مالکی برای اتمام حجت به آمریکا رفت

۲۱ آذر ۱۳۹۰ | ۱۵:۳۸ کد : ۱۸۷۴۷ اخبار اصلی
دیپلماسی ایرانی، با حسین رویوران، کارشناس مسایل خاورمیانه، درباره مدیریت بحران سوریه توسط عراق و سفر نوری مالکی به آمریکا گفتگویی داشت که در زیر می‌خوانید:
مالکی برای اتمام حجت به آمریکا رفت
پس از خروج تعدادی از سربازان امریکایی از عراق،نوری المالکی نخست وزیر این کشور به واشنگتن رفت تا درباره تنظیم روابط با آمریکا در فاز جدید گفتگو کند. دیپلماسی عراق پس از خروج نیروهای امریکایی فعال شده و بدنبال میانجیگری در مسایل سوریه است. سوریه‌ای که هرگونه تحولی درآن بر امنیت ملی عراق تاثیرگذار است. دیپلماسی ایرانی، با حسین رویوران، کارشناس مسایل خاورمیانه، درباره مدیریت بحران سوریه توسط عراق، گفتگویی داشت که در زیر می‌خوانید:

با توجه به پیشنهاد عراق برای میانجیگیری در حل مسایل سوریه آیا عراق توانسته نقش خود را در منطقه به عنوان یک بازیگر فعال تعریف و بازسازی کند؟

غرب در رابطه با بحث سوریه سعی‌کرد مدیریت بحران را از طریق شورای امنیت بدست گیرد. اما وتوی روسیه و چین مانع از ایفای نقش غرب از طریق سازمان ملل شد. بنابراین این نقش از جانب غرب به اتحادیه عرب واگذار شد و اتحادیه عرب تصمیماتی در تحریم بانک مرکزی، تحریم‌های اقتصادی و پروازی گرفت، اما در اجرای آن با مشکل مواجه شد. چراکه از سوی دیگر اردن متضرر می‌شد و درخواست استثنا کرد، الجزایر حاضر به قطع ارتباط با سوریه نیست و کشور سودان علیرغم اینکه رای داده اما حاضر به اجرای آن نیست. بنابراین اتحادیه عرب احساس می‌کند که آبروی آن درمعرض خدشه است، چراکه تصمیمی گرفته ولی اجرا نشده و یا نقشی را برعهده گرفته است تا بر بحران سوریه تاثیرگذاری کند، درحالیکه چنین اتفاقی نیفتاده است. به همین دلیل آقای نبیل العربی دبیرکل اتحادیه عرب به عراق رفته تا از عراق در جهت مدیریت بحران سوریه استفاده کند. عراق هم با مخالفین و هم با دولت سوریه رابطه دارد. در نتیجه عراق می‌تواند نقش میانجی خوبی را ایفا کند، تا بحران سوریه مدیریت شود و به سرانجامی برسد. امروز در عراق هم در سطوح رسمی که دولت آقای زیباری باشد اعلام آمادگی کرده و هم در سطوح غیررسمی برخی از احزاب حاکم همچون مجلس اعلی و حزب‌الدعوه اعلام کرده‌اند که ارتباطاتی با احزاب اسلامی و اخوان سوریه برقرار کردند تا نوعی میانجیگری میان این دو را انجام دهند.

تا چه اندازه خروج نیروهای امریکایی از عراق به احیای اعتبار عراق و یا فعال شدن دیپلماسی این کشور کمک کرده‌است؟

بله قطعا این دو به هم مربوط است. تا زمانی‌که نیروهای امریکایی در عراق بودند، مستشاران امریکایی در تمامی وزارتخانه‌های عراق حضور داشتند، در نتیجه سیاست عراق از محدوده امریکا خارج نمی‌شد. اما امروزه نقشی که عراق قصد ایفای آن را دارد، نقش واگذارشده از طرف امریکا نیست، بلکه نقشی است که در ارتباط مستقیم با امنیت ملی عراق است. عراق احساس می‌کند هرگونه دگرگونی در سوریه بر امنیت ملی عراق تاثیرگذار است. به همین دلیل سعی برآن دارد که هم تحولات در عراق برنامه‌ریزی شده باشد و دفعی نباشد و هم در عین حال سعی برآن دارد حقوق مردم ضایع نشود. این رفتار به نوعی رفتار خردمندانه‌ای است که مسوولان عراقی درپیش گرفته‌اند که در بخشی از آن امنیت عراق هم تامین خواهد شد.

هدف از سفر آقای مالکی به امریکا چیست؟

سفر آقای مالکی به امریکا از پیش برنامه‌ریزی شده است. این سفر بسیار مهمی است، چراکه نوع رابطه میان امریکا و عراق را پس از اشغال تعریف خواهد کرد. به عبارت دیگر خروج نیروهای امریکایی از عراق وضعیت جدیدی را ایجاد کرده و این سفر گفتگو برای تنظیم رابطه خواهد بود. سفری که آقای بایدن اخیرا به عراق داشته، سفر تشریفاتی و اعلام رسمی عقب‌نشینی امریکا از عراق بوده است و در چارچوب تنظیم رابطه نبوده است. اما سفر آقای مالکی در چارچوب تنظیم رابطه خواهد بود و به همین دلیل این سفر از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

نظر شما :