قطع مذاکرات؛ روند رو به رشد تنش هاى ديپلماتيک ميان ايران و آمريکا

۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۷ | ۱۸:۰۷ کد : ۱۸۷۶ اخبار اصلی
ایران می گوید که در شرایط فعلی حاضر به ادامه مذاکره نیست. با مشخص شدن تکليف ادامه مذاکرات تهران و واشنگتن،به نظر مى رسد روند افزايش تنش ها و تيرگى روابط بين اين دو کشور شدت گرفته است.
قطع مذاکرات؛ روند رو به رشد تنش هاى ديپلماتيک ميان ايران و آمريکا
 
روز دوشنبه شانزدهم ارديبهشت ماه محمد على حسينى سخنگوى وزارت امور خارجه، سکوت حاکم بر فضاى مذاکرات تهران و واشنگتن را که بارها با تاخيرها و تعويق هاى مکرر و بحث برانگيز مواجه شد، شکست و بطور رسمى اعلام کرد که "گفتگو با آمريکا در شرايط کنونى حاصلى نخواهد داشت".
 
مقصود از شرايط کنونى ادامه وضعيت ناآرام در عراق اعلام شده است. آقای حسينى در اين خصوص گفته که محور اصلى گفتگوهاى ايران و طرف آمريکايى‌  امنيت و ثبات عراق بوده است و آنچه در حال حاضر در صحنه عراق وجود دارد، بمباران‌هاى علنى، آشکار و گسترده‌ نيروهاى اشغالگر عراق عليه ملت اين کشور و در نقاط مختلف عراق است. به اعتقاد ما و با توجه به شرايط موجود گفتگو حاصلى نخواهد داشت و معناى خاصى هم پيدا نخواهد کرد.
 
اين اعلام صريح از سوى دستگاه ديپلماسى ايران، در شرايطى که انتظار مى رفت دور چهارم گفت و گو ها پس از دريافت نامه رسمى ايالات متحده براى ادامه مذاکرات از سوى تهران، بزودى برگزار شود؛ تکليف را براى طرفين تاحدودى روشن کرد، اما به نظر مى رسد از اين پس روند افزايش تنش ها و تيرگى روابط بين اين دو کشور شدت مى گيرد.
 
ادعاهاى آمريکا و انکارهاى ايران
 
ريشه بخشى از تنش هاى موجود بين تهران و واشنگتن در بحث عراق و ادعاهاى مقامات آمريکايى مبنى بر دخالت ايران در ناآرامى هاى داخلى اين کشور و بويژه کمک هاى تسليحاتى به نيروهاى شبه نظامى شيعه در عراق است که مکررا از سوى تهران تکذيب مى شود.
 
اين در حالى است که مقامات کشور عراق هم در اين ماجرا موضع يکسان و ثابتى اتخاذ نکرده و شرايط نامساعد داخلى بر موضع گيرى هاى مسئولين اين کشور نيز تاثير گذار بوده است. در واقع در پى طرح ادعايى جديد از سوى آمريکا نسبت به ايران، گاهى شاهد تکذيب دخالت و کمک رسانى تسليحاتى ايران در ناآرامى هاى عراق هستيم و گاهى اظهاراتى تاييد کننده اين دخالت ها را از مقامات در سطوح پایین کشور عراق به گشو می رسد.
 
نمونه بارز اين دوگانگى مواضع مسئولين عراقى را در اظهاران اخير على الدباغ سخنگوى دولت عراق مى توان ديد که درست در شرايطى که بدليل درگيرى هاى بصره، تمرکز آمريکا بر دخالت تسليحاتى ايران است، ابتدا از فقدان مدرکى دال بر دخالت ايران در عراق سخن مى گويد و بعد از آن بطور ناگهانى در يک کنفرانس خبرى فوق العاده عکس اظهارات قبلى را بيان کرده و مى گويد" شواهد و مدارکی درباره دخالت ايران وجود دارد". وى در پاسخ به اين سوال که چطور ثابت می کند تسلیحات ايرانی به عراق وارد شده تنها به وجود مدارک قاطع در اين زمينه اکتفا مى کند.
 
 
علاوه بر تکرار اين ادعا از سوى ايالات متحده که ايران با حمايت تسليحاتى از شبه نظاميان شيعى در عراق، در ادامه ناآرامى هاى داخلى اين کشور ايفاى نقش مى کند، موارد ديگرى نيز از رشد روزافزون تنش هاى سياسى بين تهران و واشنگتن حکايت مى کند.
 
در اقدامى تازه که تاييد کننده جو سنگين حاکم بين ايران و آمريکاست؛ يک نشريه سياسى از امضاى حکمى توسط جرج بوش خبر داد که مجوز اقدام تروريستى سرى جامع عليه نظام ايران و مقامات خاص آن را مى دهد. اين دستور شامل اقدامات در يک منطقه گسترده جغرافيايى از لبنان تا افغانستان بوده و آزادى عمل بيشتر و جامعى ارائه مى   کند و شامل ترور مقامات هدف گذارى شده مى شود.
 
در عين حال دریاسالار مولن رئیس ستاد مشترک آمریکا روز دوشنبه شانزدهم ارديبهشت ماه گفت که " افزایش فشارهای مالی، دیپلماتیک و سیاسی در مواجهه با ایران ضروری است. اما در عین حال گزینه اقدام نظامی را همچنان رد نمی کنیم." وى همچنين اظهار کرد که حمله به ایران با توجه به حضور نظامی آمریکا در عراق و افغانستان، اقدامی دشوار است.
 

نظر شما :