سفیر ترکیه در گفت و گو با کریستین ساینس مانیتور

آمریکا هم با ایران هسته‌ای کنار بیاد؛‌ما نمی‌آییم

۱۹ آذر ۱۳۹۰ | ۱۸:۱۴ کد : ۱۸۶۷۴ اخبار اصلی
سفیر ترکیه در واشینگتن به تازگی اعلام کرده است که کشورش از انتقال موادی که به مقصد ایران در راه بودند جلوگیری کرده است،‌ زیرا این مواد می‌توانند در برنامه‌های هسته‌ای پیشرفته جمهوری اسلامی کارایی داشته باشند.
آمریکا هم با ایران هسته‌ای کنار بیاد؛‌ما نمی‌آییم
دیپلماسی ایرانی :ماه عسل روابط ایران و ترکیه که پس از پیشنهاد آنکارا به تهران برای طرح تبادل سوخت هسته‌ای در نیمه نخست سال گذشته آغاز شده بود، عمر کوتاهی داشت و در نیمه دوم سال دستخوش تحولاتی شد که حاصل آن موضع گیری کنونی ترکیه در قبال تهران است.
سفیر ترکیه در واشینگتن به تازگی اعلام کرده است که کشورش از انتقال موادی که به مقصد ایران در راه بودند جلوگیری کرده است،‌ زیرا این مواد می‌توانند در برنامه‌های هسته‌ای پیشرفته جمهوری اسلامی کارایی داشته باشند.
این در حالی است که پیش از آغاز بهار عرب در منطقه،‌ترکیه و ایران در مسیری گام برمی‌داشتند که به سوی نزدیکی هرچه بیشتر روابط و به نوعی تعدیل بن بست هسته‌ای جمهوری اسلامی با غرب پیش می‌رفت. حتی در مرحله‌ای این روابط به اندازه‌ای نزدیک شد که انتقاد سیاستمداران آمریکایی از ترکیه به عنوان متحد خود در ناتو را نیز به دنبال داشت. اما هنگامی که در اوایل سال جاری بهار عرب به سوریه سرایت کرد،‌موضع تهران و آنکارا از هم جدا شد و به طور کلی تفاوت‌های آشکار استراتژی ایران و ترکیه در خصوص جریان بهار عربی به دور شدن آنکارا و تهران از یکدیگر انجامید.
این فاصله و جدایی موجب شد که موضع ترکیه در قبال شماری از موضوعات مربوط به ایران از جمله پرونده هسته‌ای تغییر کند. ترکیه که تا چندی پیش میانجی پرونده هسته ای ایران بود و هیچگاه به طور علنی از برنامه‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ابراز نگرانی نکرده بود،‌اکنون از تمایل خود برای مقابله با پیشرفت هسته‌ای تهران خبر می‌دهد. روزنامه کریستین ساینس مانیتور به نقل از نمیک تان،‌سفیر ترکیه در واشینگتن گزارش داد که شاید هیچ کشوری به اندازه ترکیه که با ایران مرز مشترک دارد برای دور نگه داشتن تهران از دستیابی به سلاح هسته‌ای انگیزه نداشته باشد. وی خاطرنشان کرد که روابط ایران و ترکیه تحت تاثیر مقوله هسته‌ای رو به زوال رفته است.
سفیر ترکیه در واشینگتن در ضیافت صبحانه‌ای که از سوی این روزنامه آمریکایی به افتخار وی برگزار شده بود ،‌یادآور شد: برخی کشور‌ها به دنبال انتقال کالا‌های خاص به ایران هستند که می‌تواند به برنامه‌های هسته‌ای تهران کمک کند و ما از انتقال این کالا‌ها جلوگیری می‌کنیم.
البته وی به جزئیات در این زمینه اشاره نکرد اما خاطرنشان ساخت که ترکیه نمی‌توان ایران مجهز به بمب هسته‌ای را در همسایگی خود قبول کند.
تن در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به برخی گمانه‌زنی ها که در مورد ناکامی جامعه بین‌المللی در متوقف ساختن برنامه‌های هسته‌ای ایران مطرح می‌شود؛ تاکید کرد که ترکیه هیچگاه ایران مجهز به سلاح هسته‌ای را قبول نمی‌کند.
