اعتراض علوی‌های ترکیه به مواضع آنکارا در قبال اسد

مواضع آنکارا قلب ما را جریحه‌دار می‌کند

۲۱ آذر ۱۳۹۰ | ۱۲:۴۲ کد : ۱۸۷۲۷ اخبار اصلی
در شهر انطاکیه، شهر کوچک هم‌مرز با سوریه که مقارن با شهر تخوم در این کشور است و اکثریت آن را علوی‌ها تشکیل می‌دهند علنا از بشار اسد حمایت می‌شود و از این که اسد و نظامش سرنگون شود به شدت ابراز نگرانی می‌کنند.
مواضع آنکارا قلب ما را جریحه‌دار می‌کند

دیپلماسی ایرانی: سرانجام آن یکپارچگی داخلی که ترکیه تلاش می‌کرد به جهانیان علیه سوریه نشان دهد شکسته شد و صدای اعتراض علوی‌های ترکیه علیه سیاست‌های آنکارا در قبال سوریه و نظام اسد در آمد. روز به روز که سوریه بحرانی‌تر می‌شود، نگرانی علوی‌ها نیز بیشتر علنی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایلاف به نقل از خبرگزاری فرانسه، در شهر انطاکیه، شهر کوچک هم‌مرز با سوریه که مقارن با شهر تخوم در این کشور است و اکثریت آن را علوی‌ها تشکیل می‌دهند علنا از بشار اسد حمایت می‌شود و از این که اسد و نظامش سرنگون شود به شدت ابراز نگرانی می‌کنند.

علی یرال، رئیس جمعیت اهل بیت، وابسته به علوی‌ها در انطاکیه در این باره می‌گوید: «ما خوب می‌دانیم که هیچ قلع و قمعی در سوریه نیست. البته قطعا مشکلات کوچکی وجود دارد ولی لازم است که به اسد وقت داده شود تا بتواند اصلاحات دموکراتیکش را عملی کند.»

وی همچنین گفت: «میلیون‌ها نفر به خیابان‌های سوریه می‌آیند و از اصلاحات بشار اسد حمایت می‌کنند اما برخی شبکه‌ها به ویژه الجزیره با همه قوا تلاش می‌کنند که این خواسته‌ها را پوشش ندهند و چیزی از آن بیان نشود و در مقابل تصاویر 200 یا 300 نفر از تروریست‌های خونریز را نشان می‌دهند که تظاهرات می‌کنند.»

علوی‌های مسلمان بسیار نزدیک به شیعه محسوب می‌شوند و در سوریه نزدیک به دو میلیون نفر و در ترکیه در حدود 12 میلیون نفر را شامل می‌شوند. در سوریه آنها ارتش و حزب بعث حاکم بر این کشور را در اختیار دارند و در ترکیه نیز بیشتر بدنه و ارکان ارتش و جریان‌های مخالف حزب عدالت و توسعه را علوی‌ها تشکیل می‌دهند. مهم‌ترین احزاب مخالف اردوغان عموما علوی هستند در حالی که اردوغان و هم‌پیمانانش سنی مذهب بوده و شاخه‌ای از اخوان المسلمین محسوب می‌شوند. نکته جالب این که علوی‌های عربی زبان در ترکیه نیز صدها هزار نفر می‌شوند که بسیاری از آنها در استان انطاکیه ساکنند و ارتباطات بسیار نزدیکی با آن طرف مرز یعنی سوری‌ها دارند. بسیاری از علوی‌ها نیز در سراسر ترکیه با ترک‌زبان‌ها و کردها مخلوط شده‌اند.

خانم سهیله کوچاک، بازیگر تئاتر در شهر انطاکیه که گروه هنری همراه او نخستین گروهی بوده که در ترکیه تئاتر عربی به روی صحنه برده و بارها نیز در سوریه به روی صحنه رفته است، در این باره می‌گوید: «همه چیز در شهرهای سوریه آرام است. در لاذقیه شمال غرب این کشور هیچ اتفاقی نیفتاده است. مردمی که نزد ما می‌آیند می‌گویند مثل همیشه زندگی روزمره‌شان را می‌کنند.»

وی سپس می‌پرسد: «پس این حوادثی که می‌گویند کجا رخ می‌دهد؟ در مناطق دور دستی که مردم در نادانی اجتماعی و فرهنگشان به سر می‌برند و به آسانی هر کاری بخواهند انجام می‌دهند؟ آنها هر جا باشند می‌کشند و کشته می‌شوند.»

یوسف متلو، یک شهروند علوی ترکیه و صاحب یک رستوران در انطاکیه نیز در این باره می‌گوید: «کسانی که این ناآرامی‌ها را به راه انداخته‌اند وابسته به حرکت اخوان المسلمین هستند که خود را در سوریه منزوی می‌بینند. همان کسانی که در سال 1980 در جسر الشغور، شمال غرب سوریه در مناطق هم مرز با ترکیه توسط ارتش با خشونت سرکوب شدند و در سال 1982 نیز در شهر حماه مشابه همان برخورد را تجربه کردند.»

وی همچنین درباره 7500 پناهنده سوری که در منطقه انطاکیه در اردوگاه‌ به سر می‌برند و حرف‌های رعب‌آوری از برخورد ارتش سوریه با معترضان می‌زنند، می‌گوید: «آیا این مربوط به ارتش است یا خرابکاری‌های حزب اخوان المسلمین؟ در هر حال همه کسانی که دست به چنین اعتراض‌هایی می‌زنند، همگی وابسته به اخوان المسلمین هستند.»

او نیز همانند بسیاری از مردم علوی ترکیه از این که آنکارا از اسد می‌خواهد که از قدرت کنار رود، خشنود نیست و از این که تحریم‌های سنگین علیه دمشق وضع شده نیز ابراز نارضایتی می‌کند ولی این را هم تاکید دارد که قبضه کامل قدرت توسط علوی‌ها در سوریه را هم نمی‌پسندد. وی در این باره می‌گوید: «من خود علوی هستم و رفتارهای تبعیض‌آمیز و طایفه‌ای مسئولان جمهوری ترکیه به شدت قلب مرا جریحه‌دار می‌کند.»

متلو تاکید می‌کند، در صورت سرنگونی اسد قطعا علوی‌ها متحمل فاجعه‌ای بزرگ خواهند شد. پس از آن حزب الله لبنان هدف دوم خواهد بود، سپس نوبت به عراق و بعد ایران می‌رسد و این مساله تا ترکیه و عربستان سعودی نیز امتداد خواهد یافت.  

( ۱ )

نظر شما :