افزایش تحریم‌های ژاپن علیه ایران

۱۸ آذر ۱۳۹۰ | ۱۵:۲۰ کد : ۱۸۶۷۱ اخبار اصلی
به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال، تحریم‌های جدید ژاپن علیه ایران صبح روز جمعه به تصویب کابینه نخست وزیر این کشور رسیده است. به موجب این تحریم‌ها، حساب‌های 106 سازمان ،‌یک مقام و 3 بانک ایرانی مسدود خواهد شد.
افزایش تحریم‌های ژاپن علیه ایران
دیپلماسی ایرانی :ژاپن اعلام کرده است که به دنبال اقداماتی که از سوی آمریکا، انگلیس و اتحادیه اروپا برای افزایش فشار‌ها بر جمهوری اسلامی بر سر برنامه‌های هسته‌ای اش انجام شده، تحریم‌های خود را علیه تهران وسیع‌تر می‌کند.
با این حال ژاپن که به شدت به واردات منابع انرژی وابسته است،‌ احتمال تحریم واردات نفت از ایران را رد کرده است.
این در حالی است که اتحادیه اروپا درصدد تحریم واردات نفت از جمهوری اسلامی است و تحریم‌هایی نیز در ارتباط با بخش پتروشیمی ایران از سوی آمریکا اعمال می‌شود. همچنین برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که کره جنوبی نیز به دنبال فشار کاخ سفید قصد دارد واردات محصولات پتروشیمی از ایران را متوقف کند.
به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال، تحریم‌های جدید ژاپن علیه ایران صبح روز جمعه به تصویب کابینه نخست وزیر این کشور رسیده است.
ژاپن می‌گوید به موجب این تحریم‌ها، حساب‌های 106 سازمان ،‌یک مقام و 3 بانک ایرانی مسدود خواهد شد. به این ترتیب دایره شرکت‌های تحریم شده ایرانی که گفته می‌شود با برنامه‌های هسته‌ای و موشکی جمهوری اسلامی در ارتباط هستند به بیش از 350 شرکت می‌رسد.
ماسورا ستو، ‌سخنگوی وزارت خارجه ژاپن در این زمینه گفت: تحریم‌های جدید با توجه به بررسی گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد فعالیت‌های هسته ای ایران به تصویب رسیده است. در این گزارش از احتمال ماهیت نظامی فعالیت های هسته‌ای ایران ابراز نگرانی شده و اطلاعات و منابعی نیز در این خصوص ارائه شده بود. کارشناسان در روز‌های پیش از انتشار این گزارش پیش بینی می‌کردند که آمریکا و متحدانش با استفاده از اهرمی که این گزارش ایجاد می‌کند، فشار‌ها را بر جمهوری اسلامی افزایش خواهند داد.
به این ترتیب در حالی که یک ماه از انتشار گزارش آژانس سپری شده، پیش بینی تحلیلگران یکی پس از دیگری به واقعیت می‌رسد و علاوه بر آمریکا و متحدان نزدیکش در اروپا کشور‌هایی مانند استرالیا، کانادا، کره جنوبی و اکنون ژاپن نیز برای در تنگنا قرار دادن جمهوری اسلامی اقدام کرده‌اند.
با این وجود ژاپن نیز مانند دیگر کشور‌ها در مورد تحریم واردات نفت از ایران موضع محتاطانه‌ای دارد،‌ چرا که اکثریت غریب به اتفاق کشور‌هایی که سودای تحت فشار قرار دادن بیشتر ایران را سر داده‌اند از مشتریان نفت جمهوری اسلامی هستند. حتی آمریکا که به طور رسمی واردات نفت از ایران ندارد نیز با توجه به پیامد‌های تحریم نفت ایران برای اقتصاد جهانی این موضوع را با سرعت کم و دقت زیاد پیش می‌برد. در اتحادیه اروپا نیز که 18 درصد صادرات نفتی ایران به آن انتقال می‌یابد نیز با وجود گمانه‌زنی‌ها هنوز توافق قطعی بر سر منع واردات نفت از ایران حاصل نشده است.
یوکیا ادانو، ‌وزیر اقتصاد ژاپن پس از تصویب تحریم‌های جدید گفت: ما در مورد مواجه با تحریم‌های ایران محتاطانه عمل می‌کنیم ، زیرا این کشور یکی از تولید کنندگان بزرگ نفت در جهان است و به همین دلیل باید تمامی پیامد‌های احتمالی بر قیمت جهانی نفت و اقتصاد بین‌الملل را در نظر بگیریم.
این در حالی است که ایران حدود 10 درصد منابع نفتی مورد نیاز ژاپن را تامین می‌کند. مقامات دولتی می‌گویند که هم در وزارت امور خارجه و هم در وزارت اقتصاد ژاپن نگرانی‌هایی در مورد تحریم نفت ایران و توانایی آتی ژاپن برای دستیابی به منابع جایگزین انرژی وجود دارد. از سوی دیگر فاجعه نیروگاه هسته‌ای ژاپن به دنبال سونامی ماه مارس نیز نیاز این کشور به سوخت فسیلی را افزایش داده است .
گفتنی است ایالات متحده نیز با توجه به نیاز کشور‌هایی مانند چین،‌ژاپن و هند به واردات نفت از ایران وهمزمان اهمیت اقدامات آنها در تحریم جمهوری اسلامی ، می‌کوشد منابع جایگزین مانند نفت عربستان و عراق را به آنها پیشنهاد دهد.
چندی پیش گزارش‌هایی منتشر شد که چین که برای کاهش روابط نفتی خود با ایران تحت فشار قرار دارد،‌سرگرم مذاکره با عربستان به منظور افزایش سطح واردات نفت از این کشور است .

نظر شما :