سفیر ترکیه در واشینگتن همچنین تصریح کرد که حتی در صورتی که آمریکایی‌ها نیز با ایران هسته‌ای به نوعی کنار بیایند، ترکیه مخالف خواهد بود.
این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که مقامات ترکیه نیز در سال جاری از توقیف برخی محموله‌های مربوط به ایران خبر داده بودند. در همین حال مقامات آمریکایی نیز بارها از اینکه ترکیه به راهی برای انتقال کالا‌های مربوط به ایران که می‌تواند کاربرد هسته‌ای نیز داشته باشد،‌ابراز نگرانی کرده بودند.
گفتنی است سفیر آنکارا در واشینگتن در بخش دیگری از اظهارات خود به خرید تجهیزات نظامی اشاره کرد که ترکیه برای افزایش ضریب امنیتی مرز‌هایش انجام داده است.
این در حالی است که به گفته تن، روابط تجاری ترکیه با ایران نیز اخیرا به واسطه نوع عملکرد تهران، کاهش یافته است. تهران اخیرا به آنکارا هشدار داده است که در صورتی که ترکیه با سیاست‌های ایران در مورد برخی موضوعات منطقه‌ای همراه نشود،‌ریسک کاهش روابط وجود خواهد داشت. از جمله سیاست‌هایی که ایران از ترکیه انتظار همراهی دارد این است که آنکارا به درخواست‌های آمریکا عمل نکند. برای مثال موافقت اخیر آنکارا با طرح سپر دفاع موشکی ناتو،‌انتقا‌د‌های وسیعی را در ایران به دنبال داشت. همچنین کناره گرفتن ترکیه از بشار اسد در سوریه نیز برای جمهوری اسلامی که متحد سوریه در منطقه به شمار می‌رود،‌خوشایند نبوده است. علاوه بر این مقامات جمهوری اسلامی از تلاش ترکیه برای پیاده کردن مدل حکومتی سکولار در کشور‌های عربی که به تازگی انقلاب را پشت سر گذاشته‌اند نیز راضی نیستند.
در حال حاضر ارزش روابط تجاری ایران و ترکیه 10 میلیارد دلار در سال برآورد می‌شود و در صورتی که بحرانی در روابط ایجاد نشود این ارزش روابط تجاری به 30 میلیارد دلار در سال 2016 خواهد رسید.
اما سردار رحیم صفوی بر این باور است که ترک‌ها در راه اشتباهی گام گذاشته‌اند و اگر می‌خواهند از مزایای تجارت با ایران بهره‌مند شوند باید با سیاست‌های جمهوری اسلامی هماهنگ باشند.
به گزارش کریستین ساینس مانیتور، لحن سفیر ترکیه در آمریکا از افزایش تنش‌ها بین ایران و ترکیه حکایت دارد که هر دو برای نفوذ هر چه بیشتر در منطقه تلاش می‌کنند. این در حالی است که اخیرا رجب طیب اردوغان،‌نخست وزیر ترکیه در سفر به کشور‌های عربی از تونس گرفته تا مصر و لیبی به آنها الگوی دمکراسی سکولار را پیشنهاد داد که در ترکیه اجرا می‌شود و می تواند در کشور‌های مسلمان نیز کارایی داشته باشد.
به گفته سفیر ترکیه در آمریکا، سفر اخیر جو بایدن ،‌معاون رئیس جمهور آمریکا به ترکیه نشان‌دهنده نزدیکی روابط بین آنکارا و واشینگتن است و این در حالی است که تا کنون همه روسای جمهور آمریکا نگرانی‌های امنیتی ترکیه و سیاست‌هایش در منطقه را درک کرده‌اند.
وی یادآور شد که بایدن در این سفر به مقامات ترکیه اطمینان داده است که آمریکا عراق را به طور کامل ترک نمی‌کند تا به بی ثباتی و آشوب کشیده شود. در مورد چالش‌هایی که ترکیه در مرز‌های مشترک خود با ایران،‌سوریه و عراق با آنها روبروست نیز بایدن تاکید کرده است که آمریکا نیاز‌های نظامی ترکیه را می‌داند.وی اشاره بایدن به این نکته را اینگونه تعبیر کرده که آمریکا نیاز‌های ما (ترکیه) را می‌داند.

نظر شما :