ادعای رسانه های ترکیه

تهران، آنکارا را تهدید کرد

۲۱ آذر ۱۳۹۰ | ۱۷:۴۳ کد : ۱۸۷۶۴ اخبار اصلی
چراغ سبز ترکیه به طرح سپر دفاع موشکی ناتو که به موجب آن یکی از این پایگاه‌های موشکی در خاک ترکیه و نزدیک مرز ایران احداث می‌شود،‌ موجب شد که آتش زیر خاکستر شعله‌ور شده و جمهوری اسلامی برای نخستین بار از زمان نزدیک شدن روابط با آنکارا،‌ ترکیه را تهدید کند.
تهران، آنکارا را تهدید کرد
دیپلماسی ایرانی :اظهارات اخیر معاون کمیته امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در خصوص هدف قرار گرفتن پایگاه‌‌های ناتو در ترکیه،‌ واکنش وسیعی در رسانه‌های این کشور داشته است. در چند ماه اخیر همزمان با رو به وخامت گذاشتن روابط ایران و ترکیه، تهدید‌هایی از این دست از سوی مقامات تهران مطرح شده که هر بار توجه رسانه‌های ترکیه را به خود جلب کرده است.
بهار عرب که از زمستان گذشته در خاورمیانه و شمال آفریقا آغاز شده در کنار دیگر تحولاتی که ایجاد کرد، تغییری نیز در روابط تهران و آنکارا به وجود آورده است. رقابت آنکارا و تهران برای نفوذ بیشتر در معادلات جدید منطقه از سویی و موضع کاملا متفاوت ترکیه و ایران در خصوص سوریه از سوی دیگر موجب شده تا روابطی که می‌رفت در سال گذشته به دوستی نزدیک تبدیل شود، رنگ و بوی تهدید و دشمنی به خود بگیرد.
چراغ سبز ترکیه به طرح سپر دفاع موشکی ناتو که به موجب آن یکی از این پایگاه‌های موشکی در خاک ترکیه و نزدیک مرز ایران احداث می‌شود،‌ موجب شد که آتش زیر خاکستر شعله‌ور شده و جمهوری اسلامی برای نخستین بار از زمان نزدیک شدن روابط با آنکارا،‌ ترکیه را تهدید کند.
در چند ماه اخیر تهران پیام‌های هشدار دهنده متعددی برای ترکیه ارسال کرده است. مقامات تهران به آنکارا هشدار داده اند در صورتی که با سیاست‌های جمهوری اسلامی در قبال شماری از مسائل منطقه‌ای از جمله سوریه هماهنگ نشود،‌ با ریسک کاهش روابط پرسود تجاری با ایران مواجه خواهد شد. این در حالی است که به دنبال سرکوب گسترده معترضان در ترکیه توسط بشار اسد، ‌مقامات آنکارا به صراحت اعلام کردند که دیگر از سوریه؛ متحد استراتژیک ایران در منطقه، ‌حمایت نخواهند کرد. همچنین موضوع موافقت آنکارا با طرح سپر موشکی نیز از همان روز‌های نخست؛ تهدید‌های تهران را به دنبال داشت.
اما در تازه‌ترین موضع‌گیری؛ حسین ابراهیمی اعلام کرده است که در صورت حمله آمریکا یا اسرائیل به ایران، جمهوری اسلامی بدون شک به پایگاه‌های ناتو در ترکیه حمله خواهد کرد.
این اظهارات به دنبال آن صورت می‌گیرد که در هفته‌های اخیر بحث اقدام نظامی اسرائیل یا آمریکا داغ شده و تندرو‌ها بر اهمیت استفاده از این گزینه تاکید دارند.
پیش از این نیز دیگر چهره‌های کمیته امنیت ملی مجلس ایران بر زیر نظر گرفتن روابط با ترکیه تاکید کرده و یادآور شده بودند در صورتی که طرح سپر موشکی اجرا شود، ‌پیامد‌های وخیمی در انتظار ترکیه خواهد بود.
نشریه ترکیش ویکلی در گزارشی با اشاره به اظهارات ابراهیمی گزارش داد: این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که آنکارا پیش تر نارضایتی خود را به مقامات تهران در خصوص تهدید‌هایی که در مورد هدف قرار دادن پایگاه‌های ناتو مطرح می‌شود،‌اعلام کرده بود.
بنا بر این گزارش احمد داوود اغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در ملاقات اخیر با همتای ایرانی خود از تهدید‌هایی که مطرح شده، ابراز ناخرسندی کرد و علی اکبر صالحی نیز پاسخ داد که این اظهارات مطرح شده موضع رسمی تهران نیست.
از سوی دیگر روزنامه هوریت چاپ ترکیه نیز در شماره روز دوشنبه خود گزارشی با موضوع تهدید‌های مطرح شده از سوی ایران مطرح کرد. در این گزارش آمده است که یک مقام امنیتی ایران اعلام کرده که در صورت حمله به ایران، جمهوری اسلامی به طور حتم به پایگاه‌های ناتو در ترکیه حمله می‌کند. این در حالی است که در ماه گذشته نیز امیر علی حاجی‌زاده،‌ فرمانده بخش هوایی سپاه نیز تهدید‌های مشابهی را مطرح کرده بود و ابراهیمی نیز بر صحت این تهدید‌ها صحه گذاشته است.
در همین حال برخی مقامات ایرانی نیز ترکیه را به اتخاذ سیاست‌هایی که آمریکا را راضی می‌کند،‌ متهم کرده‌اند.
این در حالی است که سفیر ترکیه در آمریکا در گفت و گوی اخیر با روزنامه کریستین ساینس مانیتور تاکید کرده بود که آنکارا هیچگاه ایران هسته‌ای را در همسایگی خود نمی‌پذیرد. وی در نخستین موضع‌گیری تند ترکیه علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران گفت هیچ کشوری به اندازه ترکیه که با ایران مرز مشترک دارد برای بازداشتن تهران از دستیابی به سلاح هسته‌ای انگیزه ندارد.
این در شرایطی است که در تابستان گذشته ترکیه به عنوان یک میانجی هسته‌ای تلاش می‌کرد با پیشنهاد طرح تبادل سوخت هسته‌ای برای بن بست هسته‌ای ایران با غرب راهی پیدا کند.

نظر شما :