حمله لفظى جنبلاط به حزب الله و ايران بحران را در لبنان تشديد کرد

۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۷ | ۱۵:۲۴ کد : ۱۸۷۲ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
ولید جنبلاط، رئيس حزب سوسياليست پیشرو لبنان، در نشستى خبرى در منزل شخصیش در شمال بیروت، جمهوری اسلامی ایران را به باد انتقاد گرفت و در اظهارات تند و تیز خود خواستار اخراج سفير ايران از لبنان و برقرارى رابطه با سوريه شد.
حمله لفظى جنبلاط به حزب الله و ايران بحران را در لبنان تشديد کرد
ولید جنبلاط، رئيس حزب سوسياليست پیشرو لبنان، در نشستى خبرى در منزل شخصیش در شمال بیروت، جمهوری اسلامی ایران را به باد انتقاد گرفت و در اظهارات تند و تیز خود خواستار اخراج سفير ايران از لبنان و برقرارى رابطه با سوريه شد.  
  
جنبلاط همچنين در ادامه تهاجمات خود به حزب‌الله لبنان گفت:« دستگاه امنيتى فرودگاه بيروت در اختيار اين جنبش است نه دولت لبنان.»
 
رئيس حزب سوسياليت ترقى‌خواه لبنان همچنين با متهم کردن يک کارمند دولت، او را مزدور ايران خواند و اظهار داشت:« موسسه جهاد سازندگى ايران در وسط فرودگاه قرار گرفته است.»
 
جنبلاط تصريح کرد:« کمترين اقدام ممکن اين است که سفير ايران اخراج شود و دستگاه امنيتى فرودگاه و تمام عناصر مشکوک در آن برکنار شوند.»
 
رئيس حزب سوسياليت پیشرو لبنان درباره موضوع ترور عماد مغنيه، از فرماندهان ارشد حزب‌الله، گفت: « ترور مغنيه ممکن است در نتيجه اختلاف­های دستگاه امنيتى سوريه باشد و اين کشور جرات ندارد اسرائيل را مسئول ترور او بداند، زيرا سوريه همواره تلاش مى‌کند اسرائيل را از خود راضى نگه دارد. شايد اين ترور در نتيجه اختلاف­ها میان برادر بشار اسد رئيس جمهوری سوريه با دستگاه امنيتى اين کشور انجام شده باشد.»
 
جنبلاط افزود:« در نظر بشار اسد لبنان هيچ موجوديتى ندارد و کشور ما تنها ميدان نظامى آنها است.»
  
رئيس حزب سوسياليت پیشرو لبنان سپس از جای خود بلند شد و با اشاره به نقشه لبنان که از قبل از جلسه آماده کرده بود، گفت:« جریان مقاومت شبکه منسجمی را در جنوب لبنان ایجاد کرده که تا مناطق کسروان و جبيل ادامه مى‌يابند. البته ظاهرا در این شبکه مسائل ديگری نیز وجود دارد که ما از آن بى‌اطلاع هستيم.»
  
جنبلاط همچنین مدعی شد:« اگر سيد حسن نصرالله، دبيرکل حزب‌الله، ائتلاف خود را با سوريه بر هم نزند، در بيشتر ترورهاى لبنان شريک معنوى سوريه خواهد بود. حال باز مرا خائن بدانيد، ولى من بر اعتقادات خود استوار هستم.»
 
رئيس حزب سوسياليت پیشرو لبنان پس از سيل حملات خود در پايان خطاب به رهبر مقاومت اسلامى لبنان گفت:« روند کنونى لبنان به ضرر تمام گروه‌ها تمام خواهد شد و قداستى که براى وى (سيد حسن نصرالله) ايجاد شده است بزودى از بين خواهد رفت.»
 
واکنش­ها  
اظهارات جنبلاط آن هم دقیقا زمانی که انتظار می­رود نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان، به نیابت از جریان مخالفت دولت لبنان با سعد حریری، رئیس جریان 14 مارس، دیدار کند، واکنش­های بسیاری را از سوی جریان­ مخالف دولت موسوم به 8 مارس موجب شده است.
 
وئام وهاب، رئيس جريان توحيد لبنان، با اشاره به اظهارات ولید جنبلاط گفت:« جنبلاط بايد به جاى دعوت به اخراج سفير ايران خواستار اخراج سفرای آمريکا و عربستان از بيروت شود.»
  
 وی در ادامه افزود:« اين موضوع عجيب نيست که وليد جنبلاط اقدام به تکميل حملات آمريکايى - اسرائيلى عليه حزب‌الله ‌مى‌کند، بويژه بعد از اقدام­هایى که مقاومت براى جلوگيرى از هرگونه تجاوز به لبنان انجام مى‌دهد که باعث نگرانی آمريکايي­ها و اسرائيلي­ها شده است.»
  
