجی نیز در تهران بسته شدند، این تحرکات نگرانی‌ها را چند برابر کرد.  

وی در ادامه می‌نویسد: ایران هموار برنامه هسته‌ای خود را صلح‌آمیز دانسته و اعراب نیز همواره گفته‌اند که حق هر کشوری است که از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای بهره ببرد و این حق را برای ایران نیز به رسمیت می‌شناسد، اما ایران متاسفانه نه تنها تلاش نکرده است که اعراب را در کنار خود نگه دارد بلکه بر عکس آنها را از خود دور کرده و تردیدها را نزد آنها افزایش داده است. از ابتدای سال 2011 تشنج در روابط دو جانبه رهبران جمهوری اسلامی ایران با کشورهای عرب هم‌جوار به ویژه کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس افزایش یافت. پس از حوادث بحرین امارات متحده عربی و عربستان سعودی به روشنی ایران را تهدیدی برای خود احساس کردند و با همین دیدگاه برای سرکوب معترضان بحرینی نیروی نظامی موسوم به سپر دفاع جزیره را به آن کشور فرستادند. از زمانی که بحث ترور سفیر عربستان توسط عوامل ایران مطرح شد نیز این تنش به اوج خود رسید.

وی در پایان می‌نویسد: ایران با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند. در این میان انتخابات مجلس ایران نیز می‌تواند بسیار مهم باشد. نتیجه این انتخابات و نقش مردم ایران در آن می‌تواند تاثیری شگرف بر معادلات سیاسی جاری منطقه بگذارد و بسیاری از مخاطرات را از ایران دور کند.

 

نظر شما :