وى با اشاره به قسمتى از اظهارات دوگانه جنبلاط که خواستار اخراج سفير ايران از بيروت شده بود، گفت: « اگر آرامش در لبنان مد نظر است جنبلاط بايد خواستار اخراج سفير آمريکا و عربستان از لبنان مى‌شد چرا که سفير آمريکا در بيروت در حال تکميل نقشه کشورش براى تخريب راه حل‌هاى پايان دادن به بحران لبنان است و سفير عربستان نيز در نيمه راه به او ملحق شده است.»
 
وى تاکيد کرد، جمهورى اسلامى ايران 25 سال است که از آزادسازى سرزمين­هاى لبنان حمايت مى‌کند، بويژه اکنون که همه از حمايت اين کشور دست برداشته‌اند و حتى برخى از هم‌پيمانان لبنان به حمايت از دشمن روى آورده‌اند.
 
وى ادامه داد:« جنبلاط بايد از برخى مناطق لبنان که دولت مدت­هاى مديدى است آنها را متروک گذاشته ديدن کند تا کارهاى سازندگى و رشدى که ايران در آنها انجام داده را ببيند.»
 
در همین حال حزب­الله نیز با صدور بیانیه­ای اظهارات ولید جنبلاط را محکوم کرد و آن را در راستای وعده­های اسرائیل و آمریکا مبنی بر وجود تابستان داغ در خاورمیانه دانست.
 
در بیانیه حزب‌الله آمده است که وليد جنبلاط تحت شعار « چه‌بسا » و « چه‌بسا » آتش‌ فتنه‌انگيزى، دروغ، بهتان و تحريک را شعله‌ور مى‌کند و آنها را با اطلاعات خود ترکيب کرده و فيلم‌هايى می­سازد تا بوسیه آن به مخالفان سیاسی خود اتهام بزند.
 
حزب‌الله تاکيد کرد:« فرودگاه بين‌المللى بيروت هنوز عقده تاريخى دولت آمريکا و امثال جنبلاط است و اسرائيل نيز جام عقده و کينه خود را در جنگ تابستان 2006 بر اين فرودگاه خالى کرد و تلاش کرد سلطه امنيتى معينى را در آنجا حکمفرما کند و همه اين‌ها به اين دليل است که اين فرودگاه نزديک به پايگاه حزب‌الله است و جنبلاط نمى تواند عقده خود را عليه پايگاه منطقه مقاومت خالى کند.»
 
در ادامه بيانيه همچنین آمده است:« گمان مى‌کردیم جنبلاط و متحدانش نقض حريم هوايى لبنان از سوى جنگنده‌هاى دشمن اسرائيلى را محکوم کنند اما با درخواست به منع پرواز هواپيماهاى غيرنظامى بر آن سرپوش گذاشته شد. آيا جنبلاط پس از اينکه اعلام کرد اسرائيل هنوز دشمن است، تعهد به حضور در صحنه درگيرى آمريکا عليه ايران داده تا خود را آلت آمريکايى در خدمت به اسرائيل قرار دهد.»
 
حزب الله همچنین تاکید کرده، « چه‌بسا » جنبلاط از اظهار نظر سياسى اخير خود در تاييد ابتکار نبيه برى، رئيس مجلس لبنان، در روزهاى گذشته پشيمان شده و باز خواهان تنش اضافى و قطع فرصت گفت و گو است تا بار ديگر مطابق با گزارش وزارت امور خارجه آمريکا درباره گروه 14 مارس مورد توبيخ و سرزنش قرار نگيرد.
 
حزب‌الله اعلام کرد:« حمله جنبلاط ترجمه امنيتى وعده « ديويد ولش » به تابستان داغ و انعکاس بيانيه وزارت امور خارجه آمريکا است و تلاش مفتضحانه براى پوشيدن شکست عمليات امنيتى دشمن عليه حزب‌الله است.»
 
داستان از کجا آغاز شد؟  
در هفته گذشته و با گذشت نزدیک به 8 ماه از خلاء نبود ریاست جمهوری، نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان، پس از سفر به سوریه و مصر در بیروت گروه­های رقیب یعنی فراکسیون 14 مارس را دعوت کرد تا به پشت میز مذاکره بازگشته و راه­های برون رفت از بحران کنونی لبنان را بررسی کنند.
 
­هم­زمان با پیشنهاد نبیه بری که مورد استقبال اعضای 14 مارس قرار گرفت، عمرو موسی، دبیر کل اتحادیه عرب، نیز مصمم شد به بیروت بیاید و مجددا لبنانی­ها را در انتخاب رئیس جمهوری یاری کند. امیدواری دوباره به جبهه پر تنش لبنان بازگشته بود. همه انتظار داشتند سفر این بار دبیر کل اتحادیه عرب با دیگر سفرها تفاوت داشته باشد و وی هنگام ترک بیروت با اعلام خبری خوش با لبنانی­ها خداحافظی کند.
 
اما در کمال امیدواری مجددا بارقه­های ناامیدی روشنی گرفت. احمد فتوت، وزیر ورزش و جوانان لبنان، که گویا سخنگویی دولت را نیز بر عهده دارد، در گفت و گو با شبکه العربیه، مجددا اظهارات ناامید کننده­ای ایراد کرد و به انتقاد از جریان 8 مارس پرداخت.
 
وی در پاسخ به سئوال خبرنگار شبکه العربیه که آیا زمان مذاکره فرا رسیده و احزاب لبنانی تصمیم جدی برای خروج از بحران گفته­اند یا خیر با عصابنیت گفت:« خیر. به نظر می­رسد جریان 8 مارس بدنبال گفت و گو نیست. آنها نمی­خواهند مشکل لبنان حل شود. به اعتقاد من جلسه وعده داده شده برای دیدار رهبران 14 مارس و 8 مارس این بار نیز به بن بست می­رسد و رئیس جمهوری انتخاب نخواهد شد.»
 
وی در ادامه افزود:« آنها ( 8 مارس ) هر روز تقاضای تازه­ای را مطرح می­کنند. هنوز رئیس جمهوری انتخاب نشده کلی پیش شرط برای ما تعیین کرده­اند. آقای بری خودش ما را برای گفت و گو برای برون رفت از وضعیت کنونی دعوت کرد اما در حالی که هنوز جلسه برپا نشده گروه­های مخالف دولت پیغام فرستاده­اند و شروط تازه­ای را برای شرکت در نشست تعیین کرده­اند.»
 
عمرو موسی، دبیر کل اتحادیه عرب، نیز هنگام ترک بیروت با ناامیدی گفت:« گمان نمی­کنم، راه حلی برای معضل ریاست جمهوری لبنان حاصل شده باشد. اکنون مشکلات بقدری سخت شده که تنها یک معجزه می­تواند لبنان را از وضعیت کنونیش نجات دهد.»
 
این موضوع تا آنجا ادامه یافت که روز شنبه دستگاه امنیتی لبنان گزارشی را منتشر کرد که بر اساس آن کنترل فرودگاه بیروت بطور کامل در اختیار حزب­الله قرار گرفته و دولت هیچ اختیاری در آن ندارد. بنا به این گزارش دوربین­های مخفی در فرودگاه نصب شده که کاملا تحت کنترل افراد حزب­الله هستند و هر گونه آمد و شدی را به شدت کنترل می­کنند.
 
این موضوع خشم جریان 14 مارس و طرفداران دولت را بشدت رنجاند که نخستین واکنش را ولید جنبلاط از خود نشان داد.
 
امروز نیز جریان 14 مارس با صدور بیانیه­ای به نقش ایران در تحولات لبنان بشدت تاخت و سفیر ایران را متهم به تشکیل دولت تازه در لبنان کرد.
 
در این بیانیه آمده است که وظیفه محمدرضا شیبانی، سفیر ایران در لبنان، این شده که برای تشکیل دولت حزب الله تلاش کند و از خطوط هوایی ایران و فرودگاه بیروت برای رسیدن به این هدف نهایت استفاده را ببرد.
 
جریان 14 مارس در ادامه از جامعه جهانی خواست، برای جلوگیری از افزایش نفوذ ایران در لبنان تلاش کند و برای حمایت از استقلال لبنان از مجامع بین­المللی بخواهد به مقررات بین­المللی پایبند باشند.
 
سعد حریری نیز درباره آنچه در فرودگاه بیروت گذشت نیز گفت:« این موضوع به امنیت لبنانی­ها و کشور باز می­گردد. من از تمام دستگاه­های دولتی می­خواهم به وظایف خود در برابر آنچه در فرودگاه بیروت حاصل شده پایبند باشد.»
 
وی که بلافاصله پس از بازگشت از کویت جلسه با روزنامه­نگاران تشکیل داده بود، در ادامه تلاش کرد لحن تند جنبلاط را به خود نگیرد و تا حدودی فضای تند ایجاد شده را تعدیل کند. وی درباره اتهام­های وارد شده به ایران گفت:« ایران کشور بزرگی است و به مصالح خود در منطقه آگاه است. ایران بخوبی می­داند که رفیق حریری تا چه اندازه با آن همراه بود و همواره در کنارش بود. ما از براداران ایرانیمان می­خواهیم این موضوع را به یاد داشته باشند و بدانند اگر به ما نیاز باشد ما در کنارشان خواهیم بود.»  
على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :